Görsel Sanatlar Dersi Kaygı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

No Thumbnail Available

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersine yönelik kaygılarını belirlemek amacıyla geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış bir ölçek geliştirme amaçlanmıştır. 5’li likert tipinde ve 23 maddeden oluşan taslak görsel sanatlar dersi kaygı ölçeği (GSDKÖ), 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Ağrı ili merkezinde bulunan farklı okullarda 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda öğrenim gören toplam 333 öğrenciye uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizinin (AFA) ardından 12 maddeden ve iki alt boyuttan meydana gelen bir ölçme aracı elde edilmiştir. Birinci boyutu “Derse yönelik kaygı” ikinci boyuttu ise “Sürece yönelik kaygı” olarak adlandırılmıştır. Birinci boyutun 6 maddeden oluştuğu ve ,620 ile ,818 arasında faktör yük değeri aldığı; ikinci boyutun ise 6 maddeden meydana geldiği ve ,611 ile ,773 arasında faktör yük değeri aldığı görülmektedir. Faktör ortak varyansları ,377 ile ,675 arasında değiştiği gözlemlenmiştir. Analizler sonucunda belirlenen ölçeğin toplam varyansının %51,338’ini açıkladığı görülmüştür. Aynı zamanda her bir boyutun öz değerinin 1’den büyük ve sırasıyla %33,541, %17,797 varyansa sahip olduğu belirlenmiştir. Belirlenen yapının ne derecede doğruladığını belirlemek amacıyla doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. Bu doğrultuda DFA için 282 kişilik farklı bir öğrenci grubundan veriler toplanmıştır. Sonuç olarak araştırmanın çalışma grubu 615 öğrenciden oluşmaktadır. DFA sonucunda AFA’dan elde edilen faktör yapıların uygunluğu ortaya konmuştur. GSDK ölçeğine ait Cronbach Alfa katsayısı,810 olarak bulunmuştur.

Description

Keywords

Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Turkish Studies - Educational Sciences

Volume

15

Issue

2

Start Page

897

End Page

909
Google Scholar Logo
Google Scholar™