Browsing by Author "Tozlu, Necmettin"
Now showing 1 - 20 of 20
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 1960-1980 Arası Türk Hikayeciliğinde Yabancılaşma(1995) Say, Ömer; Tozlu, Necmettin90 ABSTRACT The aim of this research is to show concept of alienation in Turkish story between 1960 and 1980. In this period, alienation is the main topic of our writers who were focusing on migration, industrialisation, unemployment, ideological approaches etc. In fact these are the problems of socio-cultural changes in Turkey that many changes had deep impact in our society is involved in alienation. While evaluating Turkish story between the period written above it was necessary to work about some selected writers. Therefore the writers who were worked about in this study selected against the certain problems of our socio-cultural life in the period of 1960-1980. The sample writers are Bilge Karasu, Oğuz Atay, Leyla Erbil, Rasim Özdenören, Adnan Özyalçmer, Tomris Uyar and Mustafa Kutlu. This study, at the end, is completed with summary, conclusion and bibliography.Master Thesis A Investigation on Opened the First Usul-Al Jadid Schools in Turkish World(2002) Polat, Ümit; Tozlu, NecmettinBatı'da Rönesansla başlayan aydınlanma felsefesinin İslâm dünyasına yansıması farklı şekillerde olmuştur. Bu reform hareketi Rusya Müslümanları arasında kendisini 'Usul-i Cedid Hareketi' olarak göstermiş daha sonraları Türk topluluklarının bilim ve kültür hayatlarının gelişmesinde etkili olmuştur. Bu Cedidcilik (Yeni Metot) 1880'de tarif edilmiş olup, fonetik metot, dil eğitimi ve öğretimi mekteplerin temel dinamiği olarak ele alınmıştır. Bu reform hareketi Müslümanların hayat tarzlarının da değişmesine sebep olmuştur. Usul-i Cedid hareketinin kurucusu olan İsmail Gaspıralı. açtığı Cedid Mektepleri ile ilköğretimin ıslahı yönünde yeni bir eğitim modeli -Usul-i Savtiye (Fonetik Metot) oluşturmuştur. Usul-i Cedid'e göre yapılanan mektep ve medreselerde hem İslâmiyet, hem de fen bilimleri ile milli kültür ve dil öğretimi yapılmaya başlanmıştır. Bu araştırmada, Cedid mekteplerinde uygulanan öğretim metotları ile günümüz öğretim metotları karşılaştırılmaya çalışılmıştır.Master Thesis An Analyze To Wards the Reports That Foreign Experts Gave Their Ideas About Turkish Education System (1924-1960)(2006) Ekizceli, Ayşegül; Tozlu, NecmettinBu araştırmanın amacı, 1924-1960 yılları arasında Türkiye'ye davet edilenyabancı uzmanların, verdikleri raporlarda önemle vurguladıkları ortak hususları,dönemin Türk eğitim sistemine ilişkin düşüncelerini, tespit ettikleri sorunları, busorunlara yönelik önerilerini, önerilerinin Türk eğitim sistemine etkisi veuygulanabilirliğini belirlemektir.Araştırmada, kurulan yeni devletin (Türkiye Cumhuriyeti) çağırdığı ilkyabancı uzman olan John Dewey'nin Türkiye'ye geldiği ve yaptığı incelemelersonucunda raporunu hazırladığı 1924 yılı başlangıç alınmıştır. Araştırma, 1924-1960yılları arasındaki dönemde hazırlanmış yabancı uzman raporları içerisinden,ulaşılabilen 16 uzman raporu ile sınırlandırılmıştır.Bu araştırma ?tarama? modelindedir. Konular; literatür tarama, bütünleştirmeve değerlendirme yapılarak çözümlenmiştir. Bu yüzden konunun eğitsel ve yasalboyutlarını ele alan literatür taraması yapılmıştır. Literatüre dayalı olarak birincilkaynaklara ulaşmaya çalışılmıştır.Araştırmada öncelikle temin edilen 16 rapor ayrı ayrı ele alınmıştır. Raporlar,uzmanların Türkiye'ye çağrılma amacı, onların Türk eğitim sisteminin mevcutdurumuna dair gözlemleri, tespit ettikleri sorunlar, önerileri ve önerilerinin Türkeğitim sistemine yansımaları sistematiğinde analiz edilmiştir. Daha sonra, raporlardavurgulanan benzer konularda, uzmanların görüşleri karşılaştırılmıştır. Raporlarınanalizi ve kendi aralarında karşılaştırılmaları sonucunda Türk eğitim sistemine ilişkinolumlu ve olumsuz yönlerine ulaşılmıştır.Araştırma sonucunda, elde edilen verilerle, yabancı uzman raporlarınındeğerli pek çok tavsiyeyle yüklü olduğu, fakat bunun yanı sıra bazı tavsiyelerinraporun hazırlandığı dönemde gerçekleştirilmesinin mümkün olmadığı, yaklaşıkolarak aynı yıllarda veya aynı ülkeden gelen uzmanların benzer konuları raporlarınaaldıkları ve aynı önerilerde bulundukları, Türk eğitim sisteminin ileri gelenleritarafından raporların ciddiye alınmadığı tespit edilmiştir.Master Thesis Difficulties Encountered in Learning Processes on the Students in Elementary Schools(2005) Gürdal, Gökhan; Tozlu, NecmettinBEŞİNCİ BÖLÜM5. ÖZET, SONUÇ VE ÖNERİLERBu bölümde araştırmanın özeti, araştırmada ulaşılan sonuçlar ve bu sonuçlardoğrultusunda sunulan öneriler yer almaktadır.5.1. ÖZETBu araştırmanın amacı; Van İli merkezinde ilköğretimin birincikademesindeki öğrencilerin karşılaştıkları öğrenme güçlüklerini ortaya çıkarmak, buetkenlerden her birinin katkısını belirleyici kanıtlarla birleştirmek ve bu etkenlerikontrol ederek en az düzeye indirmektir.Van İli merkezini kapsayan evrende yaşayan insanların; çok çocuklu aileyapıları, sosyo-ekonomik durumları, eğitim ve kültür düzeyleri, eğitim veöğretime verdikleri önem gibi çevresel faktörlerden kaynaklanan öğrenmegüçlüklerini tümüyle ortadan kaldırmak ve hatadan arındırmak kısa dönemde güçolmakla birlikte, uygulama açısından bu hataların ne kadar azaltılabileceğininbelirlenmesi her zaman mümkün görülmektedir.