Sanat Felsefesi Açısından Doğan Kuban: Mimarlık Tarihinden Türk Sanatının İlkelerine

dc.contributor.author Karslı, Ömür
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:55:49Z
dc.date.available 2025-05-10T17:55:49Z
dc.date.issued 2023
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Bu makalede Türkiye’de sanat felsefesi birikiminin sınırlarını, felsefe disiplini dışından isimlerin çalışmaları üzerinden genişletmenin olanakları araştırılmakta, bu doğrultuda Doğan Kuban’ın üretimi tartışılmaktadır. Kuban’ın eserlerinin felsefi perspektifle değerlendirilerek, sanat felsefesi literatürüne dahil edilmesi gerektiği temellendirilmeye çalışılmaktadır. Ülkemizde estetiğin/sanat felsefesinin Tanzimat sonrasında başladığı noktasında uzlaşılmaktadır. Cumhuriyet’e kadar edebiyat çevresinden katkılarla beslenen alan, sonrasında felsefeciler üzerinden incelenmiştir. Sanat felsefesini sadece felsefeciler üzerinden düşünmek alanı daraltmakta, birikimi azaltmaktadır. Felsefi bilince sahip her araştırmacının sanat felsefesi yapabileceği kabul edilirse, felsefe disiplini dışından kişilerin üretimleri de alana katılabilir. Kuban’ın kuram üretme çabası bu bağlamda öne çıkmakta, sanat felsefesi açısından ele alınmayı gereksinmektedir. Felsefe, bir sorunun/ konunun kökeninin sorgulanarak temel kavramlarının tanımlanması, ilkelerinin belirlenerek tümel açıklama modeline ulaşılması olarak betimlenebilirse, Kuban’ın çalışmaları sanat felsefesi, mimarlık felsefesi, Türk sanatının felsefesi etrafında sistemleştirilerek yorumlanabilir. Kuban’ın sanat felsefesi üç aşamada irdelenecektir: Sanat felsefesi geleneğine itirazları ve kuramsal yaklaşımı çözümlenecek, mimarlık felsefesi ve Türk sanatının felsefesine yönelik görüşleri incelenerek, düşüncesindeki sorunlara ve imkânlara değinilecektir. Araştırmamız neticesinde Kuban’ın mimarlık tarihinden hareketle geliştirdiği eleştiri ve yorumlarda sanat felsefesinin yapılışını yeniden kurguladığı tespit edilmiştir. Toplumsal kaynaklarından malzemesine, strüktür özelliklerinden geleceğine mimarlığı yorumlayarak bütünsel bir açıklama modeli inşa ettiği fark edilmiştir. Arseven’in, Strzygowski’nin, Diez’in ve Aslanapa’nın görüşlerini eleştirerek Türk sanatını tanımlamaya yöneldiği, anıtsal ve sivil mimari üzerinden temel ilkelerini açıklamayı denediği görülmektedir. Bütünsel olarak yorumlandığında altını çizdiğimiz birtakım sorunlara karşın Kuban’ın kuram üretme çabası, felsefi bilinçle yapılandırılmış niteliktedir ve sanat felsefesi olarak sayılmalıdır. Makalemiz sonucunda Kuban’ın çalışmalarında geliştirdiği düşüncelerinin Türkiye’deki sanat felsefesi birikimine katılması gerektiğine varılmıştır. Bu sayede sanat felsefesinin ülkemizdeki tartışma alanı ile ufku genişleyecektir. en_US
dc.identifier.doi 10.14744/tasarimkuram.411
dc.identifier.endpage 36 en_US
dc.identifier.issn 1302-2636
dc.identifier.issn 1302-2636
dc.identifier.issue 140. Yıl en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 20 en_US
dc.identifier.trdizinid 1221640
dc.identifier.uri https://doi.org/10.14744/tasarimkuram.411
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1221640/sanat-felsefesi-acisindan-dogan-kuban-mimarlik-tarihinden-turk-sanatinin-ilkelerine
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/19482
dc.identifier.volume 19 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.institutionauthor Karslı, Ömür
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Tasarım+Kuram en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Mimarlık en_US
dc.subject Arkeoloji en_US
dc.subject Tarih en_US
dc.subject Edebiyat en_US
dc.subject Felsefe en_US
dc.subject Edebi Teori Ve Eleştiri en_US
dc.title Sanat Felsefesi Açısından Doğan Kuban: Mimarlık Tarihinden Türk Sanatının İlkelerine en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files