Master Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/11
Browse
Browsing Master Tezleri by Department "Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi Bilim Dalı"
Now showing 1 - 20 of 32
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Changing Dynamics of School and Education: the School of the Future(2023) Yıldırım, Merve; Yıldırım, Muhamet CevatBu çalışmanın amacı, öğretmenlerin perspektifinden okulun ve eğitimin değişen dinamiklerini betimlemektir. Araştırmanın katılımcıları, İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde çeşitli eğitim kademelerinde görev yapan ve branşları Bilişim Teknolojileri, Türkçe, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Okul Öncesi, Fen Bilimleri, Matematik, Fizik, İngilizce ve Sınıf Öğretmenliği olan 15 öğretmenden oluşmaktadır. Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Veriler, betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda veriler Öğrenme ve Öğretim Sürecinde Meydana Gelen Değişimler, Okul Paydaşlarının Rollerinde Meydana Gelen Değişimler ve Geleceğin Eğitim Modeline İlişkin Görüşler olarak üç tema altında toplanmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin eğitim ve öğretimde uygulamaya etki eden değişimleri çoğunlukla dijital materyallerin artmasıyla ilişkilendirdikleri ancak bu materyalleri ders içeriklerinde uygulama konusunda isteksiz oldukları görülmüştür. Öğretmenlere göre okul ortamının ve okul anlayışının öğrencilerin ihtiyaçlarına daha iyi yanıt verebilen teknoloji odaklı, etkileşimli ve işbirlikçi bir yaklaşımı benimseyen bir kavrama dönüştüğü sonucuna ulaşılmıştır. Ancak geçmişten günümüze eğitim sistemi, uygulanan öğrenme yaklaşımları ve kullanılan materyallere ilişkin birçok değişiklik yaşanmasına rağmen bu değişimlerin uygulamaya dönük aktarımında yaşanan sorunlardan ve okulların fiziki yapılanmalarından dolayı eğitim öğretime beklenen yararı sağlamadığı belirtilmiştir. Günümüzde öğrencilerin aile yapılarındaki bozulmalar, sağlıksız beslenme vb. sebeplerden artan davranış problemleri, velilerin öğrenme sürecine artan katkısı ve aşırı korumacılık eğilimi öğrencilerin ve velilerin rollerinde yaşanan değişimler olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin ise mesleki öğrenmelere ilişkin istekli oldukları görülürken teknolojiyi öğrenme sürecine entegre edebilmelerine ilişkin isteksiz oldukları görülmüştür. Bireyselleştirilmiş eğitim yaklaşımının ve web tabanlı eğitim modelinin öğretmenlere göre gelecekteki eğitim uygulamalarında öneminin artacağı ve 21. yüzyıl becerilerinin öğrenme sürecini şekillendireceği sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Classroom Teachers' Experiences With Burnout(2020) Erarslan, Gülin; Yıldırım, Muhamet CevatBu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin tükenmişlik deneyimlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Bu desenin kullanılma nedeni, sınıf öğretmenlerinin tükenmişlik duygusuna yönelik algılarını ve bu duyguyu nasıl anlamlandırdıklarını belirlemektir. Çalışma grubu, 2019-2020 yılında Van ili İpekyolu ilçesinde görev yapan, maksimum çeşitlilik ve ölçüt örnekleme teknikleriyle belirlenen sekiz öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Analizde betimsel ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; tükenmişlik duygusunun anlamı, tükenmişliği etkileyen etmenler, tükenmişlikle başa çıkma yolları olmak üzere üç tema ve bunlara bağlı alt temalar oluşturulmuştur. Sonuçlarda; sınıf öğretmenlerinin tükenmişliği 'bıkkınlık', 'mesleki doyumsuzluk' gibi olgularla anlamlandırdığı, 'okulun fiziki koşulları', 'okul yöneticilerinin ve velilerin tutumu', 'maddi doyum sorunu' gibi etmenlerin sınıf öğretmenlerinin tükenmişliğini etkilediği ve tükenmişlikle başa çıkmada 'farklı alanlarda hobi edinme', 'farklı bir işe yönelerek görmezden gelme' gibi stratejilerin kullanıldığı belirlenmiştir. Bu bağlamda, sınıf öğretmenlerine yönelik çeşitli sosyal etkinlikler düzenlenebilir ve bu etkinliklerin sayısı artırılabilir.Master Thesis Differences in Classroom Management Between Cultural and Vocational Teachers in Vocational and Technical Anatolian High Schools(2025) Karabulut, Mert; Işık, HalilBu yüksek lisans tezi, Van ilindeki Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde görev yapan kültür ve meslek dersi öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımlarını karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma, öğretmenlerin sınıf yönetimine ilişkin genel görüşlerini ve bu görüşlerin cinsiyet, kıdem ve eğitim düzeyi gibi değişkenlere göre nasıl farklılaştığını ortaya koymayı hedeflemiştir. Ayrıca, kültür ve meslek dersi öğretmenlerinin sınıf yönetimi anlayışlarının nasıl şekillendiği ve bu süreçte öğrencilerle olan etkileşimlerinin nasıl farklılık gösterdiği derinlemesine incelenmiştir. Araştırma, karma desene dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler, ölçekler aracılığıyla toplanmış; nitel veriler ise öğretmenlerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerle elde edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, kültür dersi öğretmenlerinin genellikle teorik derslerde sınıf yönetimine odaklandığı, meslek dersi öğretmenlerinin ise uygulamalı derslerde daha işlevsel bir yönetim yaklaşımı benimsediği görülmüştür. Bu farklılıkların, öğretmenlerin mesleki rollerinden ve ders türlerinin doğasından kaynaklandığı tespit edilmiştir. Sonuçlar, etkili sınıf yönetimi uygulamalarının hem akademik hem de mesleki başarıyı artırmadaki rolüne dikkat çekmektedir. kültür ve meslek dersi öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımları arasında disiplin yönetimi, zaman planlaması ve öğretim materyallerinin kullanımı açısından belirgin farklılıklar bulunmuştur. Araştırma, sınıf yönetimi alanında öğretmenlerin mesleki gelişimlerini desteklemek amacıyla çeşitli öneriler sunmakta ve eğitim politikalarına katkıda bulunmayı hedeflemektedir.Master Thesis Digital Leadership Competencies of School Principals and the Reflection of These Competencies in the Educational Environment(2022) Peker, Asuman; Uçar, RezzanBu çalışma dijital araçların kullanımını ve faydalarını ele alarak, okul müdürlerinin dijital liderlik yeterliliklerini ve bu yeterliliklerin öğretim ortamına yansımasını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Müdürlerin deneyimlerinden yararlanarak, bu deneyimleri anlamlandırma biçimleri değerlendirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, Van ilinde çeşitli öğretim kademelerinde görev yapan toplam 10 okul müdüründen oluşmaktadır. Çalışmada, konunun derinlemesine incelenmesini sağlayan nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanıp, görüşmeler ses kayıt cihazı ile kaydedilip ve sonrasında yazıya dökülerek fenomenolojik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda veriler; dijital liderlik kavramı, dijital liderliğe uygun okul müdürü davranışları, müdürlerin girişimcilik ve teknik becerileri, dijital araç gereçlerin okul vizyonu doğrultusunda kullanılması, dijital teknolojiyi kullanarak bilgiye ulaşma, yeni teknolojinin imkanlarını kullanma riski ve bilinçlendirme uygulamaları, bilgi ve iletişim teknolojilerini yönetim işlerinde kullanma, dijital liderliğin eğitim sürecine yansımaları, dijital liderliğin sosyal aktivitelere yansımaları, okulda dijital kültürün oluşmasına yönelik girişimler ve dijital kültürün olumsuz yönleri olmak üzere toplam 13 tema altında toplanmıştır. Bu 13 tema betimsel ve içerik analizine tabi tutularak kategorilere ayrılmıştır. Araştırma sonucunda; okul müdürlerinin dijital liderlik becerilerinin arttırılması ve eğitim ortamına doğru yansıması için destekleyici eğitimler verilmesi, liderlik yüksek programlarının cazip hale getirilmesi ve okullardaki fiziksel koşulların teknoloji kullanımı açısından iyileştirilmesi önerilmiştir. Anahtar sözcükler: dijital liderlik, dijitalleşme, teknoloji, okul müdürleriMaster Thesis Human Resources Management System in the United States of America and Türkiye: a Teacher Centered Comparative Analysis(2025) Atmaca, Selcan; Işık, HalilBu araştırma, Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki (ABD) eğitim sistemlerinde insan kaynakları yönetimi uygulamalarını öğretmen merkezli bir perspektifle karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada öğretmen istihdam süreçleri, mesleki gelişim politikaları, özlük hakları ve performans değerlendirme/denetim sistemleri insan kaynakları yönetimi kapsamında analiz edilmiştir. Araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmış ve Bereday modeli çerçevesinde Türkiye ve ABD eğitim sistemlerine ait politika belgeleri, resmi yönetmelikler, yasalar ve akademik çalışmalar tablolar halinde karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Bulgular, Türkiye'nin merkeziyetçi yapısının ulusal düzeyde standartlaşmayı sağlarken yerel ihtiyaçlara yeterince yanıt veremediğini; ABD'de ise eyalet bazlı yönetim modelinin esneklik sunduğunu ancak bölgesel eşitsizliklere yol açabildiğini ortaya koymuştur. Bu bulgular doğrultusunda Türkiye'ye yönelik öneriler arasında; öğretmen atamalarının bölgesel ihtiyaçlara göre planlanması, uzun vadeli öğretmen istihdam politikalarının oluşturulması ve mesleki gelişim programlarının okul bazlı uygulamalarla desteklenmesi yer almaktadır. Ayrıca, Türkiye'de öğretmen atama sisteminin sık sık değişmesinin eğitimde istikrarı olumsuz etkilediğine ve öğretmenlerin kariyer planlamasını zorlaştırdığına değinilmiştir. Çalışma, eğitimde insan kaynakları yönetiminin etkinliğini artırmaya yönelik politika önerileri sunarak literatüre katkı sağlamayı amaçlamaktadır.Master Thesis The Importance of R&d Unit in Education and the Views of Principals and Teachers About the Pplicability of R&d Activities (sample of Van City)(2020) Durğun, Hakan; Memduhoğlu, Hasan BasriAr-Ge yönetim ve faaliyetlerini incelediğimizde, birimlerin altyapı ve yatırımları kadar örgütlerin bu yapıları kullanma becerilerinin de önemli olduğu görülmektedir. Ar-Ge örgütlerinde başarı kriterleri, temel yetenek ve üstünlükleridir. Örgütlerin