The Level of Watching Cultural-Art Programmes Which Are Shown on Turkish Television Channel by Primary School (First Stage) Teacher. (the Model of Van City)

No Thumbnail Available

Date

2009

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Televizyon tüm dünya ülkelerinde olduğu gibi ülkemizde de toplumu derinden etkileyen en önemli araç olmaktadır. Televizyon toplumun tüm kesimlerini etkilediği gibi öğretmenleri de bu karşı konulmaz etkisi altına almaktadır.Bu araştırmada bu amaçla öğretmenlerin televizyon programlarına, özellikle de kültür-sanat programlarına yönelik tutumları belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırmanın evrenini Van ili kapsamındaki 38 ilköğretim okulu, 2007-2008 öğretim yılında görev yapan 453 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır.Araştırma sonucunda ulaşılan ve geçerli sayılan verilerin, araştırmanın alt amaçları doğrultusunda çözümlenmesinde dağılımları betimlemek için frekans (f) ve yüzde (%)' den; bağımlı değişkenlerin bağımsız değişkenlerle olan ilişkisini ortaya koymak için kay-kare testinden yararlanılmıştır. İstatistiksel çözümlerde SPSS 11.5 paket programından yararlanılmıştır.Araştırma sonucunda genel olarak kadın katılımcıların erkek katılımcılara oranla daha fazla televizyon izledikleri, yayınlanan programlar içerisinden de erkek katılımcılara oranla daha fazla dizi ve magazin programı izlemeyi tercih ettikleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca; sınıf öğretmenlerinin diğer branşlara oranla daha fazla televizyon izledikleri ve resim ve müzik öğretmenlerinin kültür-sanat programlarına karşı daha ilgili oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
In our country, like all oter countries in the world, television is the most considerable device vhich has a great in fluence on the society. Like it has influence on all sections of society, television also takes teachers under it?s irresistable influence.In this study, it was aimed to determine te attitudes of teachers towards tv programmes especially towards the cultural- artistic programmesThe groundwork of this study was based on 453 teachers wo were on duty in 38 public schools in Van city during the 2007-2008 education year.In this study, inquiry forms were used as information retrieval tool.Frequency (f) and percentage (%) were used to determine the distribution of obtained and valid information resulted from this study considiring analysing sub-targets of the study; Kay-square test was used to put forward relationsip between the dependent variable and independent variable . the SPSS 11.5 packaged software was utilized in the statistical solitions.As a result of this study, it was found out that the female participants relatively watch television more than the male ones do, and female participans also prefers watching series and magazine programmes among all other telecasted programmes while male participants prefers different ones. Furthermore, it was found out that class teachers spend much more time in front of television than subjects(branch) teachers do.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Radyo-Televizyon, Iletişim Bilimleri, Branş Öğretmenleri, Kültür, Resim İş Dersi, Sanat, Televizyon, Televizyon İzleyicileri, Televizyon Programları, Öğretmenler, Ilköğretim Öğretmenleri, Education and Training, Radio and Television, Communication Sciences, Branch Teachers, Culture, Art Lesson, Art, Television, Television Audiences, Television Programs, Teachers, Primary Education Teachers

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

173

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™