Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.14720/1
Browse
Browsing Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi by Department "Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Beden Eğitimi ve Spor Ana Bilim Dalı"
Now showing 1 - 20 of 20
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Comparison of Rough Motor Levels of Individuals in Different Disability Groups(2021) Arslan, Tülay; Arslan, ErsinAraştırmamızın amacı farklı engel gruplarında bulunan otizm spektrum bozukluğu (OSB), zihinsel engelli (ZE) ve öğrenme güçlüğü (ÖG) bireylerin kaba motor beceri düzeylerini karşılaştırmaktır. Bu araştırmaya 12-17 yaş grubunda 32 OSB (12 kadın, 10 erkek), 32 Zihinsel engelli (9 kadın, 23 erkek), 32 öğrenme güçlüğü (14 kadın, 18 erkek) toplamda 96 kişi katıldı. Araştırmanın örneklemini, 2020-2021 Van İli Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesinde bulun Ortaokul ve lise kademesinde özel eğitim sınıflarında eğitim gören ve özel eğitim rehabilitasyon merkezlerinde eğitimlerini sürdüren 12-17 yaş arası farklı engel grubunda bulunan toplamda 96 kişi katılmıştır. Katılımda gönüllülük esas alınmıştır. Çalışmaya başlamadan önce Van Milli Eğitim Müdürlüğünden gerekli izinler ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimleri Yayın Etik Kurulu'nun 27/03/2020 tarih ve 2020/02-02 sayılı etik onayı alınmış ve ayrıca çalışmaya katılan çocukların ailelerinde izin kabul formunu imzalamaları istenmiştir. Katılımcıların cinsiyet değişkenine göre 61'inin (%63,05) erkek, 35'inin (%36,05) kadınlardan oluştuğu görüldü Yaş ortalamaları erkeklerde 14±0,46, kadınlarda, 14±0,39; Kilo ortalamaları; erkekler 50±0,37 kg, kadınlar 48±0,18 kg ve boy ortalamalarının ise erkeklerde 150±0,32, kadınlarda 148±0,15 olduğu görülmüştür. Kadın ve erkek arasında yaş, kilo ve boy değişkenlerinde ortalama değerlerin birbirine yakın olduğu görülmüştür. Katılımcıların motor beceri düzeylerinin ölçümü için Bruininks-Oseretsky Yeterlilik Testi (BOT-2) denge (9 alt madde) ve kuvvet (5 alt madde) alt testleri uygulanarak motor beceri düzeyleri karşılaştırılmıştır. Çalışmamızın ölçüm değerlerine ilişkin karşılaştırmalar istatiksel paket programı (SPSS) ile analiz edildi ve yorumlandı. İki farklı grubun karşılaştırılmasını yapmak için Mann-Whitney U Testi ve Kruskall Wallis Testi kullanılmıştır. Karşılaştırmalar için anlamlılık düzeyi olarak p<0.05 değeri seçildi. Çalışmamızda cinsiyet değişkenine göre denge alt testinin madde analizleri sonucunda; dm3, dm5, dm6, dm7, dm8' de kadınların ortalamasının erkeklerden yüksek olduğu; dm1, dm2, dm4, dm9'da da erkeklerin ortalamasının kadınların ortalamasından yüksek olduğu görülmüştür. Kuvvet alt testi maddelerinde, km1, km2, km3, km4, km5 ise erkeklerin kadınlardan daha yüksek ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Denge ve kuvvet alt testlerinde engel gruplarının kaba motor beceri düzeylerinin ortalama değerleri incelendiğinde, en yüksek ortalamaya sahip grubun öğrenme güçlüğü olduğu, en düşük ortalamaya sahip grubunda otizm olduğu görülmüştür. Kruskall Wallis Test sonucunda kadın ve erkek arasında denge alt testinde dm6 ve dm7' de kadınlar lehine anlamlı farklılık görülmüştür (p<0.05). Kuvvet alt testinin km1, km2, km3 ve km4' te anlamlı fark görülmezken, km5' te erkekler lehine anlamlı farklılık görülmüştür (p<0.05). Çalışmamızda engel grupları arasında denge alt testinin dm1, dm2 dışında ki tüm alt maddelerde