üstünlükleri; faaliyetleri düzenleme yetenekleri, yeniliklere uygun proje çıktıları ve stratejik hedefleri ile orantılıdır. Ar-Ge örgütlerinde gerekli yatırımların sağlanabilmesi için, hükümet politikalarının stratejileri, beşeri gücün etkin kullanımı ve bunları yönetimsel yaklaşımlar ile güçlendirmek önem arz etmektedir. Bu kapsamda hazırlanan çalışma Milli Eğitim Bakanlığı'nın taşra teşkilatlarında oluşturdukları Ar-Ge örgütlerinin stratejik olarak planladıkları ve yürüttükleri proje faaliyetlerinin eğitime ve okulların dönüşümüne etkileri incelenmiştir. Çalışma beş ana bölüm şeklinde kurgulanmıştır. Ar-Ge örgütleri ve okul/kurumlarda görev yapan 19 katılımcı ile gerçekleşen görüşme neticesinde veriler toplanmış ve analiz edilmiştir. Çalışmanın örgütlerin Ar-Ge politikaları, Ar-Ge sorunları, usul ve esasları ile Ar-Ge birimlerinin temel yetenekleri, kurumsal işbirliklerine ve eğitimde 2023 Ar-Ge yönetişimine olumlu katkı sağlaması hedeflenmiştir.Master Thesis Investigation of Charismatic Leadership Characteristics of High School Principals and Organizational Silence Levels of Teachers(2019) Aladağ, Cesim; Uçar, RezzanBu çalışma, lise müdürlerinin karizmatik liderlik özellikleri ile öğretmenlerin örgütsel sessizlik düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilmiş olup, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini 2017-2018 eğitim öğretim yılında Van İli İpekyolu, Edremit ve Tuşba İlçelerindeki liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit seçkisiz örnekleme yönetimi ile seçilen öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen 'Kişisel Bilgi Formu', Conger ve Kanungo (1994) tarafından geliştirilen Aykanat (2010) tarafından Türkçe' ye uyarlanan 'Karizmatik Liderlik Ölçeği' (KLÖ) ve Dyn vd. (2003) tarafından geliştirilen Taşkıran (2010) tarafından Türkçe' ye uyarlanan 'Örgütsel Sessizlik Ölçeği' (ÖSÖ) ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı analizler (aritmetik ortalama, standart hata, standart sapma, frekans, varyans, yüzde), parametrik fark testler (t testi ve ANOVA), Pearson Çift Yönlü Korelâsyon analizi kullanılmıştır. Grup ortalamaları arasındaki farkın test edilmesinde α= ,05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırmanın bulguları neticesinde; ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul müdürlerinin karizmatik liderlik davranışını 'vizyon belirleme', çevresel duyarlılık' üye ihtiyaçlarına duyarlılık' statükoyu sürdürmeme' boyutlarında ve ölçek toplamında sergiledikleri sonucu elde edilmiştir. Genel bir ifade ile okul müdürlerinin karizmatik liderlik davranışı sergiledikleri belirlenmiştir. Analizler neticesinde cinsiyeti mesleki kıdem, müdürle çalışma süresi değişkenleri açısından anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre örgütsel sessizlik düzeyleri incelendiğinde çalışma örnekleminde yer alan öğretmenlerin 'savunmacı sessizlik' boyutunda sessizlik davranışı içinde olmadıkları, 'korumacı sessizlik' davranışı sergiledikleri, kısmen 'kabullenici sessizlik davranışı sergiledikleri' ve genel olarak ölçek toplamında ise yine 'orta' düzeyde sessizlik davranışı içinde oldukları belirlenmiştir. Öğretmenlerin örgütsel sessizlik davranışları yaş, mesleki kıdem, müdürle çalışma süresi değişkenlerinde anlamlı farklılık belirlenmiştir. Yapılan korelasyon analizinde ise karizmatik liderlik ile örgütsel sessizlik arasında ilişki tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükleri: Liderlik, karizmatik liderlik, sessizlik, örgütsel sessizlik, okul müdürü, okul, öğretmenMaster Thesis Investigation of the Education and Cultural Services of Municipalities in the Context of Cultural Municipality: Sample of Tusba Municipality(2020) Bekiroğlu, Mehmet Nuri; Memduhoğlu, Hasan BasriBu çalışmanın amacı, belediyelerin eğitim ve kültür hizmetlerini inceleyerek bu hizmetlerin halkın beklentilerini karşılayıp karşılamadığını tespit etmektir. Araştırma, nitel araştırma özelliği taşımaktadır. Araştırmanın çalışma grubu belirlenirken maksimum çeşitlilik örnekleme kullanılmıştır. Bu kapsamda Tuşba Belediyesi'nin düzenlediği eğitim ve kültür faaliyetleri kapsamında Futbol Kursu, İngilizce Kursu, Diksiyon Kursu, işaret Dili Kursu, Halı ve Kilim Kursu ve Osmanlıca alanlarında kurs alan dokuz kişi ile çalışma gerçekleştirilerek kursiyerlere önceden belirlenmiş sorular yöneltilmiş ve verilen cevaplar kayıt altına alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Tuşba'da eğitime destek bağlamında yapılan birçok faaliyet içinde özellikle üç yıldır geleneksel olarak devam eden 'Tuşba‟da Fikirler Konuşuyor' isimli proje bulunmaktadır. Belediyenin sunduğu Resim ve Yağlı Boya Kursu, Ney Kursu, Bağlama Kursu, Kara Kalem Kursu, Gitar Kursu, Sanatsal Kurslar; Futbol, Hentbol, Basketbol, Voleybol, Masa Tenisi, Satranç, Yüzme etkinlikleri, sportif faaliyetler arasındadır. Kursiyerlerin faaliyetlere katılımlarındaki ana gerekçeleri kişisel gelişim ve topluma fayda sağlamaktır. Katılımcıların genel anlamda belediyenin sunduğu hizmetlerden memnun oldukları