Anadolu Gürcü Dini Mimarisinde Cephe Düzenleme Teknikleri (OŞKI Manastır Kilisesi Örneği)

dc.contributor.author Korkut, Tahsin
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:52:31Z
dc.date.available 2025-05-10T17:52:31Z
dc.date.issued 2019
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Tarihi kaynaklara göre “Tao-Klarceti” olarak bilinen ve genel olarak; Artvin, Erzurum, Ardahan ve Kars illerini kapsayan bölgede, başta Doğu Roma İmparatorluğu (Bizans) olmak üzere, İran (Pers-Sasani) ve daha sonra da Gürcü Bagratlı Hanedanlığı’nın (8-14. yy.) hâkimiyet kurduğu ve bunu mimari ve sanat alanında da görünür kıldıkları gözlenmektedir. Hıristiyanlığın bölgeye yayılmasından sonra, bölgede kültürel doku belirginleşmiş ve Bagratlılar döneminde Tao-Klarceti’de inşa edilen anıtsal yapılar, günümüze önemli bir kültürel miras olarak kalmıştır. Bagratlı dönemine tarihlenen birçok manastır ve kilise yapısının mevcut olduğu çeşitli araştırma ve yayınlarla bilinse de; bu yapılarda dikkat çeken ve özgün bir üslupla öne çıkan taş süslemelerin teknikleri ve uygulama yöntemleri konusunda sınırlı çalışmaların olduğu görülmektedir. Bu makalemizde, Tao-Klarceti’de bulunup Bagratlı dönemine tarihlenen ve günümüze kadar sağlam gelebilmiş önemli yapılardan biri olan Öşki Manastır Kilisesi örneğinde dönemin taş bezeme teknikleri ve uygulama yöntemleri konusu incelenmiştir. Kilisenin çeşitli cephelerinde yer alan ve yapım tekniği olarak farklılık gösteren taş süsleme örnekleri incelenmiş ve bu örneklerden yola çıkarak yapıda kullanılan bezemeler sınıflandırılmaya çalışılmıştır. Oşki Kilisesi’nin süsleme programında kullanılan taş bezemeler; biçim, teknik ve uygulanış yerleri açısından Tao-Klarceti Bölgesi’ndeki Orta Çağ Gürcü dini mimarisi taş bezeme geleneğinin en yoğun ve zengin örneklerinden oluşmaktadır. Manastır, kilisesinin boyutları, plan tipi, cephe ve kasnak düzenlemesi ile mimari bezemeleri açısından Anadolu Orta Çağ Hristiyan sanatında ön plana çıkmaktadır. en_US
dc.identifier.doi 10.29228/TurkishStudies.22840
dc.identifier.endpage 790 en_US
dc.identifier.issn 2667-5617
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 769 en_US
dc.identifier.uri https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.22840
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/18357
dc.identifier.volume 14 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.institutionauthor Korkut, Tahsin
dc.language.iso en en_US
dc.relation.ispartof Turkish Studies - Social Sciences en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Mimarlık en_US
dc.subject Arkeoloji en_US
dc.subject Sanat en_US
dc.title Anadolu Gürcü Dini Mimarisinde Cephe Düzenleme Teknikleri (OŞKI Manastır Kilisesi Örneği) en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files