Master Tezleri
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/11
Browse
Browsing Master Tezleri by Title
Now showing 1 - 20 of 5475
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 10-14 Age Group of Male Volleyball Players on the Effect of Bosu Exercises on Balance.(2019) Yıldızbaş, Erdi; Coşkun, FundaYıldızbaş E, 10-14 Yaş Grubu Erkek Voleybolcularda Bosu Egzersizlerinin Denge Üzerine Etkisinin Araştırılması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Van, 2019. Voleybola özgü denge antrenmanlarını destekleyecek bosu egzersizlerinin sporcularda kuvvetli bir kor bölgesinin yanı sıra denge performanslarında artışına neden olacağı gerekçesinden hareketle bu çalışmada amacımız 10-14 yaş grubu erkek voleybolcularda bosu egzersizlerinin denge üzerine etkisini araştırmaktır. Yapmış olduğumuz bu çalışmada, düzenli olarak hafta üç gün voleybol antrenmanı yapan toplam 20 voleybolcunun 10'u kontrol grubu olarak yalnızca voleybol antrenmanlarına, 10'u ise düzenli olarak yapmış oldukları voleybol antrenmanlarına ek olarak bosu egzersizlerine 12 hafta boyunca katılmışlardır. 12 hafta öncesi ve sonrası uygulanan dinamik denge ve dinamik ve statik core kuvveti ölçüm sonuçları grup içinde ve gruplar arasında karşılaştırılmıştır. Araştırmada ölçümü yapılan tüm parametreler ortalama ve standart sapma olarak sunulmuştur. Normallik dağılımı Shapiro-Wilk Testi ile incelenmiştir. Veriler normal dağılım göstermediği için deney ve kontrol gruplarının karşılaştırılmasında Mann-Whitney U testi antrenman öncesi ve sonrası değişimin belirlenmesinde Wilcoxon testi uygulanmıştır. İstatistiksel önem düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, on iki hafta süresince uygulanan voleybol egzersizlerine ek olarak uygulanan bossu egzersizleri sonrasında deney grubunun dinamik denge ATE ölçümlerinde sağ bacak ATE ortalama değerlerinde 46.5±11.1'den 38.6±9.4'e ve çift bacak ATE ortalama değerleri 40.1±6.2'den 32.8±7.6'ya istatistiksel açıdan anlamlılık bir düşüş tespit edilmiştir (p<0.05). Kontrol grubunda ise egzersiz programı sonrası istatistiksel açıdan anlamlı bir değişiklik tespit edilmemiştir (p>0.05). Dinamik ve statik core kuvvet ölçümlerinin ortalama değerlerinde plank süresi 33.7±10.1 sn'den 54.0±9.2 sn'ye ve sağ bacak plank süresi 10.9±2.5 sn'den 25.2±6.7 sn'ye yükselerek istatistiksel açıdan anlamlılık elde edilirken sol bacak plank süresinde bir değişim görülmemiştir (p<0.05). Elde ettiğimiz araştırma sonuçları ile literatür taraması göz önüne alındığında dinamik dengede meydana gelen bu gelişimin bosu ile yapılan denge egzersizlerinin sonucu olduğu düşünülmektedir. Aynı zamanda bosu ile yapılan denge egzersizlerinin alt ekstremite kaslarında kuvvet artışına neden olabileceği düşüncesine ulaşılmıştır. Dinamik ve statik core kuvvet testlerinin değerlendirilmesi neticesinde voleybolcuların sol bacak plank süresi hariç plank ve sağ bacak plank süreleri ortalama değerlerinde kor kuvveti kapsamında uygulanan bosu egzersizlerinin kor bölgesi kas kuvvet üzerine yaratmış olduğu olumlu etkiler kaynaklı olduğu düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Antropometrik Ölçümler, Voleybol, Core Kuvveti, Denge Dinamik Denge.Master Thesis 10. Niğde Şer`iyye Registersicili H.1318-1324 M. 1900-1906(2006) Gündal, Azmi; Oflaz, Mustafa227ÖZETNi de, tarihû aç dan önemli bir ilimizdir. Osmanl Devleti nin hâkimiyetinegirdikten sonra, Ni de nin ehir hayat nda h zl bir canlanma meydana gelmi tir. te,bu canlanmayla birlikte Ni de de er iyye sicil defterleri tutulmaya ba lanm r.er iyye sicil defterleri, Osmanl Tarihi ara rmac lar için birinci derecedenöneme sahip kaynaklard r. Bunlar, kaydedildi i dönemdeki halk n sosyal, idarû,hukukû, iktisadû ve kültürel yap hakk nda bilgi verir. Ni de er iyye Sicil Defterlerisayesinde de, Ni de nin toplumsal hayat , kültürel ve ekonomik yap tespit etmeimkân buluyoruz.