tespit edilmiştir. Mevcut hizmetlerin geliştirilerek halkın daha fazla istifade etmesi önerilmektedir.Master Thesis Investigation of the Relationship Between Job Satisfaction and Organizational Cynicsm: Aresearch on Secondary School Teachers(2019) Tink, Mehmet Ali; Işık, HalilBu araştırmanın amacı, ortaokul öğretmenlerinin mesleki doyumları ve örgütsel sinizm düzeyleri arasında bir ilişkinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Bu araştırmanın amaç ve alt amaçlarına ulaşmak için araştırmada veri toplama aracı olarak iki adet ölçek (Örgütsel Sinizm Ölçeği, Mesleki Doyum Ölçeği) ve öğretmenlerin demografik özellikleri gösteren bir anket kullanılmıştır. Veri toplama araçları Mayıs-Haziran 2018 tarihleri arasında Erciş ilçesinde görev yapan kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlere uygulanmıştır. Erciş İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bulunan tüm ortaokullara, öğretmen sayıları kadar veri toplama araçları ulaştırılmıştır. Geri dönüşü yapılan veri toplama araçlarından 357 tanesi değerlendirmeye dahil edilmiştir. Elde edilen veriler istatistik paket programı yardımı ile t-testi, ANOVA ve korelasyon testlerine tabi tutularak değerlendirilmiştir. Yapılan çalışmanın sonucunda: Ortaokulda görev yapan öğretmenlerin mesleki doyum düzeylerinin ve örgütsel sinizm düzeylerinin; yaş, kıdem yılı, branş, cinsiyet ve medeni durum değişkenlerine bağlı olarak anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Ayrıca mesleki doyum düzeyleri ve örgütsel sinizm düzeyleri arasında negatif yönlü ve orta derece güçlü bir ilişkinin var olduğu saptanmıştır. Anahtar Sözcükler Mesleki Doyum, Örgütsel Sinizm, Ortaokul Öğretmeni.Master Thesis Opinions of Managers and Teachers Working in Private Schools on Talent Management(2019) Erol, Ayşe; Uçar, RezzanBu çalışma özel okullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin yetenek yönetimine yönelik görüşlerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma geleneklerinden durum çalışması deseninin kullanıldığı bu araştırmada, özel okullarda görev yapan 10 okul yöneticisi ve 10 öğretmen ile yüz yüze yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen veriler nitel araştırma yöntemleri doğrultusunda kodlanarak; yetenek yönetimi kavramı, yetenek yönetimine duyulan ihtiyaç, öğretmenlerin işe alımı, öğretmenlerin yerleştirilmesi, öğretmenlerin geliştirilmesi, öğretmenlerin kurumda devamlarının sağlanması ve örgütsel yedekleme olmak üzere 7 temada toplanmış, betimsel ve içerik analize tabi tutulmuştur. Yapılan görüşmeler sonucunda yetenek yönetimi kavramı temasında okul yöneticileri kurumun hedeflerini öne çıkaran görüşlere daha fazla katılım gösterirken, öğretmenler kişisel gelişimi öne çıkaran ifadeleri daha fazla belirtmişlerdir. Yetenek yönetimine duyulan ihtiyaç temasında okul yöneticileri; başarılı ve verimli çalışma ortamı, rekabet, çağa ayak uydurma, kuruma bağlılık ve planlı yönetim süreci elde etme gibi unsurların yetenek yönetimine duyulan ihtiyacı artırdığını belirtirken; öğretmenler bu nedenleri iş anlayışının değişmesi, bilgi teknolojilerindeki gelişmeler, rekabet, Toplam Kalite Yönetimi anlayışı ve bireysel farklılıkları yönetme olarak belirtmişlerdir. Öğretmenlerin işe alımındaki kriterler konusunda okul yöneticileri; öğretmen özellikleri, kurum amaçlarına uygunluk, boş pozisyonu doldurma ve örgütsel mutluluk gibi kriterler belirlerken öğretmenler; olumlu iş ortamı, öğretmene verilen değer, ekonomik güdüleyiciler, yaratıcı fırsatların sunulması ve öğrenen okul olma kriterlerini ifade etmişlerdir. Okul yöneticileri ve öğretmenler işe alım uygulamalarında; mülakat, mikro öğretim uygulamaları, referans, deneyim ve psikometrik testler gibi araçların kullanıldığını belirtmişlerdir. Okul yöneticileri ve öğretmenlerin doğru rol ya da pozisyona doğru öğretmenlerin yerleştirilmesine yönelik görüşleri incelendiğinde başarı ve performans, kuruma yarar sağlama, doğru işin tanımlanması, öğretmenlik becerileri, tecrübe, akademik yeterlik, kuruma bağlılık gibi unsurların önemli olduğunu ifade etmişlerdir. Okul yöneticileri ve öğretmenler; öğretmenlerin özel ilgi ve becerilerinin değerlendirilmesine ilişkin ise genellikle sorumluluk verildiğini vurgulamışlardır. Öğretmenlerin geliştirilmesini içeren uygulamalara ilişkin görüşler incelendiğinde okul yöneticileri ve öğretmenler en fazla eğitim öğretimi geliştirmeye yönelik uygulamalar yapıldığını ifade etmiştir. Kurumda devamın sağlanması konusunda okul yöneticileri ve öğretmenler, adaletli ödeme sistemlerinin ve ekonomik güven sağlamanın önemli olduğunu belirtmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenler kurumda devamın sağlanmasına yönelik uygulamaların genellikle takdir etmeden ibaret olduğunu vurgulamıştır. Örgütsel yedekleme temasında okul yöneticileri ve öğretmenler genellikle kurum içi kaynaklardan yararlanıldığını, uzun süreli sistematik bir uygulamanın olmadığını ifade etmişlerdir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; özel okullarda yetenek yönetimi