İlköğretimin birinci kademesindeki öğrencilerin öğrenmelerini güçleştirendiğer etkenlerden birinin; aşırı kalabalık sınıf ortamındaki öğretimde, ?öğrenciyeneyin daha iyi öğretilebileceğine yönelik bir strateji yerine, herşeyi öğretmestratejisine? önem verilmiş olmasından kaynaklandığını söyleyebiliriz. Nitekim,Van İli merkezini kapsayan evrende bugünkü uygulamalara göre, 35 ile 55 kişiarasında oluşturulan öğrenci grubuna yönelik tek tip bir öğretme-öğrenme modeli,öğrencilerden bazıları için etkili ve yararlı olurken, diğerleri için etkisiz kalması veyararlı olmaması, sıkça karşılaşılan bir sorun olmaktadır.Araştırma yapılan ilköğretim okullarında öğretim ve öğrenme konularında,öğrencilerin karşılaştıkları güçlüklerin en az düzeye indirilebilmesi; sınıf ortamında152Master Thesis Eğitim Sistemimizin Şekillenmesinde İdeolojinin Yeri(1995) Yıldız, Recep; Tozlu, NecmettinBu araştırma 'Cumhuriyet Dönemi Eğitim Sisteminin Şekillenmesinde İdeolojilerin Yeri'ni ele almaktadır. Burada şu üç temel konu incelenmektedir: * İdeoloji Nedir? * Cumhuriyet Dönemine Kadar Eğitim Sistemi * Cumhuriyet Döneminde Eğitim ile İdeolojilerin İlişkisi Bu çalışma, alan araştırması ve literatür taraması yöntemi ile yapılmıştır. Çağımızın özelliklerinden biri, insanların gönül ve kafalarında ideallerin yeşermemesi, idealistlerin yetişmemesidir. Bu sebeple ideallerden değil, belki ideolojilerden bahsedilebilir. İkinci bir özelliği de ideolojilerin yayılma çabalarında, en önemli vasıta olarak, eğitim kurumlarım görmeleridir. Siyasal toplumsallaşma ve toplumsal değişimde eğitim kurumlarının rolü ise, siyasî yapı ve düşünceye göre şekillenir. Şayet çalkantılı bir dönem ise, herkes okula yüklenir, eleştirir. Fakat refah içinde olunan bir dönem ise, okul, yerine getirdiği görevleri ve ideolojik fonksiyonları sebebi ile eleştirileri üzerine çekmez. Hele bir de karşı-ideolojiler çok zayıfsa okullar resmî ideolojilerin birer kurumu halini alırlar. Çünkü halk siyasî yapıyı benimsemiştir. İşte bu sebeple bu araştırma Türk Eğitim Sistemi'nin, Cumhuriyet dönemindeki yapısını ve resmî ideolojinin nasıl ve hangi fikrî temellerle şekillendiğini ve eğitimi şekillendirdiğini incelemektedir.Master Thesis Human by the Terms of Fundamental Rights and Freedom Covered in Turkish Constitutions(2006) Doğan, Vedat; Tozlu, Necmettinİnsan, yeryüzünde yaşayan varlıklar içerisinde özellikleri ve olanaklarıbakımından en değerli, dünyayı anlamlandıran, duygu sahibi, düşünen, icat eden, tümdin ve ideolojilerin merkezindeki varlıktır. Nitekim temel hak ve hürriyetler veanayasa kavramları da insanın varlığı ile anlam bulmuş kavramlardır.Temel Hak ve Hürriyetlerin öznesi olan insana ilişkin çok çeşitli fikirler,insanın var olduğu günden bu yana ileri sürülmektedir. lkçağ felsefecilerindengünümüze kadar, tartışmaların merkezinde insan yer almış ve onunla ilgili görüş vedüşünceler ortaya atılmıştır. Günümüzde de bu süreç gelişerek devam etmektedir.nsan hakları, insanın varoluşu ile başlayan dokunulmaz, devredilmez vevazgeçilmez nitelikte, kişiliğe bağlı haklardır. Kimse tarafından bahşedilmemiş, sırfinsan olunduğu için sahip olunan doğal haklardır.Doğuştan birtakım haklara sahip olan insan, bir devletin koruması altında veanayasanın düzenlediği bir ortamda yaşar. Demek ki, Anayasa insanın doğuştangetirdiği hakları belirtir ve o hakları koruma görevini devlete yükler, bir anlamdagüvence altına alır.nsan hakları kavramı, anayasacılık fikrinin ortaya çıkmasından önce devarolan bir kavramdır. Ancak anayasacılık hareketleri ile beraber temel hak vehürriyetler yazılı hale getirilmiş ve yasal güvenceye kavuşmuştur. Türk tarihindeyazılı bir metinle monarşinin yetkilerinin sınırlandığı ilk belge 1808 tarihli Sened-ittifak'tır. Ama bu tarihten önceki dönemlerde Türk toplumunda insan hakları yokturdemek doğru bir yaklaşım olmaz.Osmanlı Devleti'nde Sened-i ttifak öncesi dönemde şer'i ve örfi kurallar iledüzenlenmeye çalışılan insan hak ve özgürlükleri; Sened-i ttifak'tan sonrakidönemde, birtakım anayasal belgeler ile yazılı güvencelere kavuşturulmuştur.Tanzimat ve Islahat Fermanları, I. ve II. Meşrutiyet Dönemi anayasal gelişmeleri budurumu örnekler mahiyettedir. Ayrıca temel hak ve özgürlükler ile ilgili yapılan her158türlü düzenleme, olayın muhatabı olan vatandaşları direkt veya dolaylı olaraketkilemiştir.1914-1918 yılları arasında cereyan eden I. Dünya Savaşı, Osmanlı Devleti'ninsonunu getirmiş ve Osmanlı Devleti'nin yıkıntıları üzerinde yeni bir devletkurulmuştur. Genç Türk Cumhuriyeti'nin ilk anayasası ise Kurtuluş Savaşı'nınolağanüstü koşulları içerisinde hazırlanıp kabul edilmiş 1921 anayasasıdır. Yaşanılandönemin olağanüstü koşullarını yansıtan 1921 anayasası, temel hak ve hürriyetlereyönelik düzenlemeler içermemekle, yapıldığı dönemin şartlarını da bir anlamdaortaya koyar.Kurtuluş Savaşı sona erip, Cumhuriyet ilan edildikten sonra Türkiye'nin 2.Anayasası olan 1924 Anayasası ilan edilmiş, bu anayasada temel hak ve hürriyetler?Türklerin Hukuki Ammesi? başlığı altında ele alınmıştır. 