Seyyid Sheriff Jurjani's in Şerhu'l-mevakif the Thought of Entity

dc.contributor.advisor Sönmez, Vechi
dc.contributor.author Şahin, Eşref
dc.date.accessioned 2025-05-10T20:12:23Z
dc.date.available 2025-05-10T20:12:23Z
dc.date.issued 2018
dc.department Sosyal Bilimler Enstitüsü / Kelam Ana Bilim Dalı / Kelam Bilim Dalı
dc.description.abstract Seyyid Şerif el-Cürcânî'nin varlık düşüncesi, diğer filozof ve kelamcılarda olduğu gibi, varlık kavramının bedihi, bütün kavramların en geneli ve en bilineni oluşuna dayalıdır. Bu sebeple varlık hakkında her türlü tarif teşebbüsü, varlığı kendisinden daha kapalı bir şeyle tarif etmekle neticelenir ve kısır döngüye yol açar. Cürcânî'ye göre, varlık ile mevcudun hüviyetlerinin aynılığından bahsedilemez. Zira varlığın bir hüviyeti yoktur. Varlık yüklemesi olumlu bir sıfattır. Ama varlığın olumlu sıfat olması, onun mefhumunda bir olumsuzluğun bulunmaması anlamına gelmemektedir. Cürcânî'ye göre, varlığın mahiyete zait olup olmadığı sorusuna verilecek cevabın, zihni varlığı kabul edip etmemekle yakından ilişkisi vardır. Eğer varlığın mahiyete zait olduğu görüşü ileri sürülüyorsa zihni varlığı kabul etmek gerekecektir. Cürcânî'ye göre, tümelin dış mevcutların parçası olması dış varlıkta değil, zihindedir, yani tümel dış mevcudun zihni parçasıdır. Diğer bir deyişle şahıslardaki terkip, dış dünyada değil zihindedir.
dc.description.abstract Just as Jurcani is in the thought of being, in other philosophers and theologians, the essence of the concept of being is based on the most general and most informal form of all concepts. For this reason every attempt to describe the folk song about the entity results in describing the entity as something more closed than itself, leading to a vicious cycle. According to Jurcani, there is no mention of the identity of being and presence. Because there is no identity of existence. Asset placement is a positive adjective. But the fact that existence is a positive adjective does not mean that there is no negativity in its conception. According to Jurcani, the answer to question whether existence is zaid is closely related to whether or not to accept mind existence. If it is assumed that the entity is a zaid, then it will be necessary to accept the mind's existence. According to Jürcan, the universal part of the outer being is not the outer being, but the mind, that is, the mind is the mind part of the outer being. In other words, the composition in the person is not in the outer world but in the mind. en_US
dc.identifier.endpage 169
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=fS4sqEZr79C_n60Rk6MjFatHrV0RcvYckhahSM-9O15zcOgJcj2e7k_lLPJTp-y0
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/23076
dc.identifier.yoktezid 528098
dc.language.iso tr
dc.subject Din
dc.subject Felsefe
dc.subject Hakikat
dc.subject Seyyid Şerif Cürcani
dc.subject Varlık
dc.subject Varlık felsefesi
dc.subject İslam felsefesi
dc.subject Religion en_US
dc.subject Philosophy en_US
dc.subject Truth en_US
dc.subject Seyyid Şerif Cürcani en_US
dc.subject Asset en_US
dc.subject Existence philosophy en_US
dc.subject Islamic philosophy en_US
dc.title Seyyid Sheriff Jurjani's in Şerhu'l-mevakif the Thought of Entity en_US
dc.title.alternative Seyyid Şerif Cürcânî'nin Şerhu'l-mevâkıf'ında Varlık Düşüncesi en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication

Files

Collections