kültürünün oluşturulabilmesi için gerekli eğitim ve seminerlerin verilmesi, bu eğitim ve seminerlerin devlet okulları ile iş birliği yapılarak projeleştirilmesi önerilebilir. Anahtar sözcükler: Özel okul, yetenek, yetenek yönetimi, okul yöneticisi, öğretmenMaster Thesis Organization of Organizational Leadership Behavior of the First and Secondary School Directors by Organizing Organizational Culture(2019) Dalgıç, Servet; Işık, HalilBu çalışmanın amacı, ilk ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda, okul müdürlerinin canlandırıcı liderlik davranışları ile örgüt kültürü arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu araştırmanın evrenini, 2018 – 2019 eğitim-öğretim yılında Van ili merkez üç ilçedeki (Edremit, İpekyolu, Tuşba) resmi ilk ve ortaokullarda görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Van ili merkez üç ilçedeki (İpekyolu-Edremit-Tuşba) öğretmen mevcudu en az 10 ve en fazla 40 olan resmi 12 ilkokul ve 16 ortaokulda görev yapan toplamda 787 öğretmen çalışma evrenini oluşturmaktadır. Öğretmen mevcudu 10'nun altında olan okullar, 40'tan fazla olan okullar ile imam hatip ortaokulları çalışma evrenine dâhil edilmemiştir. Öğretmen mevcudu 10 ve üstü olan okullar ''küçük, orta, büyük'' şeklinde kümelendirilmiştir. İlk ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda, okul müdürlerinin canlandırıcı liderlik davranışları ile örgütsel kültür arasındaki ilişkiyi belirleyebilmek için 31 madde ve 6 boyuttan oluşan 'Canlandırıcı Liderlik Göstergeleri Ölçeği'' ile 37 madde ve 4 boyuttan oluşan 'Örgütsel Kültür Ölçeği'' uygulanmıştır. Verilerin analizinde, ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (Anova), korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizi gibi analizlerden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, şu sonuçlara ulaşılmıştır: Van merkez üç ilçede (İpekyolu-Edremit-Tuşba) çalışmaya katılan öğretmenlerin canlandırıcı liderliğe ilişkin algıları yüksek bulunmuştur. Çalışmaya katılan öğretmenlerin, 'cinsiyet, medeni durum, görev yapılan okul kademesi, branş'' değişkenlerine göre canlandırıcı liderliğe ilişkin algılarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma bulunmazken; 'okulda çalışma süresi'' değişkeninde toplam ölçek puanında anlamlı bir farklılaşma bulunmazken, 'hayal kurma'' alt boyutunda ise anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra çalışmaya katılan öğretmenlerin 'mesleki kıdem'' değişkenine ilişkin canlandırıcı liderlik algılarında anlamlı bir farklılaşma ortaya çıkmıştır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin, örgütsel kültür toplam ölçek puanına ilişkin algıları yüksek düzeyde çıkmıştır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin, 'cinsiyet, görev yapılan okul kademesi, branş'' değişkenlerine göre örgütsel kültüre ilişkin algılarında anlamlı bir farklılık bulunmazken; 'okulda çalışma süresi'' değişkeninde örgütsel kültür toplam ölçek puanında anlamlı bir fark bulunmazken; 'güç kültürü'' alt boyutunda ise anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra çalışmaya katılan öğretmenlerin 'mesleki kıdem'' değişkenine ilişkin örgütsel kültür algılarında anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır. Van merkez üç ilçede görev yapan öğretmenlerin canlandırıcı liderliğin toplam ölçek puanına ilişkin algıları ile örgütsel kültürün toplam ölçek puanına ilişkin algıları arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır. Korelâsyon düzeyinde (r= 0,552; p=0,000 < 0,05) aralarında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki ortaya çıkmıştır. Bu araştırmada, canlandırıcı liderlik ile örgütsel kültür arasında pozitif doğrusal bir ilişki ortaya çıkmıştır. Buna göre canlandırıcı liderlikteki artış örgütsel kültürdeki artışın % 30,7'sini açıklayabiliyor. Yani örgütsel kültürün % 30,7'si canlandırıcı liderlikle açıklanmaktadır.Master Thesis Organizational Democracy Applications in Schools: a Mixed Method Study(2021) Erdem, Nur; Uçar, RezzanBu araştırmanın amacı ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okullarındaki örgütsel demokrasi uygulamalarına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada daha derinlemesine sonuçlar elde etmek için nitel ve nicel yaklaşımları kapsayan karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda çalışmada karma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. 