1924 Anayasasınınuygulandığı dönemde, 1945'ten sonra Çok Partili Döneme geçilmiş ve anayasa 27Mayıs 1960 ihtilaline dek yürürlükte kalmıştır.1961 Anayasası, devlet karşısında bireyi koruyan ve Temel Hak veHürriyetlere verdiği önem bakımından şimdiye kadar yapılmış en iyi anayasadır.Ancak 1961 Anayasasının özgürlük ortamı da uzun sürmemiş, 12 Mart 1971Muhtırası ile kesintiye uğramış ve yapılan değişiklikler ile anayasa orijinal şeklindenuzaklaştırılmıştır.1980 öncesi gelişen şiddet ve anarşi olayları sonucunda 12 Eylül 1980tarihinde TSK, yönetime el koymuş ve bu dönemde 1982 anayasası hazırlanarak,halkoylamasına sunulmuş ve yürürlüğe girmiştir. 1961 Anayasasının tersine birey-devlet dengesinde devleti ön plana çıkaran ve kutsallaştıran bir yapıdadır. Temel Hakve Hürriyetler ile ilgili muğlak ifadelerle belirtilmiş sınırlamalar mevcuttur. Çağıngerisinde kaldığı ve ülke ihtiyaçlarını karşılayamadığı için pek çok değişikliğeuğramıştır.Temel hak ve hürriyetler hususundaki gelişmeler durağan bir yapıda olmayıpgünümüzde de devam etmektedir. Bu konuda tarihsel süreçte yaşanılan gelişmelerinfarkında olunması, temel hak ve hürriyetlerin gelişimi, kavranması ve uygulanmasıanlamında oldukça önemlidir. çinde yaşadığımız 21. yüzyılda evrensel değerlerolarak ortaya konup benimsenmiş hak ve özgürlüklerin farkında olunması oldukçaönemlidir.159Bu araştırma Türk anayasalarında yer alan temel hak ve hürriyetlerin tarihselgelişimini ve bu gelişim doğrultusunda Türk insanının elde ettiği kazanımları ortayakoymak amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın kuramsal çerçeve bölümünde, felsefi anlayışta kısaca insan,siyasal ve ideolojik yaklaşımların insana bakış açıları, temel hak ve hürriyetlerintarihsel gelişimi ve önemi, temel hak ve hürriyetlerin hukuksal metinlerde yer bulupevrensel nitelik kazanması konuları ele alınarak, tartışılmış; belirtilen konularbağlamında, Türk anayasalarında temel hak ve hürriyetlerin tarihsel gelişimi ve Türkinsanının bu anlamda kazanımları ortaya konulmuştur.Araştırmanın amacı olan Türk anayasalarında yer alan temel hak vehürriyetlerin gelişimi ve bu anlamda Türk insanının kazanımlarını ortaya koymakiçin; Türk Tarihi'nde Osmanlı Devleti'nden önceki dönemde insan hakları ile ilgiligelişmeler nelerdir?, Osmanlı Devleti'nde temel hak ve hürriyetler ile ilgiligelişmeler nelerdir?, Cumhuriyet Dönemi'nde temel hak ve hürriyetler ile ilgiligelişmeler nelerdir?, Osmanlı'dan Cumhuriyete temel hak ve hürriyetlerde ne gibideğişmeler olmuştur ve bunların değerlendirilmesiyle nasıl bir duruma gelinmiştir?,Türk anayasalarında yer alan temel hak ve hürriyetler açısından insanımızın durumunedir? Sorularına cevap aranmıştır.Araştırma ?tarama? modelindedir. Bulgular, ilgili literatürün taranması vebelirtilen amaca uygun olarak yorumlanması ile ortaya konulmuştur. Türk Tarihi'ndeanayasal gelişmeler ile ilgili literatür taranmış, elde edilen veriler, temel hak vehürriyetlerin tarihsel gelişimi ve insanımıza etkileri bağlamında yorumlanmıştır.Araştırma, Türk anayasaları ile, Türk anayasalarında temel hak ve hürriyetlerile, temel hak ve hürriyetler konusunda Osmanlı ve Cumhuriyet dönemi anayasalarıile sınırlıdır.Araştırmada bulgu olarak; Türk Tarihi'nin her döneminde temel hak vehürriyetlerin korunmasına yönelik uygulamalar olduğu, Orta Asya Türk Tarihi veOsmanlı Tarihi'nde Sened-i ttifak öncesi dönemde insan haklarına yönelik önemlidüzenlemeler ve uygulamalar olduğu, Osmanlı Devleti'nde Sened-i ttifak'tanbaşlayarak yıkılışa kadar anayasa ve anayasa niteliği taşıyan belgeler ile temel hak vehürriyetlere yönelik yazılı düzenlemeler yapıldığı, Türkiye Cumhuriyeti tarihindetemel hak ve hürriyetlerin kuruluştan - günümüze gelen süreçte bazı kesintiler(darbe160ve muhtıralar) dışında sürekli tekâmül ederek modern dünya ölçeğine geldiği ortayakonulmuştur.5.2. SONUÇ?Türk Anayasalarında Yer Alan Temel Hak ve Hürriyetler Karşısında nsan?konusu ile ilgili literatür ve mevzuat taraması sonucu elde edilen bulgular birliktedeğerlendirildiğinde şu sonuçlara varılır:1- Türk Tarihinde yazılı metinlerden ve anayasalardan önce de insan hakları ileilgili uygulama ve düzenlemelere rastlamak mümkündür. Orta Asya'da Müslümanolunmadan önceki dönemden başlayarak, tarihin her döneminde Türk toplumundainsan hakları anlayışı vardır, bununla ilgili toplumsal kurallar ve normlar mevcuttur.nsan haklarının gelişimine tüm dünya milletleri gibi Türk Milleti'de katkıdabulunmuştur. Bugün gelinen noktada sadece belli milletlerin katkısını görüp,ötekileri inkâr etmek bilimsel bir yaklaşım değildir. Günümüzde tarif edilen insanhakları anlayışına 17. ve 18. yy'da Avrupalıların yön vermesi, insan hakları ile ilgiligelişmelere sadece onlar tarafından yön verildiği gibi yanlış bir düşünceuyandırmamalı ve tüm