Çal mam n konusunu olu turan 10 Numaral Ni de er iyye Sicil Defteri nin80 sayfas , H.1318 1324/ M.1900 1906 y llar aras ndaki belgeleri kapsamaktad r.Tezimize, konu hakk nda genel bir bilgi vermek amac yla, giri mahiyetindekibölümümüzle ba lad k. Daha sonra Ni de nin tarihi ve er iyye sicilleri hakk nda bilgiverdik. Bunun devam nda ise 10 Numaral Ni de er iyye Sicili nin özelliklerini,fihristini ve transkripsiyonunu verdik. Tezimizin sonuç k sm nda ise, 10 NumaralNi de er iyye Sicili nin genel bir de erlendirmesi yap lm r. Buna göre, bu çal maile Ni de nin H.1318 1324/ M.1900 1906 y llar aras ndaki sosyal, idarû, hukukû,iktisadû, kültürel, adlû yap ile müslüman-gayr müslim ili kileri tespit edilmeyeçal lm r.Master Thesis 1540 Tarihli Tapu Tahrir Defterine Göre Erzurum Kazası(1997) Karta, Nurullah; Oflaz, MustafaMaster Thesis 1747'den 1796 Yılına Kadar İran'da Taht Kavgaları(2022) Yanmaz, Mahmut; Tekin, Rahmiİran, jeopolitik konumu nedeniyle tarih boyunca Doğu-Batı medeniyetleri arasında bir köprü vazifesi görmüştür. İran'ın verimli topraklara sahip olması ve ticaret yolları üzerinde bulunması stratejik önemini daha da artırmıştır. Bu nedenle kadim İran coğrafyasının üzerinde birçok medeniyet kurulmuştur. Bulunduğu konum bakımından kilit bir yerde yer alan İran'da öteden beri savaşlar, göçler ve yıkımlar hiç eksik olmamıştır. Tarihi kaynaklara göre İran'da kurulan devletlerin ilki Medlerdir. Medlerden sonra İran'da Parslar, Ahamenişler, Partlar, Selefkoslar, Sasaniler, İslam Uygarlığı Yönetimi, İlhanlılar, Selçuklular, Akkoyunlular, Karakoyunlular, Safeviler ve Kaçarlar kurulmuştur. Safevi Devleti'nin yıkılmasıyla birlikte Nadir Şah'ın kısa süren saltanatı haricinde yaklaşık bir asır İran'da yönetim bütünlük ve devamlılığı sağlanamamıştır. Horasan bölgesi dışında Kerim Han Zend XVIII. yüzyılda ülkenin büyük bir kısmına hâkim olmayı başarmıştır. Ancak yine de ülke bütününe egemen olamamıştır. Bu sebeple İran'da yönetim boşluğunun bir asra yakın devam ettiği zaman dilimi 'Fetret Devri' ya da 'Vahşet Devri' olarak nitelendirilmiştir. Kaçar Devleti'nin kurucusu Ağa Muhammed Şah, askeri disiplini ve üstün gayretiyle Zendleri tamamen ortadan kaldırıp Horasan'ı Şahruh Han'dan alınca bu devir kapanmıştır. 'Vahşet Dönemi' olarak adlandırılan bu dönemin başlıca taht kavgaları ve siyasi mücadelelerini konu alan çalışmamız bu alanda bir boşluğu dolduracağı için tez konum bu şekilde belirlenmiştir.Master Thesis 1946-1954 Bitlis Elections(2019) Aşit, Uğur; Şahin, GüneşTürkiye Cumhuriyeti'nde muhalefet mekanizmasının henüz yerleşmemiş olmasından kaynaklı demokrasinin sancılı bir dönemden geçmesi ile gerekli olan çok partili yaşam deneyimleri Demokrat Parti ile nihai sonuca ulaşmıştır. Türkiye açısından önemli bir gelişme olan ve daimi muhalefetin sağlanmasının ardından Cumhuriyet Halk Partisi ile Demokrat Parti arasında geçen siyasi çekişmeler, ülkede olduğu gibi Bitlis siyasi hayatına yansımıştır. Bu araştırmadaki temel amaç, siyasi tarihimizde ve çok partili yaşama geçişte büyük bir öneme sahne olan seçimlerin 1946-1954 yılları arasında Bitlis'e yansıması ele alınmıştır. Bu amaç doğrultusunda yapılan çalışma, gerek Bitlis'te gerekse bölge açısından partilerin faaliyetlerini gün ışığına çıkarmaktadır. Bu çalışma 1946-1954 dönemlerini kapsayan Bitlis basınının önemli gazeteleri ve arşiv belgeleri taranarak gerçekleştirilmiştir. İlin önemli yazılı basın kaynaklarından Bitlis Gazetesinden elde edilen sonuçlar değerlendirilmiştir. Araştırma çerçevesi Bitlis ilinde yayınlanan yerel gazete, seçim süreçleri hakkında yayınlanmış haber ve basın bildirileri ve araştırmacının yorumundan oluşmaktadır. Çalışma kapsamında 1946-1954 yıllarında yayına devam eden gazeteler incelenmiş olup, Başbakanlık Cumhuriyet Arşivinden yararlanılmıştır. Bu tez çalışması üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm '1946 Bitlis Seçimleri', ikinci bölüm '1950 Bitlis Seçimleri' ve