Impact of COVID-19 in Turkey: Views of Parents on the Development, Behavior of Their Children with Autism and Self-Efficacy Perceptions

dc.contributor.author Kutlu, Metehan
dc.contributor.author Arı, Erkan
dc.contributor.author Kaymak, Ali
dc.contributor.author Taşlıbeyaz, Hasan Fersat
dc.date.accessioned 2025-06-30T15:27:11Z
dc.date.available 2025-06-30T15:27:11Z
dc.date.issued 2023
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi,Kütahya Dumlupınar Üniversitesi,Anadolu Üniversitesi,Hakkari Üniversitesi en_US
dc.description.abstract Çalışmanın amacı: Bu çalışma, COVID-19 salgını sırasında otizmli çocuğu olan ebeveynlerin öz-yeterlik algılarını ve otizmli çocuklarının gelişim ve davranış sorunlarına ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik ölçekler geliştirmeyi amaçlamaktadır. Materyal ve Yöntem: Bu çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır; veriler 390 ebeveynden çevrimiçi olarak toplanmıştır. İlişkisel tarama modeli kullanılarak yürütülen bu araştırma iki aşamalıdır. Birinci aşama, COVID-19 pandemisi sürecinde otizmli çocuğu olan ebeveynlerin öz-yeterlik algılarının ve otizmli çocuklarının gelişim ve davranış sorunlarının ebeveyn görüşlerine dayalı olarak belirlenmesini sağlayacak üç ayrı ölçeğin geliştirilmesidir. İkinci aşama ise bu ölçeklerden alınan puanların birbirleriyle ilişkisi ve çeşitli değişkenler ile karşılaştırılmasıdır. Bulgular: Ebeveyn görüşlerine dayalı olan bu çalışmanın bulguları, otizmli çocukların stereotip ve kendine zarar verme davranışlarının arttığını, iletişim, sosyal etkileşim, günlük yaşam ve öz bakım becerilerinin olumsuz yönde etkilendiğini göstermiştir. Önemli Vurgular: Bu sonuçlara rağmen ebeveynlerin bir çoğu COVID-19 pandemisi sürecinde davranış yönetimi, farklı öğretim yöntem ve tekniklerini uygulama ve beceri/kavram öğretimi konularında kendilerini orta düzeyde, çok ya da tamamen yeterli gördüklerini belirtmişlerdir. en_US
dc.identifier.doi 10.24106/KEFDERGİ-2023-0030
dc.identifier.endpage 495 en_US
dc.identifier.issn 2147-9844
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 484 en_US
dc.identifier.trdizinid 1298697
dc.identifier.uri https://doi.org/10.24106/KEFDERGİ-2023-0030
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1298697/impact-of-covid-19-in-turkey-views-of-parents-on-the-development-behavior-of-their-children-with-autism-and-self-efficacy-perceptions
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/25250
dc.identifier.volume 31 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso en en_US
dc.relation.ispartof Kastamonu Eğitim Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Impact of COVID-19 in Turkey: Views of Parents on the Development, Behavior of Their Children with Autism and Self-Efficacy Perceptions en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files