Determining Self-Efficacy Perceptions of High School English Teachers Toward the Creative Drama Method
No Thumbnail Available
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Bilim ve teknolojinin gelişmesiyle toplumlar arasındaki etkileşim artmıştır ve ortak dil ihtiyacı ortaya çıkmıştır. İngilizcenin toplumlar arası ortak dil olarak kabul edilmesi ile dil öğretim yöntem ve teknikleri üzerine çalışmalar hızlanmıştır. Yapılan birçok çalışmada yöntemlerin öğrenciler üzerindeki etkileri incelenmiştir. Ancak yöntemlerin öğrenciler etkisinin yüksek seviyede olabilmesi için yöntemleri uygulayan öğretmenlerin bu yöntemlerin uygulanmasında öz yeterlik seviyelerinin yüksek olması gerekmektedir. Bu çalışmada 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında liselerde görev yapan İngilizce öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemine yönelik öz yeterlik algı düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma, alan yazın taraması, uygun ölçeğin belirlenmesi, verilerin toplanması ve nicel analiz yöntemi ile verilerin analiz edilmesi aşamalarından oluşmaktadır. Verilerin elde edilmesinde 'Yaratıcı Drama Kullanımına Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Van ili merkez ilçelerinde (Edremit, İpekyolu, Tuşba) liselerde görev yapan İngilizce öğretmenleri oluşturmaktadır ve bu öğretmenler arasında amaçlı örnekleme yöntemi ile katılımcı öğretmenler belirlenmiştir. Ölçek 208 öğretmene ulaştırılmıştır. Araştırma kapsamında örneklem grubunu oluşturan İngilizce öğretmenlerinin cinsiyetleri, yaşları, eğitim durumları, mezun oldukları fakülte türü, mesleki hizmet süreleri, yurt dışı tecrübelerinin olup olmadığı, lisans eğitimi sürecinde yaratıcı drama dersi alıp almadıkları ve öğretmenlik mesleğine başladıktan sonra yaratıcı drama üzerine hizmet içi eğitim alıp almama durumları değişkenleri ile öz yeterlik düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığına dair analizler yapılmıştır. Veri analizinde SPSS 23.0 programı kullanılmıştır. Araştırmanın değişkenlerinden yola çıkarak ikili karşılaştırmalarda t-testi, üç ve daha fazla seçenekli karşılaştırmalarda Tek Yönlü ANOVA testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda İngilizce öğretmenlerinin yaratıcı drama kullanımına yönelik öz yeterlik düzeylerinin yüksek olduğu ifade edilebilir.
With the development of science and technology, the interaction between societies has increased, and the need for a common language has emerged. With the acceptance of English as a common language among societies, studies on language teaching methods and techniques have accelerated. Many studies have examined the effects of methods on students. However, for the methods to have a high level of effect on students, the teachers who apply the methods should have a high level of self-efficacy in using these methods. This study aimed to measure the self-efficacy perception levels of English teachers working in high schools in the 2020-2021 academic year towards the creative drama method. This research consists of the stages of literature review, determining the appropriate scale, collecting data, and analyzing the data with the quantitative analysis method. 'Self-Efficacy Scale for Creative Drama Use' was used to obtain the data. The study population consists of English teachers working in high schools in the central districts of Van (Edremit, İpekyolu, Tuşba). Among these teachers, participating teachers were determined by the purposeful sampling method. The scale was delivered to 208 teachers. The gender, age, educational status, type of faculty they graduated from, their professional service period, whether they have experience abroad, whether they took creative drama courses during their undergraduate education and whether they received in-service training on creative drama after starting the teaching profession of the English teachers who constitute the sample group within the scope of the research. Analyzes were made to determine whether there was a relationship between the variables and self-efficacy levels. SPSS 23.0 program was used in data analysis. A t-test was used in paired comparisons based on the research variables, and the One-Way ANOVA test was applied in comparisons with three or more options. As a result of the analyzes made, it can be stated that the self-efficacy levels of English teachers for the use of creative drama are high.
With the development of science and technology, the interaction between societies has increased, and the need for a common language has emerged. With the acceptance of English as a common language among societies, studies on language teaching methods and techniques have accelerated. Many studies have examined the effects of methods on students. However, for the methods to have a high level of effect on students, the teachers who apply the methods should have a high level of self-efficacy in using these methods. This study aimed to measure the self-efficacy perception levels of English teachers working in high schools in the 2020-2021 academic year towards the creative drama method. This research consists of the stages of literature review, determining the appropriate scale, collecting data, and analyzing the data with the quantitative analysis method. 'Self-Efficacy Scale for Creative Drama Use' was used to obtain the data. The study population consists of English teachers working in high schools in the central districts of Van (Edremit, İpekyolu, Tuşba). Among these teachers, participating teachers were determined by the purposeful sampling method. The scale was delivered to 208 teachers. The gender, age, educational status, type of faculty they graduated from, their professional service period, whether they have experience abroad, whether they took creative drama courses during their undergraduate education and whether they received in-service training on creative drama after starting the teaching profession of the English teachers who constitute the sample group within the scope of the research. Analyzes were made to determine whether there was a relationship between the variables and self-efficacy levels. SPSS 23.0 program was used in data analysis. A t-test was used in paired comparisons based on the research variables, and the One-Way ANOVA test was applied in comparisons with three or more options. As a result of the analyzes made, it can be stated that the self-efficacy levels of English teachers for the use of creative drama are high.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, İngiliz Dili ve Edebiyatı, Yabancı dil, Yabancı dil eğitimi, Yaratıcı drama, Öz yeterlilik, Öz yeterlilik algısı, Öğretim yöntemleri, Öğretmenler, İngilizce, İngilizce dersi, Education and Training, English Language and Literature, Foreign language, Foreign language education, Creative drama, Self-efficacy, Self-efficacy belief, Teaching methods, Teachers, English, English lessons
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
75