üçüncü bölümde de '1954 Bitlis Seçimleri' başlığıyla incelenmiştir. Anahtar Kelimeler: Bitlis, Seçim, 1946, 1954, Siyasi HayatMaster Thesis 1960-1980 Arası Türk Hikayeciliğinde Yabancılaşma(1995) Say, Ömer; Tozlu, Necmettin90 ABSTRACT The aim of this research is to show concept of alienation in Turkish story between 1960 and 1980. In this period, alienation is the main topic of our writers who were focusing on migration, industrialisation, unemployment, ideological approaches etc. In fact these are the problems of socio-cultural changes in Turkey that many changes had deep impact in our society is involved in alienation. While evaluating Turkish story between the period written above it was necessary to work about some selected writers. Therefore the writers who were worked about in this study selected against the certain problems of our socio-cultural life in the period of 1960-1980. The sample writers are Bilge Karasu, Oğuz Atay, Leyla Erbil, Rasim Özdenören, Adnan Özyalçmer, Tomris Uyar and Mustafa Kutlu. This study, at the end, is completed with summary, conclusion and bibliography.Master Thesis 1990-2000 Yılları Arası Lise 2 Tarih Ders Kitaplarının Muhtevası ve Bu Ders Kitaplarında Sosyal Tarihin Yeri ve Önemi(2005) Kaya, Kamil; Tekin, Zeki134ÖZETBu çalışmada 1990-2000 yılları arası eğitim-öğretim kurumlarında okutulanlise 2 tarih ders kitaplarının muhtevası incelendi. Ancak eğitim-öğretimkurumlarında tarih öğretimi bir amaç değil belli hedeflere ulaşmak için bir araçolarak öğretilmeye çalışılmıştır. Bu nedenden dolayı ele alınan dönemin daha iyianlaşılabilmesi ve değerlendirilebilmesi için önceki dönemlerde okullardaki tarihdersi ve okutulan kitaplar hakkında bilgilendirme ihtiyacı hissedilmiş buna bağlıolarak Osmanlı Devleti'nin kuruluş yıllarından itibaren Cumhuriyet dönemi de dâhiledilerek 1990 yılına kadar olan dönem elde edilen veriler ışığında incelenmiştir.1990-2000 yılları arasına gelindiğinde ise kredili sistem-sınıf geçme sistemikarmaşasında ders kitaplarını yenileme ihtiyacı doğmuş ve bu karmaşada bir yığınders kitabı yazılmıştır. Bu nedenden dolayı 1990-2000 yılları arasında yoğunlaşarakbu dönemde okutulan ve elde edebildiğimiz 12 adet tarih ders kitabı muhteviyat veşekil yönünden incelendi. Bu ders kitapları incelenirken ders kitaplarında düşülenhatalar ve eksiklikler genel olarak kitaplarda düşülen hata ve eksiklikler olduğundan,belirli konu başlıkları halinde incelemeye esas tutulmuştur. Bu konu başlıklarındanbirincisi tezimizin başlığına konu olan ?sosyal tarih? meselesidir. Ders kitaplarındazaten müfredatın sınırlı oranda öngördüğü miktara uyulmamakta ve büsbütünyetersiz duruma gelerek ders kitapları savaşlar, antlaşmalar, barışlar vekahramanlıklarla dolu siyasal tarih ağırlıklı ders kitapları olarak karşımızaçıkmaktadır.Ders kitabı yazımında; karşılaştırmalı bir yöntemin kullanılmaması süreklilikanlayışının metin içinde verilmeyişi, sosyal tarihe ait bilgilerin yetersizliği, metnin;siyasi tarih ve kültür tarihi ayrımı yapılarak bölünmesi ile sosyal bilimlerdenyeterince yararlanılmaması tespit ettiğimiz problemlerin kaynaklarıdır.Ders kitaplarında karşılaşılan diğer bir sorun, içerik olarak dünya tarihi ve enfazla siyasi ilişkilerin yaşandığı Avrupa tarihine ayrılan yer meselesidir. Derskitaplarımızda genel olarak Avrupa tarihine çok az yer verilmiş, yer verilenkısımlarda yine siyasi tarih olarak yer almıştır.135Şekil, üslup ve dil yönünden de incelemeye tabi tuttuğumuz tarih derskitapları işlenen konular ile ilgili harita, tablo ve resim bakımından oldukça yetersiz,mevcut resimlerin çoğu da ilk bakışta anlayamayacağımız bir renk karmaşasıiçersinde, bu sebeple haritalarda yer adları ve lejantlar okunamamaktadır. Konununişlendiği bölümlerde konumlandırılan bazı resimlerin ise konu ile ilgisinin olmadığıgörülmüştür. Kitaplar şekil yönünden birkaç örnek dışında göze hitap edememekte,dolayısı ile