Ortaokul Sosyal Bilgiler Programı ile Okul, Meslek ve Sivil Yaşam (C3) Çerçeve Programında Yer Alan Kazanımların Karşılaştırılması
Abstract
Sosyal Bilgiler, bir ders olarak 19. yüzyılda ABD’de eğitim kurumlarında okutulmayabaşlanmıştır. Bu dersin müfredatta yerini almasının en önemli nedeni o yıllarda yaşanantoplumsal kargaşanın önüne geçmek, tüm ulusu ortak bir ABD vatandaşı kimliği altındabirleştirmekti. Bundan dolayı amacı ortak bir vatandaş kimliği oluşturmak olan SosyalBilgiler dersinin çağın değişen şartlarına göre değişmesi, güncellenmesi kaçınılmaz birdurumdur. Konuyla ilgili önemli çalışmaları yürüten organizasyonlardan biri de 1990’lıyıllarda kurulmuş olan Ulusal Sosyal Bilgiler Konseyi’ (NCSS) dir. “Yeni Sosyal Bilgiler”hareketinin öncüsü olan bu konseyin son zamanlarda liderlik ettiği en önemli çalışmalardanbiri de Okul, Meslek ve Sivil Yaşam (C3) Çerçevesi adlı program çalışmasıdır. Bu çalışmaC3 Çerçevesinin temelini oluşturan Vatandaşlık, Ekonomi, Coğrafya ve Tarih disiplinlerineait kazanımlar ile 5,6 ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programında yer alan Gruplar, Kurumlar veSosyal Örgütler; Güç, Yönetim ve Toplum; Üretim, Dağıtım ve Tüketim; İnsanlar, Yerler veÇevreler; Kültür ve Miras adlı öğrenme alanlarına ait kazanımları karşılaştırmayıamaçlamaktadır. Nitel araştırma yaklaşımı benimsenerek gerçekleştirilen araştırmanınverileri doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerdoküman incelemesi aşamalarına göre analiz edilmiştir. Araştırma sonucu genel olarakdeğerlendirildiğinde C3 Çerçeve programının 5, 6 ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı’nakıyasla sadece Vatandaşlık, Ekonomi, Tarih ve Coğrafya disiplinlerini temele alan biryaklaşıma sahip olduğu, C3 Çerçeve programının adı geçen bu disiplinleri öğrenme alanıyerine “Disiplin Kavramları ve Araçları” başlığı, Coğrafya disiplininin Coğrafi Tasarımlar:Dünyanın Mekansal Görüntüleri, İnsan Çevre Etkileşimi: Yerler, Bölgeler ve Kültür İnsanNüfusu: Mekansal Yapılar ve Hareketler Küresel İletişim: Mekansal Yapıların Değişimi,Vatandaşlık disiplininin Sivil ve Siyasi Kurumlar, Katılım ve Müzakere, Süreçler, Kurallarve Kanunlar, Ekonomi disiplininin Ekonomi ile İlgili Karar Verme, Döviz ve Piyasalar,Ulusal Ekonomi, Küresel Ekonomi, Tarih disiplinin Değişiklik, Süreklilik ve Bağlam, BakışAçıları, Tarihi Kaynaklar ve Kanıtlar, Nedenler ve Kanıtlama adlı disiplin kavramlarıylaaçıklandığı görülmüştür. Ayrıca C3 Çerçevesindeki kazanımlarının, Ortaokul Sosyal BilgilerProgramında yer alan kazanımlara kıyasla daha kapsamlı, güncel ve uygulamaya dönükolduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Description
Keywords
Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Volume
23
Issue
2
Start Page
741
End Page
758