Öğretmenlerin Okul Müdürlerinin Hizmetkar Liderlik Davranışlarına İlişkin Görüşleri: Bir Karma Yöntem Çalışması

dc.contributor.author Uğur, Sarp
dc.contributor.author Uçar, Rezzan
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:52:58Z
dc.date.available 2025-05-10T17:52:58Z
dc.date.issued 2020
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Tanımlanmamış Kurum,Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Bu çalışmada, ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin okul müdürlerinin hizmetkar liderlik davranışlarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Hem nicel hem de nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma yöntem ile gerçekleştirilen araştırmada birleştirme (çeşitleme) deseni kullanılmıştır. Bu doğrultuda Van İlinde görev yapan basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 392 öğretmene ölçek uygulanmış, araştırmanın nicel boyutuna katılım gösteren gönüllü 13 öğretmen ile de görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin toplanmasında Ekinci (2015) tarafından geliştirilen Okul Müdürlerinin Hizmetkâr Liderlik Davranışları Ölçeği (OMHLDÖ) kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise nicel ölçme aracındaki boyutlar dikkate alınarak oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde betimsel istatistikler, nitel verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler okul müdürlerinin hizmetkâr liderlik davranışlarını özgecil davranışlar, empati, adalet, dürüstlük ve alçakgönüllülük alt boyutlarında çoğu zaman sergiledikleri yönünde görüş belirtirken, araştırmanın nitel boyutunda hizmetkar liderliğin özgecil davranışlar, empati, adalet, alçakgönüllülük boyutlarında okul müdürlerinin hizmetkar liderlik davranışlarını yeterli düzeyde sergilemedikleri yönünde görüş belirtmişlerdir. Bu bağlamda nitel bulgular ile nicel bulgular arasında tam bir paralellik olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bulgulardan hareketle okul müdürlerinin öğretmenlere yönelik daha hizmet odaklı bir liderlik yaklaşımı içinde olmaları gerektiği önerilebilir. en_US
dc.identifier.doi 10.14527/kuey.2020.013.
dc.identifier.endpage 612 en_US
dc.identifier.issn 1300-4832
dc.identifier.issn 2148-2403
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 565 en_US
dc.identifier.uri https://doi.org/10.14527/kuey.2020.013.
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/18516
dc.identifier.volume 26 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso en en_US
dc.relation.ispartof Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim en_US
dc.subject Eğitim Araştırmaları en_US
dc.subject Kamu Yönetimi en_US
dc.title Öğretmenlerin Okul Müdürlerinin Hizmetkar Liderlik Davranışlarına İlişkin Görüşleri: Bir Karma Yöntem Çalışması en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files