8. Sınıf Öğrencilerinin İdeal Okula İlişkin Algılarının Çiz ve Yaz Yöntemi İle Hayal Gücü Tipolojisi Bağlamında İncelenmesi

dc.contributor.author Hiçyılmaz, Yahya
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:53:01Z
dc.date.available 2025-05-10T17:53:01Z
dc.date.issued 2020
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Özet: Bu araştırma 8. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin çiz ve yaz yöntemi ile gelecekte öğrenim görmek istedikleri ideal okula ilişkin algılarını hayal gücü tipolojisi bağlamında incelemeyi amaçlamaktadır. Dolayısıyla bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırma 2018-2019 bahar döneminde Van il merkezinde 9 okulda öğrenim gören toplam 258 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma Görsel Sanatlar dersi kapsamında görsel sanatlar öğretmenleri ile koordineli bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama sürecinde öğrencilerin hayallerindeki ideal öğrenme ortamlarını çiz ve yaz yöntemi ile ifade edebilmeleri için çeşitli malzemeler temin edilmiştir. Daha sonra öğrencilere “Nasıl bir okul hayal ediyorsunuz?” sorusu yönetilmiş ve bu doğrultuda öğrencilerden, sanat unsurlarını ve tasarım ilkelerini kullanarak resim çizmeleri istenmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Analizler sonucunda öğrencilerin gelecekte öğrenim görmek istedikleri ideal okula ilişkin algılarını fantezi, yaratıcı, eleştiri ve empati hayal gücü tipolojisine işaret eden öğelerle ifade ettikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin ideal okul algılarını ifade eden çizimlerde en çok yaratıcı hayal gücü tipolojisine, en az ise empati hayal gücü tipolojisine işaret eden öğelere rastlanmıştır. Cinsiyet bağlamında, araştırmada, erkek öğrencilerin ideal okul algılarını yansıtan çizimlerde en çok fantezi hayal gücü tipolojisine; kız öğrencilerin ideal okul algılarını yansıtan çizimlerde ise en çok yaratıcı hayal gücü tipolojisine işaret eden öğelerin kullanıldığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda öğrencilerin gelecekte öğrenim görmek istedikleri ideal okula ilişkin algılarının çok geniş olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular sonucunda, öğrencilerin hayal gücü tipolojisine göre tanınmış okul tarzına karşın, yeni bir model barındıran okullar tasarlanabilir. en_US
dc.identifier.doi 10.7822/omuefd.672337
dc.identifier.endpage 315 en_US
dc.identifier.issn 1300-302X
dc.identifier.issn 2548-0278
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 304 en_US
dc.identifier.trdizinid 444237
dc.identifier.uri https://doi.org/10.7822/omuefd.672337
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/444237/8-sinif-ogrencilerinin-ideal-okula-iliskin-algilarinin-ciz-ve-yaz-yontemi-ile-hayal-gucu-tipolojisi-baglaminda-incelenmesi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/18556
dc.identifier.volume 39 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.institutionauthor Hiçyılmaz, Yahya
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim en_US
dc.subject Eğitim Araştırmaları en_US
dc.subject Sanat en_US
dc.title 8. Sınıf Öğrencilerinin İdeal Okula İlişkin Algılarının Çiz ve Yaz Yöntemi İle Hayal Gücü Tipolojisi Bağlamında İncelenmesi en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files