öğrenciler kuru, sıkıcı bir kitapla karşı karşıya kalmaktadırlar. Dilyönünden de incelen tarih ders kitaplarında öğrencinin anlamadığı veya anlamaktagüçlük çekebileceği, sözlüğe bakmayı gerektirecek yeni ve eski ağdalı sözcükler,terimler ve kavramlar kullanılmaktadır. Bu da öğrenci açısından sıkıcı bir durumolmaktadır. Üslup bakımından ise ders kitaplarımız, tarihte siyasi sorunlaryaşadığımız bazı devletlere ve milletlere karşı düşmanca bir tavır takınarak aradakihusumeti körüklemektedir.Bu çalışmada, Milli Eğitim Bakanlığı tarih müfredatlarında belirtilen?Amaçlar? temelinde hazırlandığı kabul edilen ders kitaplarıyla arasındaki tutarlılıkaraştırılarak bir takım değerlendirmeler yapılmaktadır.Yapılan çalışma sonunda, 1990-2000 yılları arasındaki tarih ders kitaplarınınhazırlanmasında ?siyasal milli tarih? ağırlıklı ?evrensellik? boyutunun bukitaplardaki sunumunun oldukça eksik kaldığı, şekil, dil ve ifade olarak da birçokeksik ve yanlışlıkların olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis 2-Normed Space and Linear Operators(2010) Beyiş, Sıddık; Bilgin, TunayDört bölümden oluşan bu çalışmanın birinci bölümünde konuya hazırlayıcı nitelikteki bilgilere ve konu ile ilgili olarak daha önce yapılmış çalışmalara kısaca değinilmiş, ikinci bölümünde ise daha sonraki bölümlerde kullanılacak olan bazı temel tanım ve teoremler verilmiştir.Üçüncü bölümünde, 2-normlu uzaylar ele alınıp sınırlı lineer operatörler ve bu operatörler için Banach-Steinhaus teoremleri verilmiştir.Son bölümde ise genelleştirilmiş 2-normlu uzaylar ele alınıp sınırlı 2-lineer operatörler ve bu operatörler için Banach-Steinhaus teoremleri verilmiştir.Master Thesis 2011 Van Working in Van Earthquake and Sports Physical Education Teachers on Anxiety Level and Notice of Investigation by Year Status Effect of Mess(2019) Şevli, Serkan; Atlı, MustafaBu araştırmanın amacı, 2011 Van Depremlerini yaşayan 2011-2012 ile 2014-2015 eğitim öğretim döneminde Van şehir merkezinde çalışmakta olan Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin kaygı düzeylerinin ve dikkat dağınıklığı durumlarının 2012 ve 2015 yılları yapılan uygulamalara göre incelemektir. Araştırma için 92 öğretmene uygulanan anket değerlendirmeye alınmıştır. Gerekli veriler için Sürekli Kaygı Envanteri, Yetişkinler İçin Dikkat Dağınıklılığı Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, katılımcıların; haftalık ders yükü durumu (dördüncü kategoride), deprem sırasında bulunulan yer durumu (1. kategoride), deprem sırasında binada çökme durumu (ikinci kategoride), depremde can kaybı durumu, SK düzeyi (1. kategoride) DD düzeyi (1.ve 2. kategoride) evin hasar durumu (4.kategori) ve şu an kaldığı yer değişkenleri arasında yıllar arası fark anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir Bununla beraber cinsiyet, yaş, medeni durum ve çocuk durumu deprem sırasında bulunulan yer durumu (2.,3.,4.,5. kategorilerde), deprem sırasında binada çökme durumu (1. kategoride), depremde can kaybı durumu SK düzeyi (2.kategoride), evin hasar durumu (1.,2.,3 .kategori) değişkenleriyle önemli bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların Sürekli Kaygı Düzeyleriyle Dikkat Dağınıklığı durumları arasında doğru orantı söz konusudur. Yani katılımcıların SK düzeyi arttıkça DD düzeyi de artmaktadır. Katılımcıların SK puanları her değişkende ve her iki yılda da normal SK popülasyonunun (36-41) üzerinde gözlenmiştir. Bu sonuçla 2011 Van Depremini yaşayan depremzedelerin Sürekli Kaygı düzeyi belirtilerinin ve kısmen de olsa Dikkat Dağınıklığı durumu belirtilerinin yıllarca devam edebileceği söylenebilir. Ayrıca bu çalışmadaki katılımcıların düzenli spor yapıp yapmadıklarına dair bir veri bulunmamakla birlikte katılımcıların Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni olduğundan sporla iç içe oldukları söylenebilir, bu bağlamda kısmen de olsa spor yaptıkları düşünüldüğünde sporun; bireylerde