Türkçe Öğretmenleri ile Türkçe Öğretmeni Adaylarının Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerle İlgili Görüşleri
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerde bulunması gereken özellikler ve metintürlerinin nasıl sınıflandırılması gerektiğiyle ilgili Türkçe öğretmenlerinin ve Türkçe öğretmen adaylarınıngörüşlerini belirlemektir. Araştırma 2018 yılı Nisan ayında Van ili merkezindeki farklı okullarda görevyapan öğretmen ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe öğretmenliği lisans programındaokuyan öğretmen adayları ile gerçekleştirilmiştir.Araştırmada nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak yapılan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Veritoplama aracı olarak araştırmacılar tarafından uzman görüşü alınarak geliştirilen ve açık uçlu sorulardanoluşan yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik çözümlemesikullanılmıştır.Sonuç olarak Türkçe öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğu ders kitaplarındaki metinlerin bilgilendirici,hikâye edici ve şiir olarak sınıflandırılması gerektiği yönünde görüş belirttikleri anlaşılmıştır. Türkçeöğretmen adaylarının önemli bir bölümü ise metinlerin edebi ve öğretici metinler olarak sınıflandırılmasıgerektiğini vurguladıkları belirlenmiştir. Türkçe öğretmenleri ve Türkçe öğretmen adaylarının büyükçoğunluğu şiir, hikâye, masal ve deneme türlerinin ders kitaplarında ağırlıklı olarak yer alması gerektiğinibelirtmiştir. Türkçe ders kitaplarında yer verilecek metinlerin taşıması gereken özelliklerle ilgiligörüşlerinin ise, öğrenci seviyesine uygun, akıcı ve ilgi çekici, açık ve anlaşılır, estetik, öğrencinin hayaldünyasına hitap eden ve uzun olmayan metinler olması gerektiği yönünde olduğu sonucuna ulaşmıştır.
Description
Keywords
Eğitim, Eğitim Araştırmaları, Edebiyat
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi
Volume
11
Issue
21
Start Page
323
End Page
342