2019-2020 eğitim öğretim yılında Antalya ili Serik ilçesinde görev yapmakta olan öğretmenler araştırmanın evrenini, evrenden basit seçkisiz örneklem yöntemiyle seçilmiş 298 öğretmen araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Nitel boyutun örneklemini ise bu 298 öğretmenin arasından seçilen gönüllü 30 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri Geçkil ve Tikici (2015) tarafından geliştirilmiş olan Örgütsel Demokrasi Ölçeği (ÖDÖ) ile, nitel verileri ise araştırmacı tarafından oluşturulmuş yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizi için aritmetik ortalama, standart sapma, yüzdelik değer, t testi, tek yönlü varyans analizleri kullanılıyorken, nitel veriler için betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin okullarındaki örgütsel demokrasi uygulamalarına ilişkin yüksek düzeyde (katılıyorum) olduğu tespit edilmiştir. Nitel bulguların da nicel bulguları desteklediği saptanmıştır.Master Thesis Perceptions of Class Teachers' Self-Efficiency and Motivation Levels(2023) Uygar, Nazmi; Işık, HalilBu araştırma; sınıf öğretmenlerinin özyeterlik algıları ve motivasyon düzeylerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini, Van ili merkez ilçelerinde (Tuşba, İpekyolu ve Edremit) görev yapan kadrolu sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin özyeterlik algılarını ölçmek için Köse (2007) tarafından geliştirilen ''Öğretmen Özyeterlik Algısı Ölçeği'' ve sınıf öğretmenlerinin motivasyon düzeylerini ölçmek için ise Öztürk ve Uzunkol (2013) tarafından geliştirilen ''İlkokul Öğretmeni Motivasyon Ölçeği '' kullanılmıştır. Veri toplama araçlarının uygulanması sonucunda değerlendirmeye alınan veriler uygun istatistiksel yöntemler ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde normallik testi, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi Anova, Tukey ve korelasyon testleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, sınıf öğretmenlerinin özyeterlik algılarının cinsiyet, medeni durum ve kıdem yılı değişkenlerine göre farklılaşmadığı fakat yaş değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı sonucuna varılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin motivasyon düzeylerinin cinsiyet, yaş ve kıdem yılı değişkenlerine göre farklılaştığı fakat medeni durum ve öğrenim durumu değişkenlerine göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Motivasyon ölçeğinin meslekten kaçınma alt boyutunda, kıdem yılı 1-5 yıl arası olan öğretmenlerin kıdem yılı 11-15 yıl arası olan öğretmenlere göre, motivasyon düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmen özyeterlik algılarıyla motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için pearson correlation analizi yapılmıştır. Bu sonuca göre, değişkenler arasındaki ilişkinin pozitif (olumlu) olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen özyeterlik alt boyutları ile motivasyon alt boyutları arasındaki yordama düzeyini belirlemek amacıyla basit doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara dayanarak sınıf öğretmenlerinin özyeterlik algısı değişkeninin öğretmen motivasyon değişkenini yordadığı tespit edilmiştir.Master Thesis Pi̇ni̇ons of Administrators and in Terms of Applicability of 2023 Vision Document İn Education(2020) Ceylani, Muhlis; Memduhoğlu, Hasan BasriEğitim sisteminin sorunlarını planlama yöntemi ile çözme eğilimi önemlidir. Planlı dönemde politika ve kararların yaşama geçirilmesi ve hedeflerine ulaşılması, eğitim sorunlarının çözülmesinde önemli nedenler arasındadır. Milli Eğitim Bakanlığı da bu kapsamda beş yıllık planlama çerçevesinde Eğitimde 2023 Vizyon belgesi başlığında çalışmasını tamamlamış ve paydaşlarına açıklamıştır. İyi niyet ve irade beyanı olan, gidilmesi gereken ana yolların belirlenmesi ve eğitimin ana sorunlarını yazılı bir metin olan belgenin sürdürülebilirliği bakımından önemlidir. Belgenin, taşra teşkilatları örgütlerinde yansımaları ve tespiti de sürdürülebilirlik açısından önem arz etmektedir. Bu amaçla illerde ve ilçelerde vizyon belgesine ilişkin paneller ve çalıştaylar düzenlenmeye başlanmıştır. Bu çalışmada da Van ili Tuşba İlçesinde İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde Eğitimde 2023 vizyon belgesinin kapsamlı değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Master Thesis Public Relations in Public Education Centers: a Phemenological Study(2025) Demirtaş, Seren; Işık, HalilBu araştırma, halk eğitimi merkezlerinde çalışmakta olan yöneticiler, usta öğreticiler ve bu merkezlerde kurs alan kursiyerlerin yürütülen halkla ilişkiler faaliyetlerine ilişkin algılarını ve deneyimlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma, üç ana araştırma sorusu etrafında şekillendirilmiştir: Halkla ilişkiler kavramını yöneticiler, usta öğreticiler ve kursiyerler nasıl algılamaktadır? Halk eğitimi merkezlerinde yürütülen halkla ilişkiler faaliyetlerini yöneticiler, usta öğreticiler ve kursiyerler nasıl deneyimlemektedir? Halk eğitimi merkezlerinde yürütülen halkla ilişkiler faaliyetlerinin sürdürülebilirliğine ilişkin; yöneticiler, usta öğreticiler ve kursiyerlerin metaforik açıklamaları nasıldır? Araştırma nitel yöntemle tasarlanmış olup çalışma grubu olarak halk eğitimi merkezlerinde görev yapan yöneticiler, usta öğreticiler ve kursiyerler amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem ile belirlenmiştir. Araştırma, bu katılımcılarla derinlemesine görüşmeler yapılarak halk eğitimi merkezlerinde halkla ilişkiler kavramına ilişkin algıları ve halka ilişkilere dair bakış açılarını irdeleyen fenomenolojik bir çalışmadır. Bu araştırmayla katılımcıların bakışından halkla ilişkiler faaliyetlerine ilişkin algıları araştırılarak elde