Pozitif Psikoloji Temelli Bir Psiko-eğitim Programının Ergenlerin Karakter Güçleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

dc.contributor.author Kardaş, Ferhat
dc.contributor.author Yıldırım, İrem
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:57:46Z
dc.date.available 2025-05-10T17:57:46Z
dc.date.issued 2024
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇,Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Son yıllarda karakter güçlerinin ve erdemlerin fark edilmesi, güçlendirilmesi ve yaşamın her alanında kullanılmasının sağlanması önemli çalışma alanlarından biri hâline gelmiştir. Yapılan çeşitli araştırmalar çocuklar, ergenler ve yetişkinler üzerindeki olumlu ve geliştirici etkileri göz önüne alındığında, karakter güçlerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılmasının birey ve toplum ruh sağlığı açısından önemli olduğunu göstermektedir. Bu çalışmada ergenlere yönelik pozitif psikoloji temelli ve karakter güçlerini geliştirme odaklı bir psiko-eğitim programı hazırlanmış ve ergenlerin karakter güçleri, özsaygı, iyimserlik, şükran düzeylerinin artırılması ve kötümserlik düzeylerinin azaltılması amaçlanmıştır. Çalışmada ön test, son test, izleme testli, kontrol gruplu 2x3’lük split-plot deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmaya toplamda 32 öğrenci katılmıştır. Deney grubundaki katılımcılara 15 oturumluk pozitif psikoloji temelli müdahale programı uygulanmıştır. Veri toplama araçları olarak Karakter Güçleri Envanteri (VIA-IS-P), Pears-Harris Çocuklar İçin Öz Kavramı Ölçeği, İyimserlik-Kötümserlik Ölçeği ve Şükran Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, Mann Whitney-U testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçları, psiko-eğitim programının ergenlerin öz saygı, iyimserlik, şükran ve toplam karakter güçleri düzeylerini artırmada ve kötümserlik düzeylerini azaltmada etkili olduğunu; psiko-eğitim programının ergenlerin karakter güçleri, öz saygı, iyimserlik, düzeylerini artırmada ve kötümserlik düzeylerini azaltmada orta, şükran düzeylerini artırmada ise yüksek etki değerine sahip olduğunu ortaya koymuştur. Ulaşılan bulgular çerçevesinde araştırmacı ve uygulayıcılara öneriler sunulmuştur. en_US
dc.identifier.doi 10.17556/erziefd.1411176
dc.identifier.endpage 103 en_US
dc.identifier.issn 2148-7510
dc.identifier.issn 2148-7758
dc.identifier.issue 1 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 92 en_US
dc.identifier.uri https://doi.org/10.17556/erziefd.1411176
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/20124
dc.identifier.volume 26 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso en en_US
dc.relation.ispartof Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Sosyal Çalışma en_US
dc.subject Eğitim en_US
dc.subject Özel en_US
dc.subject Psikoloji en_US
dc.title Pozitif Psikoloji Temelli Bir Psiko-eğitim Programının Ergenlerin Karakter Güçleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files