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Evaluation of Risk Factors for Long-Term Atrial Fibrillation Development in Patients Undergoing Typical Atrial Flutter Ablation: a Multicenter Pilot Study

dc.authorid Akgun, Huseyin/0009-0001-6744-1287
dc.authorid Tezen, Ozan/0000-0002-2774-8348
dc.authorid Ozkan, Eyup/0000-0003-0792-628X
dc.authorid Kadioglu, Hikmet/0000-0002-8965-8663
dc.authorid Yumurtas, Ahmet Cagdas/0000-0002-7311-2826
dc.authorwosid Yumurtaş, Ahmet/Jac-4458-2023
dc.authorwosid Ozkan, Eyup/Izp-6723-2023
dc.authorwosid Cetin, Tugba/Mfj-7247-2025
dc.authorwosid Şaylık, Faysal/Gqq-3347-2022
dc.authorwosid Hayiroglu, Mert/Aaq-3365-2021
dc.authorwosid Tezen, Ozan/Glu-2308-2022
dc.authorwosid Cinar, Tufan/Abd-4630-2020
dc.contributor.author Yumurtas, Ahmet cagdas
dc.contributor.author Pay, Levent
dc.contributor.author Tezen, Ozan
dc.contributor.author Cetin, Tugba
dc.contributor.author Yucedag, Furkan Fatih
dc.contributor.author Arter, Ertan
dc.contributor.author Hayiroglu, Mert Ilker
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:25:08Z
dc.date.available 2025-05-10T17:25:08Z
dc.date.issued 2025
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp [Yumurtas, Ahmet cagdas] Kars Harakani State Hosp, Dept Cardiol, Kars, Turkiye; [Pay, Levent] Ardahan State Hosp, Dept Ophthalmol, Ardahan, Turkiye; [Tezen, Ozan] Bayrampasa State Hosp, Dept Otolaryngol, Istanbul, Turkiye; [Cetin, Tugba; Yucedag, Furkan Fatih; Arter, Ertan; Kadioglu, Hikmet; Hayiroglu, Mert Ilker] Training & Res Hosp, Dr Siyami Ersek Cardiovasc & Thorac Surg, Istanbul, Turkiye; [Akgun, Huseyin; Ozkan, Eyup] Basaksehir Cam & Sakura City Hosp, Ophthalmol Dept, Istanbul, Turkiye; [Uslu, Abdulkadir; Kup, Ayhan] Kartal Kosuyolu Heart & Res Hosp, Dept Cardiol, Istanbul, Turkiye; [Saylik, Faysal] Van Training & Res Hosp, Dept Cardiol, Van, Turkiye; [Cinar, Tufan] Univ Maryland, Dept Internal Med, Med Ctr, Midtown Campus, Baltimore, MD 21201 USA en_US
dc.description Akgun, Huseyin/0009-0001-6744-1287; Tezen, Ozan/0000-0002-2774-8348; Ozkan, Eyup/0000-0003-0792-628X; Kadioglu, Hikmet/0000-0002-8965-8663; Yumurtas, Ahmet Cagdas/0000-0002-7311-2826 en_US
dc.description.abstract BackgroundAtrial flutter (AFL) and atrial fibrillation (AF) are the most commonly detected supraventricular arrhythmias and share similar pathophysiological mechanisms. After the successful ablation of AFL, AF frequently occurs in the long-term follow-up. As emphasized in some studies, certain mechanisms seem to predispose to the development of AF in AFL patients, and approximately 20% of these patients have accompanying AFL.PurposeWe aimed to analyze independent risk factors that predict the development of AF in patients who underwent typical AFL ablation.MethodsThis was a multicenter, cross-sectional, and retrospective study. A total of 442 patients who underwent typical AFL ablation at three different centers between January 1, 2018 and January 1, 2022 were included retrospectively. After the ablation procedure the patients were divided into those who developed AF and those who did not. The patients were followed up for an average of 12 (4-20) months. In the post-procedural period, atrial arrhythmias were investigated with 24-h Holter and ECG at 1 month, 6 months, and 12 months and then at 6-month intervals thereafter.ResultsOverall, AF developed in 206 (46.6%) patients in the long-term follow-up. Age, hypertension (HT), obstructive sleep apnea syndrome (OSAS), previous cerebrovascular accident (CVA), left atrium anteroposterior diameter, severe mitral regurgitation, hemoglobin, blood glucose, and HbA1c values were found to be significant in univariable analysis. According to multivariable analysis, HT (p = 0.014; HR: 1.483 [1.084-2.030]), OSAS (p = 0.008; HR: 1.520 [1.117-2.068]) and previous CVA (p = 0.038; HR: 1.749 [1.031-2.968]) were independently associated with the development of AF in AFL patients who underwent ablation procedure.ConclusionIn the present study, we