edilen veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Bu çalışmanın sonuçları halk eğitimi merkezlerinde yürütülen halkla ilişkiler süreçlerinin yalnızca bilgi paylaşımı ve tanıtım faaliyetlerinden ibaret olmadığını, aynı zamanda toplumsal bağları kuvvetlendiren ve kalıcı ilişkiler kurmayı hedefleyen bir yaklaşım olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, bu araştırma, halk eğitimi merkezlerinde modern yöntemlerin benimsenmesiyle halkla ilişkiler faaliyetlerinin daha etkili bir şekilde nasıl uygulanabileceğine dair öneriler sunmakta ve bu süreçlerin eğitim kurumlarının başarısına ve toplumsal iş birliğine olan katkısını ön plana çıkarmaktadır. Bu çalışmada elde edilen bulgularla, ülkemizde halk eğitimi merkezleri bağlamında halkla ilişkiler konusundaki görüş ve algıların ışığında ''eğitim kurumlarında halkla ilişkilerin'' ilerlemesine katkıda bulunması öngörülmektedir.Master Thesis The Relation Between Organizational Forgiveness and Organizational Commitment(2021) Sönmez, Azize; Uçar, RezzanBu araştırmanın amacı 2019-2020 eğitim öğretim yılında resmi ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlere göre örgütsel affedicilik ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Van ilinde İpekyolu, Edremit ve Tuşba ilçelerinde yer alan kamu ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan öğretmenlerin katılımıyla çalışmanın uygulaması gerçekleştirilmiştir. Tarama modelinin kullanıldığı bu çalışmada Örgütsel Affedicilik Ölçeği ve Örgütsel Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Van İli Merkez İlçelerindeki ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Evrenden basit tesadüfi örneklem yöntemiyle seçilen 350 öğretmenle çalışılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı analizler (aritmetik ortalama, standart hata, standart sapma, frekans, varyans, yüzde) kullanılmıştır ve tüm alt boyutlara ait basıklık ve çarpıklık değerleri istenilen düzeyde olmasından dolayı parametrik testlerin uygun olduğu belirlenmiş ve bu doğrultuda parametrik fark testlerinden olan t-testi ve Anova testi ile Pearson Çift Yönlü Korelâsyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; Örgütsel affedicilik ve örgütsel bağlılık boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.Master Thesis The Relationship Between Class Teachers' Attitudes To the Distance Education and Their Motivation Levels(2022) Koşan, Derya; Işık, HalilBu araştırma, sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin tutumları ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tarama ve ilişkisel tarama modeline dayalı olan bu araştırmanın çalışma evrenini Van ili merkez ilçelerinde (Tuşba, İpekyolu ve Edremit) görev yapan kadrolu sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarını ölçmek için Ağır, Gür ve Okçu (2007) tarafından geliştirilen 'Uzaktan Eğitim Tutum Ölçeği' kullanılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin motivasyon düzeylerini ölçmek için ise Kılıç ve Yılmaz (2019) tarafından geliştirilen 'İçsel, Dışsal ve Yönetsel Faktörler Bağlamında Öğretmen Motivasyon Ölçeği' kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından 390 tanesi değerlendirmeye alınarak veriler uygun istatistiksel yöntemler ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde normallik testi, t-testi, ANOVA, TUKEY ve korelasyon testleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenlerini uzaktan eğitime karşı tutum puanlarının düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında ulaşılan sonuca göre; sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının medeni durumlarına, cinsiyete, kıdem yılına göre farklılaşmadığı fakat eğitim seviyelerine göre anlamlı şekilde farklılaştığı yüksek lisans-doktora eğitimi alan öğretmenlerin uzaktan eğitime karşı tutumlarının daha olumlu olduğu ifade edilebilir. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin genel motivasyon, içsel motivasyon ve dışsal motivasyon düzeylerinin yüksek, yönetsel motivasyon düzeylerinin ise çok yüksek olduğu belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin içsel, dışsal ve yönetsel motivasyon düzeylerinin cinsiyet, medeni durum, eğitim seviyesi değişkenine göre farklılaşmadığı fakat kıdem yılı 1-5 yıl ve 16-20 yıl arasında olan öğretmenlerin genel motivasyon düzeylerinin kıdem yılı 6-10 yıl olanlara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde uzaktan eğitime karşı tutum ile genel motivasyon, içsel motivasyon ve dışsal motivasyon arasında düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenirken; uzaktan eğitime karşı tutum ile yönetsel motivasyon arasında herhangi bir ilişki belirlenememiştir.Master Thesis The Relationship Between Creative Leadership Traits of School Principals and Organizational Intelligence Levels of Schools(2020) Sağlam, Ebru; Uçar, RezzanBu araştırmanın amacı, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin görüşleri çerçevesinde okul müdürlerinin yaratıcı liderlik özellikleri ile okulların örgütsel zekâ düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma, nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeliyle oluşturulmuş bir betimleme çalışmasıdır. 