Görsel Sanatlar Dersi Kaygı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

dc.contributor.author Karip, Fatih
dc.contributor.author Hiçyılmaz, Yahya
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:52:47Z
dc.date.available 2025-05-10T17:52:47Z
dc.date.issued 2020
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Ağri İbrahi̇m Çeçen Üni̇versi̇tesi̇,Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersine yönelik kaygılarını belirlemek amacıyla geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış bir ölçek geliştirme amaçlanmıştır. 5’li likert tipinde ve 23 maddeden oluşan taslak görsel sanatlar dersi kaygı ölçeği (GSDKÖ), 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Ağrı ili merkezinde bulunan farklı okullarda 5, 6, 7 ve 8. sınıflarda öğrenim gören toplam 333 öğrenciye uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizinin (AFA) ardından 12 maddeden ve iki alt boyuttan meydana gelen bir ölçme aracı elde edilmiştir. Birinci boyutu “Derse yönelik kaygı” ikinci boyuttu ise “Sürece yönelik kaygı” olarak adlandırılmıştır. Birinci boyutun 6 maddeden oluştuğu ve ,620 ile ,818 arasında faktör yük değeri aldığı; ikinci boyutun ise 6 maddeden meydana geldiği ve ,611 ile ,773 arasında faktör yük değeri aldığı görülmektedir. Faktör ortak varyansları ,377 ile ,675 arasında değiştiği gözlemlenmiştir. Analizler sonucunda belirlenen ölçeğin toplam varyansının %51,338’ini açıkladığı görülmüştür. Aynı zamanda her bir boyutun öz değerinin 1’den büyük ve sırasıyla %33,541, %17,797 varyansa sahip olduğu belirlenmiştir. Belirlenen yapının ne derecede doğruladığını belirlemek amacıyla doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. Bu doğrultuda DFA için 282 kişilik farklı bir öğrenci grubundan veriler toplanmıştır. Sonuç olarak araştırmanın çalışma grubu 615 öğrenciden oluşmaktadır. DFA sonucunda AFA’dan elde edilen faktör yapıların uygunluğu ortaya konmuştur. GSDK ölçeğine ait Cronbach Alfa katsayısı,810 olarak bulunmuştur. en_US
dc.identifier.doi 10.29228/TurkishStudies.41759
dc.identifier.endpage 909 en_US
dc.identifier.issn 2667-5609
dc.identifier.issue 2 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 897 en_US
dc.identifier.trdizinid 426542
dc.identifier.uri https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.41759
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/426542/gorsel-sanatlar-dersi-kaygi-olcegi-gecerlik-ve-guvenirlik-calismasi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/18460
dc.identifier.volume 15 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Turkish Studies - Educational Sciences en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim en_US
dc.subject Eğitim Araştırmaları en_US
dc.title Görsel Sanatlar Dersi Kaygı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files