insanlığın ortak mirası olduğu kabul edilmelidir.2- Osmanlı Devleti'nde temel hak ve hürriyetlere yönelik olarak klasikdönemde de pek çok belge ve uygulama vardır. slam kaynaklı şer'i kurallar ilekaynağını Türk Tarihi'nden ve fethedilen yerlerin akla uygun kurallarından alan örfikurallar temel haklara yönelik olumlu uygulamalara zemin hazırlamıştır. Ayrıcapadişah kanunnameleri ile can ve mal güvenliğine yönelik düzenlemeler getirilerektemel haklar güvenceye kavuşturulmuştur. Klasik dönemde devletçe istenilen insantipi, padişah - halifeye bağlı, şer'i ve örfi kurallara uyan insandır. Osmanlı Kuruluşve Yükselme dönemlerinde büyük ölçüde bu model geçerlilik kazanmış, fakat dahasonraki dönemlerde siyasi, ekonomik ve sosyal nedenlerle bu durum mümkünolmamıştır.3- Türk Tarihinde anayasal gelişmeler açısından başlangıç noktası olarak kabuledilen 1808 tarihli Sened-i ttifak, günümüz modern insan hakları belgeleri veya1789 tarihli Fransız Yurttaş ve nsan Hakları Beyannamesi tarzında bir ?Haklar veMaster Thesis İlköğretim Sistemimiz (1923-1950) Üzerine Yapı, Amaç ve Muhteva Yönünden Bir Tahlil(1995) Şimşek, Hüseyin; Tozlu, NecmettinDieses Studium anthalt die ersten drei Jahrzehnte der Türkischen Republik. Wir haben die Entwicklung des Grundschul-wesens in dieser Period im Himblick auf das Struktur, Ziel und den Inhalt ausführlich untersucht. İn diesem Studium haben wir festgestellt, dass das Grundschul-wesen der Türkischen Republik aus dera Osmanischen Reich stammt.Zu den Schulen die erste im 19 Jahrhundet gegründet wurden., gehören nicht die Grundschulen. Zum ersten Mai 1938 sprach man von dem Zwangssludium in den Grundschulen. Spater 1 876 Stand im Grundgesetz, dass das Grundschul-wesen eine Pflicht ist. Es gab sehr wenige Grundschulen im ganzen Land, als die Türkischen Republik gegründet wurde.Die Regierungen der Türkischen Republik versuchten einerseits das Grundschul- wesen zu verbieten, anderersats versuchten sie ein neues Erziehungssystem aufzubaun. Mit der Zeit haben sich auch die Erwartungen und die Ziele der Grundschulen verandert. Wharend die Religiösen Verpflichtungen in Osmanischen Reich das wichtigste Ziel der Grundschulen waren, hat dieses Ziel in Türkischen Republik seine Gültigskeit verloren.Das Ziel der Grundschulen ist dieser Zeit, die Schüler nach den Anschaungen und Umwalzungen von M.Kemal Atatük auszubilden.Zu diesem Ziel anpassend wurden neue Unterrichtsthemen gebraucht.Die wichtigste Besonderheit dieser neuen Programme ist, dass die Religionsunterichten von den Stoffverteilungsp İanen herausgezogen wurden. Die Erziehungssystem ist in dieser Zeit uberwiegend verweltliche Erziehungssystem. Unter diesem Programen ist der Stoffverteilungsp lan von 1948 zu den Kindern gerichtet Das Programm von 1948 tragt im Himblick auf die anderen Programme ein ersicherisches Ziel.Article İlköğretimde Taşımalı Eğitim Araştırması Van İl Merkezi Örneği(2007) Yeşilyurt, Mustafa; Tozlu, Necmettin; Uçak, Ayşe; Sezer, Dilek; Orak, SalimTaşımalı ilköğretim uygulaması; nüfusu az ve dağınık yerleşim birimlerindeki zorunlu öğrenim çağındaki çocukların, merkezi okullara günübirlik taşınmaları suretiyle yapılan uygulamadır. Bu araştırmanın amacı, taşımalı ilköğretim uygulamasına ilişkin yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini, 2004–2005 Eğitim-Öğretim Yılı’nda Van İl merkezinde görev yapan okul yöneticileri, öğretmenler ve ilköğretim 2. kademe taşımalı öğrenciler oluşturmaktadır. Van İl merkezinde araştırmaya, 16 yönetici, 157 öğretmen ve 350 öğrenci olmak üzere toplam 523 denek katılmıştır. İstatistikî verilerden elde edilen bilgilere göre, 1990–1991 Eğitim- Öğretim Yılı’nda 9 İl’de başlatılan taşımalı ilköğretim uygulaması her yıl arttırılarak yaygınlaştırılmıştır. Ulaşılan sonuçlar ve önerilerin sunumu ile çalışma tamamlanmıştır.Article Article Küreselleşmeyle Gelen Yeni Bir Çağın Eşiğinde Yeni Bir Şuurun İnşaası ve Eğitim(2008) Tozlu, NecmettinMaster Thesis Politics and Problems of Teacher Recruitments in Turkish Educational System: Views of Teachers About Recruitments Politics (Siirt Case)(2004) Pesen, Ata; Tozlu, Necmettin128 oz Bu araştırmada, ülkemizde uygulanmış olan öğretmen atamalarına tarihsel bir çerçeve içinde bakılmış; Öğretmen atamaları bakımından ülkemizdeki durum ile gelişmiş olarak kabul edilen ülkeler karşılaştırmıştır. Buna ek olarak ülkemizde uygulanan öğretmen atama politikalarındaki sorunlar ve bu sorunlara ilişkin öğretmen görüşleri incelenmiştir. Araştırmadaki veriler, 2002 - 2003 öğretim yılında Siirt il merkezinde elde edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde farklı fakültelerden mezun olan öğretmenler ile farklı mesleki kıdeme sahip öğretmenler, ülkemizde uygulanan mevcut öğretmen atamalarında sorunlar olduğuna inanmaktadırlar. I î bulunan ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görevli öğretmen ve Yöneticilerden gj: mMaster Thesis The Concious of Citizenship of Turkish Army Force and the Analysis of Homeland Loves Education(2006) Yıldırım, Selçuk; Tozlu, NecmettinBEŞİNCİ BÖLÜMÖZET SONUÇ VE ÖNERİLER5.1. ÖZETBu çalışma Silahlı Kuvvetlerine bağlı birliklerde 2001 yılından beriuygulanmakta olan Vatan Sevgisi Eğitimi (VSE) programının, eğitim alan erbaş veerler üzerindeki etkinliğini ölçmek ve eğiticilerin VSE'ye yönelik duygu vedüşüncelerini saptamak amacıyla yapılmıştır. Bu genel amaç doğrultusunda VSEalan erbaş ve erler ile VSE almayan erbaş ve erlere Yöntem bölümünde açıklanmışolan çeşitli standart ölçeklerin bir araya getirildiği bir anket uygulanmıştır. VSEeğiticilerine de eğitim hakkındaki duygu ve düşüncelerini ölçmeyi amaçlayan kapalıve açık uçlu sorulardan bir anket bataryası uygulanmıştır. Veriler çok değişkenliistatistik analizleri ile incelenmiş ve elde edilen sonuçlar bulgular bölümündesunulmuştur. Bu bölümde araştırma bulguları erbaş ve erler ile eğiticiler temelindeayrı ayrı tartışılmakta ve araştırma sonuçlarına dayanarak eğitimin etkinliğiniartırmaya yönelik olarak geliştirilen öneriler sıralanmaktadır.Yapılan analizler ve elde edilen bulgulara göre VSE alan ve almayanlarkarşılaştırıldığında, ele alınan boyutlarda belirgin farklılıklar gözlenmemiştir. Bunun,VSE'nin yarattığı algı değişiminden kaynaklandığı düşünülmektedir. Ancak yoğunformatta VSE alan ve almayan gruplar karşılaştırıldığında, vatandaşlık görev alanlarıbakımından yoğun VSE alanların diğer gruplardan daha olumlu yönde gelişmekaydettikleri gözlenmiştir. Gözlenen değişkenlerin hemen hemen hepsinde,katılımcıların eğitim düzeylerinin ilkokuldan üniversiteye doğru yükseldikçe VSEetkisinin olumlu yönde arttığı gözlenmiştir.5.2. SONUÇ VE DEĞERLENDİRME5.2.1.Erbaş ve Erlere Ait Bulgular5.2.1.1. Betimleyici İstatistiklerErbaş ve erlere ait veriler öncelikle demografik özellikleri bakımındanincelenmiştir. Yapılan incelemelerden yoğun VSE programı uygulayan birliktekierbaş ve erlerin eğitim düzeyleri, anne ve baba eğitim durumları, dahil oldukları gelirgrupları ve yaşadıkları yerlerin diğer erbaş ve erlerle karşılaştırıldığında daha düşükolduğu, kardeş sayılarının ise daha fazla olduğu görülmüştür. VSE'nin eğitim düzeyiile anlamlı ilişkilerin olması bu duruma önem kazandırmaktadır. Keza eğitim düşükbirliklerde, anlama ve kavrama seviyesine uygun bir eğitim programı takipedildiğinde, eğitime katılanların istendik yönde değişim göstermesi daha kolayolabilecektir. Bu araştırmada erbaş ve erlere ilişkin elde edilen bulgular bu görüşüdestekler niteliktedir.Katılımcıların VSE sonrasındaki tutumlarında herhangi bir değişim olupolmadığını saptamak üzere çok maddeli ölçekler uygulanmış ve elde edilenverilerden sürekli değişkenler oluşturulmuştur. Erbaş ve erlerin VSE grupları bazında(VSE almamış, VSE almış, yoğun VSE almamış ve yoğun VSE almış) bu88Master Thesis The Cultural Bases of Curriculum Development in Education and Importance in Terms Instruction(2000) Tanhan, Fuat; Tozlu, NecmettinMaster Thesis The Effects of Vocational Quidance Services in the Higher Education on the Selection of Fields at Universty(2006) Şahin, Elif; Tozlu, NecmettinBu araştırma, ortaöğretim kurumlarında yapılan mesleki rehberlikçalışmalarının üniversitedeki alan seçimine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Bu amaçla eğitim fakültesi öğrencilerinin rehberlik hizmetlerinin verilme düzeyineilişkin görüşlerine başvurulmuştur.Araştırma giriş, literatür taraması, yöntem, bulgular ve yorumlar ve özet-sonuç-öneriler olmak üzere 6 bölümden oluşmuştur.1. Giriş bölümünde (I.Bölüm), araştırmanın problemi, amacı, önemi,sınırlılıkları ve araştırmada geçen tanımlara yer verilmiştir.2. II. Bölümde araştırmanın konusu ile ilgili literatür taramasına yer verilmiştir.Bu bölümde, rehberlik hakkında bilgi verilmiş, rehberliğin amacı ve önemikonularına değinilmiş ve mesleki rehberlik konusu anlatılmıştır.3. III. Bölümde ilgili araştırma ve yayınlara yer verilmiştir.4. IV. Bölümde araştırmanın yöntem bilgilerine yer verilmiştir.5. V. Bölümde araştırmanın bulgu ve yorumlarına yer verilmiştir.6. VI. Bölümde araştırmanın özeti, sonucu ve önerileri yer almaktadır.Araştırmada veri toplama aracı olarak anket ve ölçek kullanılmıştır. Ölçek,öğrencilerin öğrenim gördükleri bölüme ilişkin tutumlarını ölçmek amacıylakullanılmıştır.Araştırmada anketin birinci kısmından elde edilen veriler; cinsiyet, mezunolunan lise türü ve öğrenim görülen bölüm değişkenlerine bağlı olarakkarşılaştırılmış ve yorumlanmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler ile ilgili kişiselbilgiler tablolar halinde verilmiştir. Yine anketin birinci kısmında rehberlik servisineilişkin görüşleri cinsiyet, lise türü ve öğrenim görülen bölüme göre anlamlı düzeydefarklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla Kay-kare testi uygulanmıştır.Anketin ikinci kısmında, öğrencilerin öğrenim gördükleri bölüme ilişkintutumlarını ölçmek için ANOVA (Varyans Analizi)testi yapılmıştır. Yineöğrencilerin öğrenim gördükleri ölüme ilişkin tutumlarının cinsiyet, lise türü veöğrenim görülen bölüme göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını ölçmekiçin de Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testlerinden