2018-2019 Eğitim Öğretim yılında Van ili İpekyolu, Tuşba ve Edremit merkez ilçelerinde ortaokul kademesinde görev yapmakta olan öğretmenler araştırma evrenini, evrenden basit seçkisiz yöntemle seçilen 451 öğretmen örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma verileri, Erçetin, Potas ve Açıkalın (2015) tarafından geliştirilen Çok Boyutlu Örgütsel Zekâ Ölçeği (ÇBÖZÖ) ve Uçar ve Sağlam (2018) tarafından geliştirilmiş olan Okul Müdürlerinin Yaratıcı Liderlik Özellikleri Ölçeği (OMYLÖÖ) ile toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, yüzdelik değer, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul müdürlerinin yaratıcı liderlik özelliklerinin ve okulların örgütsel zekâ düzeylerinin yüksek olduğu, okul müdürlerinin yaratıcı liderlik özellikleri ve alt boyutları ile okulların örgütsel zekâ düzeyleri arasında yüksek düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu, okul müdürlerinin yaratıcı liderlik özellikleri ve alt boyutlarının birlikte okulların örgütsel zekâ düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulguları elde edilmiştir. Anahtar sözcükler: okul müdürleri, yaratıcı liderlik, örgütsel zekâMaster Thesis The Relationship Between Elementary-Secondary School Teachers' Self Efficacy and Their Principals' Strategic Leadership Level(2021) Köseoğlu, Fatma; Işık, HalilBu araştırma, ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin öz yeterlilik algıları ile müdürlerinin stratejik liderlik özelliğine sahip olma düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tarama ve ilişkisel tarama modeline dayalı olan bu araştırmanın evrenini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Van ili Çaldıran ve Muradiye ilçelerinde görev yapan ilkokul ve ortaokul öğretmenleri oluşturmaktadır. Okul müdürlerinin stratejik liderlik özelliğini ölçmek için Pisapia'nın geliştirdiği (2007) ve Aydın'ın (2012) Türkçeye uyarladığı 'Stratejik Liderlik Ölçeği'' kullanılmıştır. Öğretmenlerin öz yeterlilik algılarını ölçmek için ise Tschannen-Moran Hoy (2001) tarafından geliştirilen ve Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan ''Öğretmen Özyeterlilik Ölçeği'' kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından 318 tanesi değerlendirilmeye alınarak veriler uygun istatistiksel yöntemler ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde t-testi, ANOVA ve korelasyon testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre ilkokul ve ortaokulda görev yapan öğretmenlerin özyeterlilik algıları genel olarak yüksek düzeyde tespit edilmiştir. Öğretmenlerin özyeterlilik algıları; cinsiyet, yaş ve kıdem değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar içerirken, eğitim durumu ve okul türü değişkenleri açısından anlamlı bir fark içermemektedir. Öğretmenlerin algılarına göre okul müdürlerinin, stratejik liderlik özelliğine sahip olma düzeyleri yüksek seviyede tespit edilmiştir. Öğretmenlerin algıları; cinsiyet ve okul türü değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar içerirken, eğitim durumu, yaş ve kıdem değişkenleri açısından anlamlı bir fark içermemektedir. Öğretmenlerin özyeterlilik düzeyleri ile okul müdürlerinin stratejik liderlik özelliğine sahip olma düzeyleri arasında pozitif yönlü ve çok düşük seviyede bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Anahtar sözcükler: stratejik liderlik, öz yeterlilik, ilkokul, ortaokul, müdürMaster Thesis The Relationship Between Indicators of Uplifting Leadersihpin Kerner Schools and the Levels of Teachers' Creativiy(2022) Dilce, Bilal; Uçar, RezzanBu çalışmanın genel amacı kamuya ait anaokulu kurumlarında çalışan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda anaokullarında canlandırıcı liderlik göstergeleri ile öğretmenlerin yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma genel ve ilişkisel tarama modeline dayalı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim öğretim yılında Van ili merkez ve merkeze bağlı 39 adet kamuya ait anaokullarında görev yapan 242 öğretmen oluşturmaktadır. Evrenden örneklem alma yoluna gidilmemiş tüm evrene ulaşılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından belirlenmiş olan ''Kişisel Bilgiler Formu'', Özçetin (2017) tarafından geliştirilen 'Canlandırıcı Liderlik Göstergeleri (CLG) Ölçeği' ve Uçar (2015) tarafından geliştirilen 'Öğretmen Yaratıcılığı Ölçeği (ÖYÖ) aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, yüzdelik değer, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda anaokullarında canlandırıcı liderlik göstergeleri ve öğretmenlerin yaratıcılık düzeylerinin yüksek olduğu, canlandırıcı liderlik göstergeleri ve alt boyutları ile öğretmenlerin yaratıcılık düzeyleri arasında orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu, canlandırıcı liderlik göstergeleri ve alt boyutlarının birlikte öğretmenlerin yaratıcılığının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucu elde edilmiştir.