Ortaokul Öğrencilerinin İngilizce Konuşma Öz-yeterlik Algıları Üzerine Bir İnceleme

dc.contributor.author Özcanlı, Nurullah
dc.contributor.author Kozikoğlu, İshak
dc.date.accessioned 2025-05-10T17:57:18Z
dc.date.available 2025-05-10T17:57:18Z
dc.date.issued 2024
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp T.C. Mi̇lli̇ Eği̇ti̇m Bakanliği,Van Yüzüncü Yil Üni̇versi̇tesi̇ en_US
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin İngilizce konuşma öz-yeterlik algılarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmek ve öğrencilerin İngilizce konuşma öz-yeterlik algılarını incelemektir. Araştırma, Van ili merkez ilçelerinde (İpekyolu, Tuşba ve Edremit) bulunan ortaokullarda öğrenim gören 920 öğrenciyle yürütülmüştür. Örneklemin belirlenmesinde küme örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “İngilizce Konuşma Öz-Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonucunda, ölçeğin 20 maddeden oluşan tek faktörlü bir yapı sergilediği ve toplam varyansın %51.666'sını açıkladığı belirlenmiştir. Ölçeğin güvenirliğini belirlemeye yönelik Cronbach Alpha değeri 0.95 olarak hesaplanmıştır. Bu değerler ölçeğin geçerli ve güvenilir bir veri toplama aracı olduğunu göstermektedir. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, t testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin İngilizce konuşma öz-yeterliklerinin orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bir başka ifadeyle, ortaokul öğrencileri kendilerini İngilizce konuşma becerisinde orta düzeyde yeterli olarak algılamaktadır. Ayrıca fark analizleri sonucunda; İngilizce dersini seven, yabancı film izleme veya müzik dinleme alışkanlığına sahip olan ve İngilizce ders başarısı yüksek ortaokul öğrencilerinin İngilizce konuşma öz-yeterlik algılarının daha yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Bu durumda öğretmenlerin, öğrencilerin İngilizce konuşma yeterliğini arttıracak yöntem, teknik ve etkinliklere yer vermeleri, onların kelime dağarcığını artıracak uygulamalar gerçekleştirmeleri ve derslerde sürekli olarak İngilizce konuşarak öğrencilerin bu dile maruz kalmalarını sağlamaları önerisinde bulunulabilir. en_US
dc.identifier.doi 10.32709/akusosbil.1195547
dc.identifier.endpage 1046 en_US
dc.identifier.issn 1302-1265
dc.identifier.issn 2149-4894
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 1030 en_US
dc.identifier.trdizinid 1270392
dc.identifier.uri https://doi.org/10.32709/akusosbil.1195547
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1270392/ortaokul-ogrencilerinin-ingilizce-konusma-oz-yeterlik-algilari-uzerine-bir-inceleme
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/19924
dc.identifier.volume 26 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Ortaokul Öğrencilerinin İngilizce Konuşma Öz-yeterlik Algıları Üzerine Bir İnceleme en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files