found that HT, OSAS, and previous CVA were independently correlated with the development of AF in the long-term follow-up of patients who underwent typical AFL ablation. We consider that AFL patients with such risk factors should be followed up closely following cavotricuspid isthmus ablation for the development of AF. HintergrundVorhofflattern (VFL) und Vorhofflimmern (VF) sind die am h & auml;ufigsten diagnostizierten supraventrikul & auml;ren Arrhythmien und haben & auml;hnliche pathophysiologische Mechanismen. Nach erfolgreicher Ablation des VFL tritt w & auml;hrend des Langzeit-Follow-up oftmals VF auf. Wie in einigen Studien herausgestellt wurde, scheinen bestimmte Mechanismen f & uuml;r die Entstehung von VF bei VFL-Patienten zu pr & auml;disponieren, und bei ann & auml;hernd 20% dieser Patienten besteht ein begleitendes VFL.ZielZiel der vorliegenden Arbeit war die Untersuchung unabh & auml;ngiger Risikofaktoren, die Pr & auml;diktoren f & uuml;r die Entstehung von VF bei Patienten mit Ablation wegen typischem VFL sind.MethodenEs handelte sich um eine retrospektive multizentrische Querschnittstudie. Darin wurden retrospektiv 442 Patienten eingeschlossen, bei denen in 3 verschiedenen Zentren zwischen 1. Januar 2018 und 1. Januar 2022 eine Ablation wegen typischem VFL durchgef & uuml;hrt wurde. Nach der Ablation wurden die Patienten unterteilt in diejenigen, welche VF entwickelten, und diejenigen ohne VF. Im Durchschnitt wurden die Patienten 12 (4-20) Monate lang nachbeobachtet. In der Phase nach dem Eingriff wurden atriale Arrhythmien mittels 24-h-Langzeit-EKG und EKG nach einem Monat, 6 und 12 Monaten und danach in 6-monatigen Abst & auml;nden untersucht.ErgebnisseW & auml;hrend des Langzeit-Follow-up trat ein VF bei 206 (46,6%) Patienten auf. Alter, Hypertonie (HT), obstruktives Schlafapnoesyndrom (OSAS), fr & uuml;here zerebrovaskul & auml;re Ereignisse (CVA), linksatrialer anteroposteriorer Durchmesser, schwere Mitralregurgitation, H & auml;moglobin-, Blutzucker- und HbA1c-Wert wurden in der univariablen Analyse als signifikant eingestuft. Gem & auml;ss der multivariablen Analyse waren HT (p = 0,014; Hazard Ratio, HR: 1,483 [1,084-2,030]), OSAS (p = 0,008; HR: 1,520 [1,117-2,068]) und fr & uuml;here CVA (p = 0,038; HR: 1,749 [1,031-2,968]) unabh & auml;ngig mit der Entstehung von VF bei VFL-Patienten mit Zustand nach Ablation assoziiert.SchlussfolgerungIn der vorliegenden Studie stellte sich heraus, dass HT, OSAS und fr & uuml;here CVA unabh & auml;ngig mit der Entstehung von VF im Langzeit-Follow-up bei Patienten korreliert waren, bei denen eine Ablation wegen typischem VFL erfolgte. Den Autoren zufolge sollten VFL-Patienten mit solchen Risikofaktoren nach einer kavotrikuspidalen Isthmusablation engmaschig in Bezug auf die Entstehung von VF nachuntersucht werden. en_US
dc.description.woscitationindex Science Citation Index Expanded
dc.identifier.doi 10.1007/s00059-024-05261-2
dc.identifier.endpage 58 en_US
dc.identifier.issn 0340-9937
dc.identifier.issn 1615-6692
dc.identifier.issue 1 en_US
dc.identifier.pmid 39138662
dc.identifier.scopusquality Q3
dc.identifier.startpage 51 en_US
dc.identifier.uri https://doi.org/10.1007/s00059-024-05261-2
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/11293
dc.identifier.volume 50 en_US
dc.identifier.wos WOS:001290035300001
dc.identifier.wosquality Q4
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Urban & Vogel en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/closedAccess en_US
dc.subject Atrial Flutter en_US
dc.subject Atrial Fibrillation en_US
dc.subject Cavotricuspid Isthmus en_US
dc.subject Ablation en_US
dc.subject Vorhofflattern en_US
dc.subject Vorhofflimmern en_US
dc.subject Kavotrikuspidaler Isthmus en_US
dc.title Evaluation of Risk Factors for Long-Term Atrial Fibrillation Development in Patients Undergoing Typical Atrial Flutter Ablation: a Multicenter Pilot Study en_US
dc.type Article en_US

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