faydalanılmıştır.Anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır.Master Thesis The Evaluation of Decentralized Education Model in Terms of Our Country- Education and Instruction in This Model (Sample of Secondary Education)(2002) Can, Hasan; Tozlu, NecmettinMaster Thesis The Functions of the Administrator and the Leader in the Turkish Army. (the Case of Military Directors in Van, Ağrı, Bitlis and Siirt Provinces)(2006) Öven, Halil; Tozlu, NecmettinV.BÖLÜMÖZET , SONUÇ VE ÖNERİLER5.1. ÖZETBu araştırma, askeri yöneticilerin liderlik özelliklerinin belirlenmesi amacıylayapılmıştır. Bu amaçla askeri birlik ve kurumlarda çeşitli mevkilerde görev yapmaktaolan rütbeli personelin, liderlik yapabilme yeterliliklerine ilişkin görüşlerinebaşvurulmuştur.Araştırma, Van, Bitlis, Siirt, Ağrı illerinde bulunan çeşitli birlik vekurumlarda görevli askeri yöneticileri kapsamaktadır. Araştırmanın örneklemiolarak, random yoluyla seçilen toplam 90 rütbeli personel alınmıştır.Bu araştırmanın birinci bölümde; yaşadığımız bilgi çağında değişime ayakuydurabilmek, yanılgı ve şaşkınlıklara düşmeden hedeflere ulaşabilmek için, çağdaşyöneticilik ve liderliğin nasıl olması gerektiğini tespite, komutanlık liderlik ilişkisiniincelemeye yönelik olarak problem sahası tespit edilmiş, konunun önemi, kapsamı vearaştırmada kullanılan temel kavramalar tarif edilmiştir.İkinci bölümde, inceleme literatür taraması şeklinde yapıldığından; verilerintoplanması, çözümlenmesi ve yorumlanması yapılırken kullanılan yöntemlerdenbahsedilmiştir.Liderlik ve yöneticilik kavramının günümüze kadar geçirdiği süreç göz önünealınarak, nazari bilgilere yer verilmiştir. Bu bölümde, bilimsel yönetimyaklaşımlarında, örgütsel yapının önemi vurgulanmış ve yöneticinin liderliknitelikleri, liderliğin gelişim süreci, geleneksel liderlik anlayışı ile karşılaştırılmasıve özellikleri , liderlik teorileri ve yönetim tarzlarına göre liderlik biçimlerinin bütünyönleriyle incelenmesi yapılmıştır.TSK'de, A.B.D.de ve batılı ülkelerde liderlik gelişim programlarındanbahsedilmiştir. TSK'de ve West Point'te liderlik gelişim uygulamaları arasındaki enönemli farkın okul sonrası uygulamalarda olduğu tespit edilmiştir. Burada en büyüküstünlüğümüzün ordusuna ve milletine bağlı subaylarımızın, görevin yapılmasındakendisini motive edebilmesi olduğu görülmüştür.Motivasyonun etkisi ve önemiüzerinde özellikle durulmuştur.Modern yönetim yaklaşımları açısından TSK'nın mevcut yapısı, geleceğeyönelik planları, konsept ve doktrinleri insan, malzeme ve proje yönetimi açısındanelde edilebilen bulgular doğrultusunda değerlendirilmiştir. Sonuç olarak dünyadakigelişmiş ülke ordularının da aynı değişim sancıları çektiği günümüzde, TSK'nin budeğişim akımının neresinde olduğu değerlendirilmiştir.Heraklitos'un ?Her şey akıştadır ve hiçbir şey duruşta değildir.? deyişi ileinsanlığın değişimi anlama, algılama ve ona uyum sağlama sürecinin başladığı kabuledilir. Değişim denen bu karmaşık olgu, günümüzde bütün sosyal sistemlerinyaşama ilişkin kültürlerini ve yönetim biçimlerini hızlı bilgi artışı, gelişme ve hızlıiletişim ile birlikte derinden etkilemektedir. Bu değişim sürecinin içerisinde,karşısında yeniden yapılanmada , varolabilmek için, nelerin nasıl yapılacağıhususunu iyi kavramak ve uygulamaya intikal ettirmek gerekir. Bu noktada liderlereve yöneticilere önemli roller düşmektedir. Tarihsel sürece baktığımızda ise böyle birüstün liderliğe verilecek en büyük örneğin Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusuM.Kemal Atatürk olduğunu görmekteyiz. Yani ülkemiz pek çok değişim karşısındaliderleri yoluyla kendi yenilemiş, krizleri atlatmış, yeniden yapılanmada sağlıklı birsüreci hayata geçirmiştir. Bu, tarihte yapıldığı gibi, bugün de yapılabilir.El verir kibu tür lider ve yöneticilere sahip olalım.Üçüncü bölümde; araştırmanın veri toplama aracı olarak bir anketuygulanmıştır. Anketi hazırlamak amacıyla konuyla ilgili kitap, dergi ve makalelerincelenmiş, internet taraması yapılmış, alanla ilgili uzman olan kişilerin görüşlerinebaşvurulmuş ve konuyla ilgili bugüne kadar yapılmış olan araştırmalar ve bunlarınveri toplama araçları incelenmiştir. Elde edilen bilgiler doğrultusunda 115 ve 20soruluk iki ayrı anket hazırlanmıştır.Araştırmaya katılan askeri yöneticilerle ilgili kişisel bilgiler ,tablolar halindeverilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler, hem her boyut düzeyinde hem de genelolarak boyutlar düzeyinde ve eşleştirmeler yapılarak yorumlanmıştır.Beşinci bölüm, dördüncü bölümde liderlik becerileri ve TSK'leri liderlikprogramlarında belirlenen hususların değerlendirilmesi sonucunda ulaşılan sonuçlarve bu sonuçlara ait teklifleri kapsamaktadır.5.2. SONUÇLARBu bölümde araştırmaya katılan askeri yöneticilerin görüşleri doğrultusundaelde edilen bulgulardan ulaşılan sonuçlar istatisrisel sonuçlara göre verilmiştir.Askeri yöneticileri ve liderlerin yönetici ve liderlerlik vasıfları ile ilgili anketsorularının tamamının değerlendirmelerin aritmetik ortalamaları ( X : 