The Mediating Role of Word-Of-Mouth in the Effect of Influencer's Attractiveness on Purchasing Intention

No Thumbnail Available

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Bu çalışmanın amacı, nüfuzlunun ilgi çekiciliğinin satın alma niyeti üzerindeki etkisinde ağızdan ağıza iletişimin aracılık rolünü araştırmaktır. Anket formu sosyal medya platformlarında paylaşılmış ve 215 kişiden veriler toplanmıştır. Çalışma, özellikle nüfuzlunun ilgi çekiciliğinin bir markayı satın alma niyetinde etkisinin olup olmadığını belirlemeyi ve ağızdan ağıza iletişimin aracılık rolünü ele almayı amaçlamıştır. Bu çalışmanın hipotezleri, araştırmanın doğru bir sonuca ulaşmasına hizmet etmek üzere tasarlanmıştır. Bana göre dört hipotez belirlenmiş, veriler analiz edilmiş ve çalışmadaki hipotezler doğrulamıştır. Elde edilen bulgulara göre, tüketicilerin satın alma niyetleri, nüfuzluların çekiciliğinden doğrudan ve ağızdan ağıza iletişim aracılığıyla dolaylı olarak etkilenmektedir. Bu araştırmanın bulgularından yararlanmak için işletmeler, hedef kitleleriyle uyum sağlayan ilgi çekici nüfuzlularla iş birliğine öncelik vermelidir. Nüfuzlunun ilgi çekiciliğini artırmak, ağızdan ağıza pazarlamayı önemli ölçüde artırabilir ve sonuçta daha yüksek satın alma niyetlerini teşvik edebilir. Ayrıca, nüfuzlular ve takipçileri arasında olumlu ilişkiler geliştirmek, ağızdan ağıza iletişimin etkinliğini artırabilir.
The purpose of this study is to investigate the mediating role of word of mouth in the effect of influencer attractiveness on purchase intention. The survey form was shared on social media platforms and data was collected from 215 people. The study specifically aimed to determine whether the attractiveness of influencers has an effect on the intention to purchase a brand and to address the mediating role of word of mouth. The hypotheses of this study are designed to serve the research to reach a correct conclusion. In my opinion, four hypotheses were determined, the data were analyzed and the hypotheses in the study were confirmed. According to the findings, consumers' purchase intentions are directly affected by the attractiveness of influencers and indirectly through word of mouth communication. In order to benefit from the findings of this study, businesses should prioritize cooperation with attractive influencers who are compatible with their target audiences. Increasing the attractiveness of influencers can significantly increase word of mouth marketing and ultimately encourage higher purchase intentions. In addition, developing positive relationships between influencers and their followers can increase the effectiveness of word of mouth communication.

Description

Keywords

İşletme, Business Administration

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

91

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™