zamanla psikolojik olarak tanımlanan birçok rahatsızlıkla başa çıkmada önemli bir rol oynadığını düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: sürekli kaygı envanteri (ske) , dikkat dağınıklığı (dd), beden eğitimi ve spor, depremMaster Thesis 312 Nolu Diyarbakır Şer'iyye Sicili'nin Transkripsiyonu Ve Değerlendirmesi (H. 1298-1300/M.1881-1883)(2013) Aykaç, Zikrullah; Öğün, TuncayKurumlar bir devletin olmazsa olmazlarıdır. Varlıkları bakımından tüm kurumlar ihtiyaçtan doğar ve devlet için önem arz eder. Ancak i?levleri bakımından bazı kurumlar daha fazla öneme sahiptir. Adalet kurumu da bu ?ekilde öneme sahip olan kurumlardandır. Osmanlı Devleti de kurumsalla?masını tamamlayıp devlet olma vasfını ele aldıktan sonra adalet konusuna oldukça önem vermi?tir. Adalet ve bunun simgesi olan mahkemeler her zaman bağımsız ?ekilde görev yapmı?lardır. Buralarda görülen davalar ve bunların içerikleri ise sonraki zamanlarda itirazlara meydan vermemek amacıyla kayıt altına alınmı? ve taraflarla ?ahitlere ayrı ayrı imzalatılmı?tır. Bu uygulama ise '?er'iyye sicili' kavramını ortaya çıkarmı?tır. Transkripsiyonunu yaptığımız 312 Nolu Diyarbakır ?er'iyye Sicili de bu defterlerden biridir ve 1881 - 1883 yılları arasında Osmanlı Devleti'nin eyaletlerinden biri olan Diyarbakır'da görülen bazı davaları içermektedir. ?ncelediğimiz sicil defterinde toplamda 341 adet hukuki mesele i?lenmektedir. Bunlar arasında miras tayini, alacak verecek konuları vb. ağırlıktadır. Sicilde yer alan bilgiler yerle?im yeri, mahalle, köy gibi detayları da içerdiği için bahsi geçen dönemde eyalete bağlı olan birimler hakkında da bilgiler elde edilmektedir. Ayrıca davalı tarafların veya ?ahitlerin yaptıkları i?lerin kaydedilmesi temel ekonomik faaliyetler hakkında da bilgi vermektedir. Anahtar Kelimeler: Diyarbakır, ?er'iyye Sicili, Mahkeme, Hukuki DavaMaster Thesis 3d Image Segmentation With New Generation Fuzzy Logic Method(2022) Türkan, Sümeyra; Atan, ÖzkanBulanık mantık temelli görüntü işleme ve görüntü sınıflandırması son yıllarda hava radar görüntü tespiti için kullanılan yöntemlerin başında gelmektedir. Belirlenen yöntemler doğrultusunda matematiksel algoritmalarla çok farklı kümeleme analizleri yapmak mümkündür. Bu nedenle, yapılan çalışmalarda kümeleme teknikleri arasında birçok yöntem geliştirilmeye başlanmış, geliştirilen bu yöntemler arasından farklı bulanık mantık yöntemlerinin başarımı incelenmekte ve iyi çalışmalar uygulamacılar tarafından kullanılmaktadır. Bu çalışmada ise komşu piksel değerlerinin üyelik derecesini de kullanılarak yeni bir kümeleme yöntemi incelenmiş ve literatürde bulunan benzer çalışmalardan farklı olarak sınıflama algoritması renkli görüntü için gerçekleştirilerek bulut radar sistemlerine uyarlanmıştır. Elde edilen sonuçlarda bulutların yoğunluğu, algoritmanın başarısı gösterilmiş ve çalışmada görüntü üzerinde gürültü oluştuğu gözlemlenmiştir.Master Thesis 4. Niğde Şer'iyye Register H.1311-1313 B.c.1893-1895(First 191 Pages)(2006) Kılıç, Soner Gülseven; Oflaz, Mustafa6. ÖZETNiğde, tarihû açıdan önemli bir ilimizdir. Osmanlı Devleti'nin hakimiyetinegirdikten sonra, Niğde'nin şehir hayatında hızlı bir canlanma meydana gelmiştir. İşte,bu canlanmayla birlikte Niğde'de şer'iyye sicil defterleri tutulmaya başlanmıştır.Şer'iyye sicil defterleri, Osmanlı Tarihi araştırmacıları için birinci derecedenöneme sahip kaynaklardır. Bunlar, kaydedildiği dönemdeki halkın sosyal, idarû,hukukû, iktisadû ve kültürel yapısı hakkında bilgi verir. Niğde Şer'iyye SicilDefterleri sayesinde de, Niğde'nin toplumsal hayatını, kültürel ve ekonomik yapısınıtespit etme imkânı buluyoruz.