2.36-3.70)arasında değişmektedir. Yönetici ve liderlerin sınırlanmasıyla ilgili anket sorularınıntamamının değerlendirilmelerinin aritmetik ortalamaları ( X : 2.93-3.86) arasındadeğişmektedir. Bu sonuç açısından değerlendirildiğinde araştırmaya katılan askeriyöneticilerin liderlik davranışlarının çok yüksek düzeyde olmadığı ancak; yeterlisayılabilecek düzeyde olduğu söylenebilir. Ancak; daha önce de belirtildiği gibi, busonuç askeri yöneticilerin genelini kapsamamaktadır.Bu sonuç; sadece 90 personelinverdiği değerlendirmelere göre oluşmuştur. Yine, astların yönetim ve kararlarakatılmalarını engelleyen sınırlamaların genel ortalama değerlendirilmesinebakıldığında; lider ve yöneticilerin elinde olmayan nedenlerle olumludeğerlendirmelerin zayıflamakta olduğu değerlendirilmektedir. Çünkü; anket yapılanbölge itibari ile iletişim, koordine, destekleme, v.s. konularında zorluklarbulunmaktadır.Bu hususlar göz önüne alındığında, liderlik ve yöneticilikyeteneklerinin kendi koşulları içerisinde yeterli olabileceği değerlendirilmektedir.Master Thesis The Role of the School Managers in Forming, Continuing and Changing the Culture of Schools(2005) Sönmez, Hülya Çelik; Tozlu, NecmettinBu araştırma ile Türk eğitim sistemindeki ilköğretim okullarının sahipolduğu örgütsel kültürün ve bu okullardaki yönetici-öğretmen ilişkilerinin, konum(yönetici-öğretmen) değişkenlerine göre karşılaştırmalı olarak incelenmesiamaçlanmıştır. Burada ilköğretim okullarının sahip oldukları örgütsel kültür dörtboyutta (güç kültürü, rol kültürü, başarı kültürü, destek kültürü) tanımlanmayaçalışılmıştır. Bu amaçla, araştırmaya katılanların söz konusu boyutlara ilişkinalgılarını belirlemek üzere, pek(1999) tarafından geliştirilen örgütsel kültür ölçeğikullanılmıştır.Van iline bağlı merkez lköğretim okullarında çalışan yönetici veöğretmenler araştırma evreni olarak belirlenmiştir. Tüm evrene ulaşmanın zaman veekonomik imkanlar açısından mümkün olmayacağı düşünülerek örneklem alınmıştır.Örneklem kapsamında yöneticilerin %52.46'sına, öğretmenlerin %10.81'ine anketuygulanmıştır.Anket yoluyla toplanan verilerin analizinde, araştırmaya katılanlarınörgütsel kültürünü belirlemek amacıyla yönetici ve öğretmen dağılımları için yüzdeve frekans dağılımı; yöneticilerin kıdemlerine bağlı olarak algılarının farklılaşıpfarklılaşmadığını belirlemek için Kruskal Wallis analizi; öğretmenlerin kıdemlerinebağlı olarak algıların farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için de Varyans analiziistatistik teknikleri kullanılmıştır. Yöneticilerin ve öğretmenlerin cinsiyetlerine görealgılarında bir fark olup olmadığını tespit etmek içinde ilişkisiz t-testi uygulanmıştır.Bu analizler sonucunda örgütsel kültür betimlenmeye çalışılmıştır.Araştırma sonucunda;Güç kültürü boyutuyla ilgili olarak;Katılımcıların algılarının kıdemlerine göre ve güç kültürü ile okul kültürüarasında anlamlı fark olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin cinsiyetlerinegöre algıları arasında da bir farka rastlanmamıştır.Rol kültürü boyutuyla ilgili olarak;Araştırmaya katılanların kıdemlerine bağlı olarak algıları arasında anlamlıbir fark olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin cinsiyetlerine göre algıları vekatılımcıların rol kültürü ile okul kültürü algıları arasında bir farka rastlanmamıştır.Başarı kültürü boyutu ile ilgili olarak;Öğretmelerin kıdemleri ile, katılımcıların başarı kültürü boyutuyla ilgiliolarak algıları arasında anlamlı bir fark olduğu, fakat öğretmenlerin cinsiyetlerinegöre ve yöneticilerin kıdemlerine bağlı olarak algıları arasında bir farkarastlanmamıştır.Destek kültürü boyutu ile ilgili olarak;Katılımcıların algılarının kıdemlerine göre, destek kültürü ile okul kültürüarasında anlamlı farklılık belirlenmiştir. Fakat öğretmenlerin cinsiyetleri arasındaanlamlı bir farka rastlanmamıştırMaster Thesis The Teachers and Administrators Those Who Have Duties in Primary Education Opinions Are About the Teacher's Performance Evaluation With Multi Sources(2006) Çelik, Mehmet; Tozlu, Necmettin125V. BÖLÜM5. ÖZET SONUÇ VE ÖNER LERBu bölümde, araştırmanın özeti, araştırmada ulaşılan sonuçlar ve bu sonuçlardoğrultusunda sunulan önerilere yer verilmiştir.5.1 ÖZETAraştırma, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerinperformanslarının çoklu kaynaklarla değerlendirme sisteminin uygulanabilirliğininbelirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla ilköğretim okullarında görev yapanöğretmen ve yöneticilerin, öğretmen performansının çoklu kaynaklarladeğerlendirilmesi konusundaki görüşlerine başvurulmuştur.Araştırmanın evreni, 2005-2006 öğretim yılında Van ili merkezinde görevyapan yönetici ve öğretmenleri kapsamaktadır. Araştırmanın örneklemini, isetabakalı yöntemle 6 eğitim bölgesinden rastlantısal olarak seçilen 18 resmi, 3 özelolmak üzere toplam 21 ilköğretim okulunda görev yapan 49 yönetici ve 333öğretmen oluşturmaktadır.Araştırmanın veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anketihazırlamak için konuyla ilgili literatür tarama çalışması