motor beceri düzeylerinde engel grupları arasında anlamlı fark görülmüştür (p<0.05). Denge becerisinde dm3, dm5, dm6 ve dm9' da OSB' ye göre ZE' nin lehine, OSB ile ÖG arasında, ÖG lehine anlamlı farklılık görülmüştür (p<0.05). Denge alt testinin dm7 ve dm8' de ise OSB ile ZE gruplarına göre ÖG grubu lehine anlamlı farklılık görülmüştür (p<0.05). Denge ve kuvvet alt testinin tüm maddelerinde, ÖG grubunun ortalama değerlerinin OSB ve ZE gruplarına göre daha iyi olduğu görülmüştür. Bu sonuç doğrultusunda çalışmamıza katılan bireylerin kaba motor beceri düzeylerinin, engel derecesi, yaş, kilo, boy, deneyim eksikliği gibi sebeplerden etkilenebileceği düşünülebilir. Toplumda dezavantajlı grubu oluşturan özel gereksinimli bireylerin eğitimlerine planlı beden eğitimi ve spor aktivitelerinin dâhil edilmesinin onların fiziksel, sosyal, bilişsel ve duyusal anlamda tam bir iyilik halinde olmalarına katkı sağlayabileceğini, engel grupları arasındaki farkı azaltabileceğini vurgulayabiliriz.Master Thesis Determining the Healthy Lifestyle Behavior of Academic Staff at Van Yuzuncu Yil University(2022) Öner, Burcu; Selçuk, MuzafferAmaç: Bu çalışmanın amacı Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nde Görev Yapan Akademik Personelin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Belirlenmesidir. Yöntem: Bu çalışmanın evreni Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nde görev yapan akademik personel oluşturmakta olup, örneklemini ise aynı üniversitede görev yapan öğretim üyeleri (Prof. Dr., Doç. Dr., Dr. Öğretim Üyesi) oluşturmaktadır. Araştırmada Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nde görev yapan akademik personelin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının ne düzeyde olduğunun belirlenmesinde nicel araştırma modeli uygulanmış olup, verilerin toplanması amacıyla sağlıklı yaşam biçim davranışları ölçek kullanıldı. Bu çalışmada katılımcılara cinsiyet, yaş, fakülte, unvan gibi demografik özelliklerinin belirlenmesine yönelik sorular hazırlanmış olup, akademisyenlerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını belirlemek için; Walker ve ark. tarafından geliştirilen Bahar ve ark. tarafından 2008 yılında Türkçeye uyarlama çalışması yapılan Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği-II kullanıldı. Verilerin analizinde SPSS istatistik paket programı kullanıldı. Sayısal değişkenler yüzde, ortalama±standart sapma, kategorik değişkenler ise frekans (f) ve yüzde (%) olarak ifade edildi. Elde edilen verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için Kolmogorov-Smirnov normallik testi uygulandı. Veriler normal dağılım göstermediği için gruplar arası karşılaştırmalarda ise Kruskal Wallis-H ve Mann-Whitney U testleri kullanıldı. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edildi. Bulgular: Araştırmaya katılan akademisyenlerin SYBDÖ toplam puan ortalaması 140,8±18,7 olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların SYBDÖ alt boyutları puan ortalamaları ise Sağlık sorumluluğu 21,5±4,31, Fiziksel Aktivite 20,3±4,29, Beslenme 21,9±3,98, Manevi Gelişim 27,2±4,42, Kişilerarası İlişkiler 25,8±4,30, Stres Yönetimi 20,8±3,85 olduğu görüldü. Sonuç: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nde çalışan akademik personelin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının orta düzeyde olduğu görülmüş olup cinsiyete göre SYBDÖ alt boyutlarında herhangi bir anlamlı farklılık