Çalışmamızın konusunu oluşturan 4 Numaralı Niğde Şer'iyye SicilDefteri'nin ilk 191 sayfası, H. 1311-1313 / M. 1893-1895 yılları arasındaki belgelerikapsamaktadır.Tezimize, konu hakkında genel bir bilgi vermek amacıyla, girişmahiyetindeki bölümümüzle başladık. Daha sonra Niğde'nin tarihi ve şer'iyyesicilleri hakkında bilgi verdik. Bunun devamında ise 4 Numaralı Niğde Şer'iyyeSicili'nin özelliklerini, fihristini ve transkripsiyonunu verdik. Tezimizin sonuçkısmında ise, 4 Numaralı Niğde Şer'iyye Sicili'nin genel bir değerlendirmesiyapılmıştır. Buna göre, bu çalışma ile Niğde'nin H. 1311-1313 / M. 1893-1895yılları arasındaki sosyal, idarû, hukukû, iktisadû, kültürel, adlû yapısı ile müslüman-gayrımüslim ilişkileri tespit edilmeye çalışılmıştır.Master Thesis 4. Niğde's Şer'iyye Register H. 1313-1316 B.C. 1895-1898 Between 192-393 Pages(2007) Kılıç, Alpaslan; Oflaz, MustafaNiğde, tarihû açıdan önemli bir ilimizdir. Osmanlı Devleti'nin hakimiyetinegirdikten sonra, Niğde'nin şehir hayatında hızlı bir canlanma meydana gelmiştir. İşte,bu canlanmayla birlikte Niğde'de şer'iyye sicil defterleri tutulmaya başlanmıştır.Şer'iyye sicil defterleri, Osmanlı Tarihi araştırmacıları için birinci derecedenöneme sahip kaynaklardır. Bunlar, kaydedildiği dönemdeki halkın sosyal, idarû,hukukû, iktisadû ve kültürel yapısı hakkında bilgi verir. Niğde Şer'iyye SicilDefterleri sayesinde de, Niğde'nin toplumsal hayatını, kültürel ve ekonomik yapısınıtespit etme imkânı buluyoruz.Çalışmamızın konusunu oluşturan 4 Numaralı Niğde Şer'iyye SicilDefteri'nin 192-393 sayfaları arası, H. 1313-1316 / M. 1895-1898 yılları arasındakibelgeleri kapsamaktadır.Tezimize, konu hakkında genel bir bilgi vermek amacıyla, girişmahiyetindeki bölümümüzle başladık. Daha sonra Aksaray'ın tarihi ve şer'iyyesicilleri hakkında bilgi verdik. Bunun devamında ise 4 Numaralı Niğde Şer'iyyeSicili'nin özelliklerini, fihristini ve transkripsiyonunu verdik. Tezimizin sonuçkısmında ise, 4 Numaralı Niğde Şer'iyye Sicili'nin genel bir değerlendirmesiyapılmıştır. Buna göre, bu çalışma ile Niğde'nin H. 1313-1316 / M. 1895-1898yılları arasındaki sosyal, idarû, hukukû, iktisadû, kültürel, adlû yapısı ile müslüman-gayrımüslim ilişkileri tespit edilmeye çalışılmıştır.Master Thesis 408 Numbered Court Register of Lice Transcription and Evaluation: of Islamic Calendar 1329-1331 of Gregorian Calendar 1911-1913(2013) Yalçınkaya, Nurullah; Tekin, RahmiTezimizin konusu olan 408 Numaralı Lice Şer`iyye Sicili, Ankara Millî Kütüphane'de olup, Millî Kütüphane Arşivi'nde 408 Demirbaş Numarası ve 7109 Mikrofilm Numarası ile kayıtlıdır. Defter; H.1329-1331 / M.1911-1913 yılları arasındaki mahkeme kayıtlarını ihtiva etmektedir. Defter 140 sayfadan ve 202 hükümden ibarettir. Defterdeki ilk hüküm H. / 7 Zi'l-hicce 1329-29 Kasım 1911 tarihinde son hüküm ise H. 14 Rebî`ılevvel 1331 / M. 21 Şubat 1913 tarihlerinde verilmiştir. 408 Numaralı Lice Şer`iyye Sicili'nin tamamı eksiksiz olarak çevrilmiştir.Mahkemeye intikal etmiş davaları, şu başlıklar altında topladık: Alım-satım, borç ödeme, boşanma, kefâlet, mihir-nafaka, nikâh, verâset, vekâlet, vesâyet. Şer`iyye sicilleri bulundukları dönemin birinci dereceden kaynakları olması açısından bu çalışma, Lice'nin H.1329-1331 / M.1911-1913 yılları arasında sosyo-ekonomik yapısını ve hukukî uygulamalarını incelemek isteyen araştırmacılara, bu hususta birinci dereceden kaynak olan şer`iyye sicillerinin katkısını sağlamayı amaçlamaktadır.Master Thesis 411 Belonging to Bitlis Which Occurred Between the Year 1311 and (of Islamic Calendar) 1893 and 1903(2011) Güler, Saadet; Oflaz, MustafaBu Çalışma H. 1311-1321 M.1893-1903 yılları arasını ihtiva eden 411 Numarlı Bitlis Şer'iyye Sicili incelenmesinden oluşmaktadır. 