Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersinde Öğretmenden Beklentileri Ölçeğinin Geliştirilmesi

No Thumbnail Available

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersindeki öğretmenlerinden beklentilerini belirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu kapsamda, 2023-2024 bahar döneminde Van ilinde bulunan çeşitli okullarda eğitim gören 5., 6., 7. ve 8. sınıf düzeyindeki toplam 402 öğrenciye, 22 maddeden oluşan ve 5'li Likert tipi bir taslak ölçek uygulanmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizleri (AFA) sonucunda, 15 maddelik ve iki alt boyuttan oluşan nihai bir ölçek elde edilmiştir. İlk boyut \"Öğretmen Davranışlarına Yönelik Beklentiler\" olarak adlandırılmış ve 7 maddeden oluşurken, bu boyuttaki faktör yükleri .517 ile .703 arasında değişmektedir. İkinci boyut ise \"Öğrenme ve Öğretme Sürecine İlişkin Beklentiler\" olarak isimlendirilmiş ve 8 maddelik bir yapıdan oluşmuştur; bu boyuttaki faktör yükleri ise .515 ile .694 arasında değişiklik göstermiştir. Faktör yapısının geçerliliğini sınamak amacıyla, farklı bir örneklem grubundan (343 öğrenci) elde edilen veriler doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile test edilmiştir. DFA sonuçları, ölçeğin uyum indekslerinin kabul edilebilir sınırlar içinde olduğunu ve AFA'da elde edilen yapının doğrulandığını göstermiştir. Bu bulgular, AFA'da elde edilen faktör yapılarının uygunluğunu doğrulamaktadır. Görsel sanatlar öğretmenlerine yönelik beklenti ölçeğinin Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı ise .841 olarak belirlenmiştir. Bu sonuçlar, ölçeğin eğitim alanında kullanılabilir bir araç olduğunu desteklemektedir. Görsel sanatlar öğretmenlerine yönelik beklentilerin daha derinlemesine anlaşılabilmesi ve bu beklentilerin eğitim süreçlerine nasıl entegre edilebileceği konusunda yeni yaklaşımlar geliştirilmesine katkı sağlayabilir.

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Tarih Okulu Dergisi

Volume

18

Issue

76

Start Page

2228

End Page

2246
Google Scholar Logo
Google Scholar™