Kabul ve Kararlılık Terapisi Yönelimli Psiko-eğitim Programının Ergenlerin Psikolojik Esneklik, Psikolojik Sağlamlık ve Depresif Belirti Düzeylerine Etkisi
| dc.contributor.author | Tanhan, Fuat | |
| dc.contributor.author | Vangölü, Mehmet | |
| dc.date.accessioned | 2025-10-30T15:30:19Z | |
| dc.date.available | 2025-10-30T15:30:19Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.department | T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi | en_US |
| dc.department-temp | Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi,Bitlis Eren Üniversitesi | en_US |
| dc.description.abstract | Okul temelli önleyici müdahale programları çocuk ve ergenklere psikolojik yardım süreçlerinin önemli bir parçasıdır. Önleyici çalışmalar kapsamında Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT) uygulamalalarının okullardaki yaygınlığı artmaktadır. Mevcut çalışmada ACT temelli piskoeğitim programının lise düzeyinde eğitime devam eden ergenlerin psikolojik esneklik, psikolojik sağlamlık ve depresif belirti düzeylerine etkisi incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini 15-17 yaş aralığında 10 ve 11. Sınıf eğitime devam eden ergenler oluşturmaktadır. Araştırmada, 2x3'lük split-plot/deneysel desen kullanarak öntest, sontest ve izleme testleriyle birlikte kontrol grubuyla karşılaştırmalı bir çalışma yapılmıştır. Katılımcılar, rastgele olarak deney (n=14) ve kontrol (n=14) gruplarına atanmıştır. Müdahale programının sonunda, deney ve kontrol gruplarına sontest uygulanmış, ardından 5 hafta sonra izleme testi yapılmıştır. Toplanan veriler, SPSS-26 yazılımıyla analiz edilmiştir. Analizlerde, ölçümler arasında ve gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların olup olmadığı tekrarlı ölçümler için iki faktörlü varyans analizi (ANOVA) kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, ACT odaklı psiko-eğitim programının psikolojik esneklik düzeyini artırmakta ve depresif belirtileri azaltmakta istatistiksel olarak etkili olduğu, bu etkinin izleyen süreçte devam ettiği görülmüştür. Ancak, psikolojik sağlamlık düzeyindeki değişimin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır. Bu bulgular, literatür ışığında tartışılmış ve bazı öneriler sunulmuştur. | en_US |
| dc.identifier.doi | 10.53444/deubefd.1485339 | |
| dc.identifier.endpage | 1466 | en_US |
| dc.identifier.issn | 1302-5147 | |
| dc.identifier.issn | 2602-2850 | |
| dc.identifier.issue | 64 | en_US |
| dc.identifier.scopusquality | N/A | |
| dc.identifier.startpage | 1447 | en_US |
| dc.identifier.trdizinid | 1328399 | |
| dc.identifier.uri | https://doi.org/10.53444/deubefd.1485339 | |
| dc.identifier.uri | https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1328399/kabul-ve-kararlilik-terapisi-yonelimli-psiko-egitim-programinin-ergenlerin-psikolojik-esneklik-psikolojik-saglamlik-ve-depresif-belirti-duzeylerine-etkisi | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14720/28894 | |
| dc.identifier.wosquality | N/A | |
| dc.language.iso | tr | en_US |
| dc.relation.ispartof | Buca Eğitim Fakültesi Dergisi | en_US |
| dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
| dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
| dc.title | Kabul ve Kararlılık Terapisi Yönelimli Psiko-eğitim Programının Ergenlerin Psikolojik Esneklik, Psikolojik Sağlamlık ve Depresif Belirti Düzeylerine Etkisi | en_US |
| dc.type | Article | en_US |
| dspace.entity.type | Publication |