411 Numaralı Bitlis Şer'iyye Sicili Osmanlıca metninin günümüz Türkçesin çevrilmesinde metne sadık kalındı, kelimeler değiştirilmeksizin cümle kuruluşları aynı şekilde verildi. Ana metin basit transkribe tekniği ile okundu. Metinde geçen Farsça, Arapça ve Türkçe sıfat ve tamlamalar bu dillerin gramer kurallarına göre yazıldı. Osmanlıca metinde geçen, ayın harfi: (') işareti, hemze (elif) harfi: (') işareti, uzun a: â harfi, uzun i: î harfi, uzun u: û harfi ile yazıldı. Sicilde geçen 192 belgenin tamamının transkripsiyonu yapılarak değerlendirildi. Belgede yer alan hükümlerin özeti tablo halinde verildi. Çalışmamızın özet tablosu, dava hakkında ki bütün sorulara cevap verebilecek niteliktedir. Sicilin başlıca konuları: verâset, vesâyet, mihir-boşanma, mütevelli tayinleri, hırsızlık gibi konulardan oluşmaktadır.Bilindiği üzere şer'iyye sicilleri kayıt edildiği dönem hakkındaki en orijinal bilgileri içermektedir. Bu bilgiler ışığında dönemin sosyal, idarî, hukukî, iktisadî ve kültürel yapısı hakkında ki bilgilere ulaşmak mümkündür. Bu amaç doğrultusunda sicilde yer alan yer isimleri, idarî görevlilerin isimleri, askerî görevlilerin isimleri, imam, muhtar ve papazların isimleri birer birer tespit edildi. Yine sicilde geçen cami, medrese ve diğer dini yapılar birer birer tespitti yapıldı. Sicilden dönemin soysal yapısı hakkında bilgiler verildi. Dönemin giyim-kuşamını ve kullandıkları eşyaların tespitti yapıldı. Yine dönemin iktisadî yapısı hakkında genel bilgiler verilip meslek grupları, çarşı ve esnaf dükkanları tespit edildi. Dönemin eşya fiyatları ve hayvan fiyatlarına ulaşıldı.Master Thesis 701) Ve Rivâyetleri Mukhadram Zirr B. Hubaish Al-Kufi and His Narratives(2022) Tüzün, Oğuz; Kanarya, BayramBu çalışmada, Hz. Peygamber'i (s.a.v.) göremediği için muhadram kabul edilen, aynı zamanda tâbiînin büyüklerinden biri olan Zirr b. Hubeyş'in (ö. 82/701) hayatı ve rivâyetleri ele alınmıştır. Kûfe'de bulunan Benî Esed kabilesine mensup olan Zirr, hicri ilk asrın en önemli ilim merkezlerinden olan Kûfe ve Medine'de eğitim almıştır. Sahip olduğu ahlakî, ilmî ve zahidane yaşantısı çevresine ve öğrencilerine örneklik teşkil etmiştir. Hatta bu meziyetleri kendisinden övgüyle söz edilmesine vesile olmuştur. Zirr b. Hubeyş, Abdullah b. Mes'ud (ö. 32/652-53) ve Ubey b. Kâ'b (ö. 33/654) başta olmak üzere birçok önemli sahâbîden hadis almış ve kıraat öğrenmiştir. Kûfe'de ise aralarında kıraat imamı Âsım b. Behdele gibi önemli isimlerin bulunduğu birçok öğrenci yetiştirmiştir. Zirr'in Kütüb-i Sitte'de toplam yetmiş rivâyeti olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmanın birinci bölümünde Zirr b. Hubeyş'in hayatı, kişiliği, ilmî yönü ele alınmıştır. İkinci bölümünde ise Kütüb-i Sitte'deki bazı rivâyetleri isnâd ve muhteva açısından incelemeye tabi tutulmuştur. İsnâd ve muhteva açısından analizi yapılan rivâyetlerin konuları şunlardır: Kadir gecesinin tespiti, Eyyamu'l-biyd, cuma günü orucu, Hz. Ali'nin fazileti, uğursuzluk ve Muavvizeteyn.Master Thesis 71 Numaralı Gaziantep Şer'iyye Sicili Transkripsiyonu (1-101. Sayfalar - H. 1132/M. 1720)(2010) Külek, Ahmet; Oflaz, MustafaTezimizin konusu, tamamı 218 sayfadan oluşan 71 Numaralı Gaziantep Şer'iye Sicilleri'nin ilk 101 sayfasının transkripsiyonudur. Ancak tezin giriş kısmında Gaziantep tarihi, Osmanlı hukuk sistemi ve Şer'iye sicillerinden kısaca bahsedilmiştir.71 Numaralı H. 1132 / M. 1720 tarihli Gaziantep Şer'iye Sicilleri'nde yer alan belgelerden faydalanılarak şehrin o dönemdeki kültürel, ekonomik, hukuki, sosyal faaliyetleri ortaya çıkarılmaya çalışıldı. Belgelerde yer alan veraset davalarının bazılarının sonunda vefat eden kimseden geriye kalan malların (tereke) ayrıntılı dökümünün yer alması, o dönemde kullanılan günlük eşyaları bilmemize yardımcı olmaktadır. Terekelerde yer alan giyim-kuşam, mutfak, yatak ve ziynet eşyaları şehrin folkloru açısından önemli yer tutmaktadır.Ayrıca belgelerde; alacak-verecek, ticari ilişkiler, arazi anlaşmazlıkları ve arazi satışları, nikâh akitleri, boşanmalar, kadına dayak atma, uygunsuz davranışlara karşı halkın tepkisi, iftira-tecavüz olayları, hırsızlık, kayıp eşya ve hayvanlar, vekil tayinleri, nafaka bağlanılması, adam yaralama ve cinayetler, vakıflar, doktor-hasta yakınları arasında yapılan protokol ve Müslümanlar ile zimmîler arasındaki münasebetler gibi farklı konularla ilgili bilgilere ulaşmak mümkündür. Böylece şehrin tarihi, kültürel, ekonomik ve sosyal yapısını daha yakından tanıma imkânına kavuşmuş olmaktayız.Master Thesis 8. Niğde Court Register(2008) Kızgın, Selim; Ağaoğlu, SamiNiğde, tarihî açıdan önemli bir ilimizdir. Osmanlı Devletinin hakimiyetine girdikten sonra, Niğde'nin şehir hayatında hızlı bir canlanma meydana gelmiştir. İşte, bu canlanmayla birlikte Niğde'de şer'iyye sicil defterleri tutulmaya başlanmıştır.