Erken Matematik İnanç ve Güven Ölçeğinin Türkçe ’ye Uyarlanma Çalışması

dc.contributor.author Taskın, Necdet
dc.contributor.author Dağaynası, Songül
dc.contributor.author Ayaz, Mahmut
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:57:22Z
dc.date.available 2025-05-10T17:57:22Z
dc.date.issued 2024
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇,T.C. Mi̇lli̇ Eği̇ti̇m Bakanliği,T.C. Mi̇lli̇ Eği̇ti̇m Bakanliği en_US
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik inanç ve güvenlerini belirlemeye yardımcı olacak bir ölçme aracının Türkçeye uyarlama çalışmasını yapmak ve okul öncesi öğretmenlerinin erken matematik inanç ve güven belirlemeyi amaçlamaktadır. Ölçeğin orijinali Chen, arkadaşları, (2014) tarafından yapılmıştır. 6 farklı okul öncesi eğitim uzmanın görüşleri doğrultusunda son hali verilen ölçek, e-form aracılığıyla uygun örneklem yöntemi kullanılarak Türkiye’nin farklı yerlerindeki 354 Okul Öncesi Öğretmenine ulaştırılmıştır. Elde edilen verilerle Doğrulayıcı ve Açımlayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucuna göre orijinal formdaki 28 maddeden 7 madde çıkarılarak 21 maddeli bir form elde edilmiştir. Ölçme aracının güvenirliğini belirlemek için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı incelenmiş ve üç faktörlü yapının güvenirlik katsayısının 0.95 olduğu görülmüştür. Geçerliği sağlamak için % 27’lik alt ve üst gruplarının ölçekten aldıkları puanların iç ölçüt geçerliğini belirlemek ve toplam puanları arasındaki farkı saptamak için İlişkisiz (Bağımsız) Örneklem T Testi kullanılmıştır. Tüm bu analizler sonucunda uyarlanan ölçeğin Türk kültürüne uygun, güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır. Yapılan ANOVA analiz sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin Erken Matematik İnanç ve Güvenlerinin cinsiyetleri ve mesleki kıdemlerine göre anlamlı bir şekilde ayrıştığı; yaş ve eğitim düzeylerine göre önemli bir ayrışmanın olmadığı sonucuna varılmıştır. en_US
dc.identifier.doi 10.17556/erziefd.1266910
dc.identifier.endpage 459 en_US
dc.identifier.issn 2148-7510
dc.identifier.issn 2148-7758
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 446 en_US
dc.identifier.trdizinid 1268549
dc.identifier.uri https://doi.org/10.17556/erziefd.1266910
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1268549/erken-matematik-inanc-ve-guven-olceginin-turkce-ye-uyarlanma-calismasi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/19966
dc.identifier.volume 26 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Erken Matematik İnanç ve Güven Ölçeğinin Türkçe ’ye Uyarlanma Çalışması en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files