Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Kirliliğine İlişkin Görüşleri

dc.contributor.author Alkar, Elif
dc.contributor.author Akd, Mtn
dc.date.accessioned 2025-09-03T16:40:42Z
dc.date.available 2025-09-03T16:40:42Z
dc.date.issued 2025
dc.department T.C. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi en_US
dc.department-temp Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi,T.C. Milli Eğitim Bakanlığı en_US
dc.description.abstract Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin çevre kirliliği hakkındaki görüşlerine odaklanılmıştır. Katılımcı grubunu Hakkâri il merkezinde öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri (52 kız-55 erkek) oluşturmaktadır. Nitel araştırma desenine göre oluşturulan çalışmada veri toplama aracı olarak Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmış, frekans ve yüzde değerleri Kesme Noktaları (KN) şeklinde sunulmuştur. Elde edilen sonuçlarda öğrencilerin çevre kirliliğinin nedenleri ve sonuçları hakkında bilgi sahibi oldukları ifade edilebilir. Bazı cevaplar çevre kirliliğinin türlerine (hava kirliliği, su kirliliği vb.) yönelik olsa da çoğu cevap kirliliğin nedenlerine (çöp, plastik poşet, pislik vb.) ışık tutmaktadır. Öğrencilerin çevre kirliliğine ilişkin zihinsel kurguları çoğunlukla doğada yok olması uzun zaman alan atıklar üzerinedir. Ayrıca çevre kirliliğinin olası tanım ve sıfatlarından uzak bazı ifadeler bilişsel bilgi eksikliklerinin olduğunu göstermektedir. Çalışmada çevre kirliliğinin, özellikle de kirletici atıkların hem bölgesel hem de küresel etkileri konusunda erken çocukluk döneminden başlayarak eğitim ve öğretim hizmetlerinin önemi ön plana çıkmaktadır. Elde edilen sonuçlara dayanarak, öğrencilerin çevre kirliliğine yönelik sahip oldukları kavram yanılgılarının tespit edilmesi ve bu yanılgıların giderilmesine yönelik eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi önerilebilir. Ayrıca öğrencilerin çöp kavramını en çok hangi metaforlarla ilişkilendirerek ifade ettikleri araştırılabilir. en_US
dc.identifier.doi 10.33418/education.1605957
dc.identifier.endpage 53 en_US
dc.identifier.issn 2822-3535
dc.identifier.issue 57 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 43 en_US
dc.identifier.trdizinid 1316178
dc.identifier.uri https://doi.org/10.33418/education.1605957
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1316178/secondary-school-students-views-on-environmental-pollution
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14720/28428
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso en en_US
dc.relation.ispartof Educational Academic Research (Online) en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Kirliliğine İlişkin Görüşleri en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files