yapılmıştır. Yapılançalışmalarla elde edilen madde havuzundaki ifadeler hakkında uzman ve öğretmengörüşlerine başvurularak 35 maddeden oluşan anket elde edilmiştir. Ankette ilk beşmadde, öğretmen performansının çoklu kaynaklarla değerlendirilmesi; 6-10 arasımaddeler, öğretmen performansının değerlendirilmesinde öğrenci görüşlerininalınması; 11-15 arası maddeler, öğretmen performansının değerlendirilmesinde veligörüşlerinin alınması; 16-20 arası maddeler, öğretmen performansınındeğerlendirilmesinde zümre öğretmenlerinin görüşlerinin alınması; 21-25 arasımaddeler, öğretmen performansının değerlendirilmesinde, değerlendirilenöğretmenin görüşlerinin alınması; 26-30 arası maddeler, öğretmen performansınındeğerlendirilmesinde, yöneticilerin görüşlerinin alınması; 31-35 arası maddeler,öğretmen performansının değerlendirilmesinde, müfettişlerin görüşlerinin alınmasıile ilgilidir.Kişisel özellikleri kapsamında tanımlanabilecek cinsiyet, okul türü ve meslekikıdem gibi bağımsız değişkenlere göre, ilköğretim okullarında görev yapan yöneticive öğretmenlerinin belirttikleri görüşleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmek üzereKhi-kare ( x 2 ) çözümlemesi yapılmıştır.Yapılan bu araştırmada; cinsiyet, okul türü, kıdem değişkenlerine göre verilencevaplar arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Anlamlılıkdüzeyi .05 olarak alınmıştır.Master Thesis The Understandings of Seyyid Ahmet Arvasi About the State and Education(2009) Polat, Serdar; Tozlu, NecmettinBu araştırma kültürel, toplumsal, siyasal ve eğitim alanında eserler vermiş, çok yönlü bir mütefekkir olan Seyit Ahmet Arvasi'nin devlet ve eğitimle ile ilgili görüş ve önerilerinin araştırılmasını amaçlamaktadır. Bu yüzden öncelikle hayatı, eserleri ile devlet kavramının tarihsel gelişimi ve eğitimin tanımı üzerinde duruldu. Sonra Arvasi'nin devlet ve eğitim anlayışı ele alındı.Arvasi, hukukun üstünlüğüne inanmış, yetkisini milli iradeden almış, memleket meselelerini, ilmi ve akademik veriler ışığında çözüme kavuşturmak isteyen kadrolardan oluşan bir devletten bahsetmektedir.Kalkınmış ve mutlu bir toplum olmanın yolu da şüphesiz ki eğitimden geçmektedir. Bunu sağlayacak olan da devlettir. Arvasi, eğitim işini, insanlara uygun bir şekilde tanzim etmek, uzun, kısa, orta dönemli planlara-programlara bağlamak ancak devlet yoluyla olabilir düşüncesindedir. Haliyle devlet-eğitim ilişkisi böyle hayati bir noktadan doğar ve kopmaz bir şekilde birbirine bağlı olarak devam eder.Düşünürümüz, eğitim planlamasında bir toplumun çok değişik yönlerden kendi içyapısının, bireysel farklılıklarının dikkate alınmasını ve eğitim çalışmalarının çağdaş ve bilimsel ölçütleri göz önünde bulunduran kadrolar gözetiminde yürütülmesini öngörmektedir.Arvasi yazar ve düşünür olmakla beraber, aynı zamanda bir öğretmen olduğundan devlet ve eğitim üzerine birçok makalesi ve köşe yazıları da bulunmaktadır. Arvasi'nin devlet ve eğitim anlayışı tahlil edilerek, eğitim sistemimizin karşı karşıya olduğu problemlere çözümler üretilebilir, teklifler getirilebilir. Onun bu bakış açıları bu kabil pek çok çözümü, teklifi içermektedir. Bu çalışmada bunların bir kısmına değinilmiştir.Milletlerin fikir, felsefe, sanat, devlet adamlığı gibi çeşitli sahalarda iftihar edebileceği büyük şahsiyetler her zaman olagelmiştir. Türk milleti şüphesiz bu yönden çok zengin bir tarihe sahiptir. Arvasi' de bunlardan biridir. Hayatıyla, çalışmalarıyla hep bu misyonu yerine getirme yolunda olmuştur. Şu çalışmamız bunu belirli bir açıdan ortaya koyma çabasıdır.Master Thesis Which Aims at Determining the Level of Financial Affordabilities of Schools Primary Education(2005) Altuntaş, Yıldız Sarıbal; Tozlu, Necmettinİlköğretim okullarının finansman ihtiyaçlarını karşılama düzeylerini tespitetmeyi amaçlayan bu araştırma başlıca beş bölümden oluşmaktadır.Birinci bölümde; araştırmanın problemi, amacı, önemi,sayıltıları, sınırlılıklarıve tanımlarına yer verilmiştir.İkinci bölümde; Kuramsal çerçeveye yer verilmiştir. Bu bölüm üç altbölümden oluşmaktadır. Birinci alt bölümde ilgili kaynaklar, ikinci alt bölümde yasaldayanaklara göre ilköğeretim okullarının gelir kaynakları ve üçüncü alt bölümde iseilköğretim okullarının özel gelir kaynakları üzerinde durulmuştur.Üçüncü bölümde; araştırmayla ilgili yöntem bilgilerine değinilmiştir.Araştırma, betimsel bir inceleme olarak genel tarama modeline göre yapılmıştır.Araştırmanın evreni 2004-2005 eğitim-öğretim yılında Van ili merkezinde bulunanilköğretimokullarında çalışan okul müdürü, öğretmen ve okul aile birliğibaşkanlarıdır. Araştırmanın örneklemi ise, Van ili merkez ilköğretim okul müdürlerive okul aile birliği başkanlarının tamamı (48) ile random yoluyla seçilen 108öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından genelliklesayı, yüzde ve gruplandırma yapılarak özetlenmiştir.Dördüncü bölüm; araştırma sonucu elde edilen bulgulara ve bu bulgularınyorumlanmasına ayrılmıştır.Araştırmanın son bölümünde ise; araştırmanın özeti, sonucu ve bu sonuçlaradayanılarak yapılan öneriler yer almaktadır.