Kabul ve Kararlılık Terapisi Yönelimli Psiko-eğitim Programının Ergenlerin Psikolojik Esneklik, Psikolojik Sağlamlık ve Depresif Belirti Düzeylerine Etkisi

dc.contributor.author Tanhan, Fuat
dc.contributor.author Vangölü, Mehmet
dc.date.accessioned 2025-10-30T15:30:19Z
dc.date.available 2025-10-30T15:30:19Z
dc.date.issued 2025
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi,Bitlis Eren Üniversitesi en_US
dc.description.abstract Okul temelli önleyici müdahale programları çocuk ve ergenklere psikolojik yardım süreçlerinin önemli bir parçasıdır. Önleyici çalışmalar kapsamında Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT) uygulamalalarının okullardaki yaygınlığı artmaktadır. Mevcut çalışmada ACT temelli piskoeğitim programının lise düzeyinde eğitime devam eden ergenlerin psikolojik esneklik, psikolojik sağlamlık ve depresif belirti düzeylerine etkisi incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini 15-17 yaş aralığında 10 ve 11. Sınıf eğitime devam eden ergenler oluşturmaktadır. Araştırmada, 2x3'lük split-plot/deneysel desen kullanarak öntest, sontest ve izleme testleriyle birlikte kontrol grubuyla karşılaştırmalı bir çalışma yapılmıştır. Katılımcılar, rastgele olarak deney (n=14) ve kontrol (n=14) gruplarına atanmıştır. Müdahale programının sonunda, deney ve kontrol gruplarına sontest uygulanmış, ardından 5 hafta sonra izleme testi yapılmıştır. Toplanan veriler, SPSS-26 yazılımıyla analiz edilmiştir. Analizlerde, ölçümler arasında ve gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların olup olmadığı tekrarlı ölçümler için iki faktörlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, ACT odaklı psiko-eğitim programının psikolojik esneklik düzeyini artırmakta ve depresif belirtileri azaltmakta istatistiksel olarak etkili olduğu, bu etkinin izleyen süreçte devam ettiği görülmüştür. Ancak, psikolojik sağlamlık düzeyindeki değişimin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır. Bu bulgular, literatür ışığında tartışılmış ve bazı öneriler sunulmuştur. en_US
dc.identifier.doi 10.53444/deubefd.1485339
dc.identifier.endpage 1466 en_US
dc.identifier.issn 1302-5147
dc.identifier.issn 2602-2850
dc.identifier.issue 64 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 1447 en_US
dc.identifier.trdizinid 1328399
dc.identifier.uri https://doi.org/10.53444/deubefd.1485339
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1328399/kabul-ve-kararlilik-terapisi-yonelimli-psiko-egitim-programinin-ergenlerin-psikolojik-esneklik-psikolojik-saglamlik-ve-depresif-belirti-duzeylerine-etkisi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/28894
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Buca Eğitim Fakültesi Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Kabul ve Kararlılık Terapisi Yönelimli Psiko-eğitim Programının Ergenlerin Psikolojik Esneklik, Psikolojik Sağlamlık ve Depresif Belirti Düzeylerine Etkisi en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files