Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Kirliliğine İlişkin Görüşleri
dc.contributor.author | Alkar, Elif | |
dc.contributor.author | Akd, Mtn | |
dc.date.accessioned | 2025-09-03T16:40:42Z | |
dc.date.available | 2025-09-03T16:40:42Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.department | T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi | en_US |
dc.department-temp | Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi,T.C. Milli Eğitim Bakanlığı | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin çevre kirliliği hakkındaki görüşlerine odaklanılmıştır. Katılımcı grubunu Hakkâri il merkezinde öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri (52 kız-55 erkek) oluşturmaktadır. Nitel araştırma desenine göre oluşturulan çalışmada veri toplama aracı olarak Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmış, frekans ve yüzde değerleri Kesme Noktaları (KN) şeklinde sunulmuştur. Elde edilen sonuçlarda öğrencilerin çevre kirliliğinin nedenleri ve sonuçları hakkında bilgi sahibi oldukları ifade edilebilir. Bazı cevaplar çevre kirliliğinin türlerine (hava kirliliği, su kirliliği vb.) yönelik olsa da çoğu cevap kirliliğin nedenlerine (çöp, plastik poşet, pislik vb.) ışık tutmaktadır. Öğrencilerin çevre kirliliğine ilişkin zihinsel kurguları çoğunlukla doğada yok olması uzun zaman alan atıklar üzerinedir. Ayrıca çevre kirliliğinin olası tanım ve sıfatlarından uzak bazı ifadeler bilişsel bilgi eksikliklerinin olduğunu göstermektedir. Çalışmada çevre kirliliğinin, özellikle de kirletici atıkların hem bölgesel hem de küresel etkileri konusunda erken çocukluk döneminden başlayarak eğitim ve öğretim hizmetlerinin önemi ön plana çıkmaktadır. Elde edilen sonuçlara dayanarak, öğrencilerin çevre kirliliğine yönelik sahip oldukları kavram yanılgılarının tespit edilmesi ve bu yanılgıların giderilmesine yönelik eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi önerilebilir. Ayrıca öğrencilerin çöp kavramını en çok hangi metaforlarla ilişkilendirerek ifade ettikleri araştırılabilir. | en_US |
dc.identifier.doi | 10.33418/education.1605957 | |
dc.identifier.endpage | 53 | en_US |
dc.identifier.issn | 2822-3535 | |
dc.identifier.issue | 57 | en_US |
dc.identifier.scopusquality | N/A | |
dc.identifier.startpage | 43 | en_US |
dc.identifier.trdizinid | 1316178 | |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.33418/education.1605957 | |
dc.identifier.uri | https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1316178/secondary-school-students-views-on-environmental-pollution | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14720/28428 | |
dc.identifier.wosquality | N/A | |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.relation.ispartof | Educational Academic Research (Online) | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.title | Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Kirliliğine İlişkin Görüşleri | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dspace.entity.type | Publication |