Şer'iyye sicil defterleri, Osmanlı Tarihi araştırmacıları için birinci dereceden öneme sahip kaynaklardır. Bunlar, kaydedildiği dönemdeki halkın sosyal, idarî, hukukî, iktisadî ve kültürel yapısı hakkında bilgi verir. Niğde Şer'iyye Sicil Defterleri sayesinde de, Niğde'nin toplumsal hayatını, kültürel ve ekonomik yapısını tespit etme imkânı buluyoruz.Çalışmamızın konusunu oluşturan 8 Numaralı Niğde Şer'iyye Sicil Defteri'nin 1-222 sayfaları arası, H. 1312 / M. 1894 yılı içerisindeki belgeleri kapsamaktadır.Tezimize, konu hakkında genel bir bilgi vermek amacıyla, giriş mahiyetindeki bölümümüzle başladık. Daha sonra Niğde'nin tarihi ve şer'iyye sicilleri hakkında bilgi verdik. Bunun devamında ise 8 Numaralı Niğde Şer'iyye Sicili'nin özelliklerini, fihristini ve transkripsiyonunu verdik. Tezimizin sonuç kısmında ise, 8 Numaralı Niğde Şer'iyye Sicili'nin genel bir değerlendirmesi yapılmıştır. Buna göre, bu çalışma ile Niğde'nin H. 1312 / M. 1894 yıliçerisindeki sosyal, idarî, hukukî, iktisadî, kültürel,ekonomik, adlî yapısı ile müslüman-gayrımüslim ilişkileri tespit edilmeye çalışılmıştır.Master Thesis 9 Number Niğde Şer'iyye Sicili H. 1326-1331 M. 1908-1912(2003) Tuncer, Tekin; Oflaz, MustafaHazırlamış olduğumuz 9 Numaralı Niğde Şer' iyye Sicili Hicri 1326-1331 Miladi 1908-1912 yıllan arasındaki belgeleri kapsamaktadır. Biz bu çalışmada Kadılık ve Şer'iyye Sicilleri hakkında bilgi verdikten sonra Niğde tarihi hakkında bilgi ve metnin transkripsiyonunu verdik. Bu dönemde şehir merkezinde idarecilerle zanaat sahibi olanlar, köylerde ise tarım ile uğraşanlar yaşamaktaydı. Önemli bir yol kavşağında bulunduğu için şehir gelişmiştir. Şehirde eldeki belgelerimizde Rum ve Ermeni milletinden bahsedilmektedir. Ayrıca Rum ve Ermenilerin Türklerle ilişkiler içinde olduğunu belgelerden anlamaktayız. Aynı mahallede yaşadıklarını tarla ve evlerinin yan yana olduğunu ve yaptıkları işler hakkında yorum yapabilmekteyiz.Master Thesis 9. Sınıf Biyoloji Dersi Güncel Çevre Sorunları ve İnsan Ünitesinin Gezi – Gözlem Yöntemi ile Öğretilmesinin Akademik Başarıya Etkisi(2019) Kazak, Nevzat; Ünal, MuratBu çalışmanın amacı, lise dokuzuncu sınıf biyoloji dersi 'Güncel Çevre Sorunları ve İnsan' adlı ünitenin Gezi-Gözlem yöntemi ile öğretilmesinin akademik başarıya etkisini araştırmaktır. Araştırma yarı deneysel model ile öntest - sontest ve kontrol gruplu desene uygun yapılmıştır. Çalışma, 2013-2014 eğitim-öğretim yıllında, dört haftalık programa göre gerçekleşmiştir. Araştırma Van Merkez Tuşba İlçesi'ne bağlı Ahmed-i Hani Anadolu Lisesi dokuzuncu sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Deney grubunda 26 öğrenci ve kontrol grubunda 32 öğrenci olmak üzere çalışma grubunda toplam 58 öğrenci yer almıştır. Deney grubunda bulunan öğrencilerle dersler doğada gezi-gözlem yöntemi ile işlenirken, kontrol grubunda bulunan öğrencilerle dersler sınıf ortamında sunum (geleneksel) yönteme ile işlenmiştir. Veri elde etme aracı olarak; Biyoloji Akademik Başarı Testi kullanılmıştır. Nicel verilerin analizleri SPSS paket programında t-testi ve ANOVA ile yapılmıştır. Araştırma sonunda iki grup arasında istatistiksel olarak önemli bir fark olduğu görülmüştür (p<0,05). Lise dokuzuncu sınıf biyoloji dersinde okutulan 'Güncel Çevre Sorunları ve İnsan' adlı ünitenin öğretilmesinde gezi-gözlem yönteminin sunum (geleneksel) yöntemden daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.