Cumhuriyet’e Giden Süreçte Modern Eğitim Anlayışının İlk Yansımaları: İzmir Terakki-i İnas İbtidai Mektebi

dc.contributor.author Kızıl, Mensure
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:56:52Z
dc.date.available 2025-05-10T17:56:52Z
dc.date.issued 2023
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract 1869 Maarif-i Umumiye Nizamnamesi, modern eğitim kurumlarının oluşturulmasında atılan en önemli adımdır. Nizamname kapsamında ilköğretimin zorunlu hâle getirilmesi, kız rüşdiye ve kız öğretmen okullarının açılması, merkez ve taşrada yeni tarzda maarif kurumlarının tesisi, bilgi ve kültür seviyesi yüksek öğretmenlerin yetiştirilmesi gibi batılı tarzda kurumsallaşmaya gidilmesi çağdaş eğitim modelini ön plana çıkaran bir gelişmedir. Bu çalışmada, 1892 yılında teşkil edilen İzmir Terakki-i İnas İbtidai Mektebi’nin açılması ile ilköğretim düzeyinde bir kız okulunun eğitime dâhil edilmesi ve Osmanlı eğitim tarihinde usul-i cedid ile yeni öğretim ilke ve yöntemlerinin kullanılarak öğretmenlik mesleğinin icra edilmesi konuları Osmanlı Arşiv Belgeleri ışığında ele alınacaktır. Ayrıca İzmir Terakki-i İnas İbtidai Mektebi’nin kız öğrenci yetiştirilmesinin yanı sıra Darülmuallimat bünyesinde yine kadın öğretmen eğitimi için de bir kurum hüviyetini taşıması; yapılan tayinler, mezun öğretmen kayıtları, mektebin idaresi, öğrencilere takdim edilen mezuniyet belgeleri ve talim heyetlerine dair bilgiler içeren cetvellerin incelenerek dönemin eğitim anlayışı ortaya çıkarılacaktır. Modern eğitim kurumlarının gelişiminde yeni usullerin uygulanması ve işleyişindeki bazı aksaklıkların da ele alınacağı İzmir Terakki-i İnas İbtidai Mektebi örneği dönemin toplumsal düşünce sisteminde ve eğitim anlayışında meydana gelen değişimler ile eğitimin kurumsallaşmasında nasıl bir sürecin işlediğine dair bilgilere ulaşılması açısından önemlidir. Cumhuriyet dönemi eğitim sisteminde bilgisi, düşünce yapısı ve eğitim anlayışıyla topluma dâhil olan çağdaş bir kadın figürünün oluşmasında söz konusu modern eğitim kurumlarının ciddi katkıları görülmektedir. en_US
dc.identifier.doi 10.21547/jss.1358000
dc.identifier.endpage 168 en_US
dc.identifier.issn 1303-0094
dc.identifier.issn 2149-5459
dc.identifier.issue Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 146 en_US
dc.identifier.trdizinid 1204273
dc.identifier.uri https://doi.org/10.21547/jss.1358000
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1204273/cumhuriyete-giden-surecte-modern-egitim-anlayisinin-ilk-yansimalari-izmir-terakki-i-inas-ibtidai-mektebi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/19757
dc.identifier.volume 22 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.institutionauthor Kızıl, Mensure
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Tarih en_US
dc.subject Eğitim en_US
dc.subject Eğitim Araştırmaları en_US
dc.title Cumhuriyet’e Giden Süreçte Modern Eğitim Anlayışının İlk Yansımaları: İzmir Terakki-i İnas İbtidai Mektebi en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files