görülmedi. Türk Müziği ve Devlet Konservatuarı bölümün en yüksek SYBDÖ davranışına sahip olduğu görülürken Erciş Meslek Yüksekokulu'nun en düşük SYBDÖ puanına sahip olduğu tespit edildi.Master Thesis Determining the Physical Activity Levels of Youth Leaders Working in the Eastern Anatolia Region(2021) Boztaş, Ahmet Vahit; Öner, SalihAmaç: Bu çalışma Doğu Anadolu Bölgesinde görev yapan gençlik liderlerinin fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapıldı. Yöntem: Çalışmanın evrenini Doğu Anadolu Bölgesinde görev yapan 111 erkek 60 kadın toplam 171 gençlik lideri oluşturmakta olup, örneklemini ise bu illerde görev yapan 79 erkek 49 kadın toplamda 128 gençlik lideri oluşturmaktadır. Çalışmada Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (IPAQ) - kısa form kullanıldı. Verilerin analizi için ortalama, standart sapma analiz teknikleri kullanılmış olup farklılıkları belirlemek amacıyla One Way Anova, Independent Samples T testi uygulandı. Elde edilen veriler istatistiksel olarak p<0.05 düzeyinde değerlendirildi. Bulgular: Çalışma bulgularına bakıldığında Gençlik Liderlerinin Fiziksel Aktivite (FA) düzeylerinin 1742,3±11,81,0 MET-dk/hf olduğu, FA kategorisi bakımından %20,3 İnaktif, %21,9 minimal aktif, %57,8 ise çok aktif kategorisinde olduğu tespit edildi. Kadınların erkeklere göre fiziksel aktivite düzeyleri daha yüksek olup istatiksel olarak anlamlı bir sonuç tespit edildi (p<0,05). İllere göre FA düzeyinde ise Muş ili çok aktif, Elazığ ili inaktif kategorisinde olduğu görüldü. Sonuç: Gençlik liderlerinin cinsiyete göre FA düzeylerinde kadınların erkeklere göre daha iyi olduğu tespit edildi. Gençlik liderlerinin FA düzeylerinin illere göre dağılımlarında inaktif olan iller için gençlik liderlerine fiziksel aktiviteyi geliştirici programların yapılması ayrıca; seminer, sempozyumlarla fiziksel aktivitenin ne kadar önemli olduğu anlatılarak yaşam kalitesini artırabileceği söylenebilir. Ayrıca il müdürlüklerindeki personelden sorumlu idari amirlerle paylaşılıp çağımızın hastalığı olan obeziteyi, koroner kalp rahatsızlıklarını, diyabeti önlemeye yönelik kişileri FA'ya teşvik edici programların düzenlenmesi konusunda çalışmalar yapıla bilir.Master Thesis The Effect of Participation in Sports Activities on Communication Skills and Academic Achievement of Secondary School Students(2021) Temür, İdris; Temür, Hacı BayramBu çalışmadaki amaç, ortaöğretim öğrencilerinin iletişim becerileri ve akademik başarılarının, sportif faaliyetlere katılma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini, 2018–2019 öğretim yılında İstanbul ilinin Maltepe ilçesinde Fatih Sultan Mehmet Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Handan Hayrettin Yelkinkanat Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Küçükyalı Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, ECA Elginkan Anadolu Lisesi, Orhangazi Anadolu Lisesi, Mehmet Salih Bal Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde öğrenim gören 10. ve 11.sınıflar olmak üzere toplam 450 gönüllü öğrenci oluşturdu. Katılımcılara araştırmacı tarafından geliştirilmiş 9 soruluk kişisel bilgi formu ve sportif faaliyetlere katılım düzeyini belirlemeye yönelik araştırmacılar tarafından geliştirilen 7 soruluk ölçek formu uygulandı. Bununla birlikte katılımcıların iletişim düzeylerini belirleyebilmek için Ersanlı ve Balcı (1996) tarafından geliştirilen 5'li likert ölçeğine göre hazırlanmış 45 sorudan oluşan 'İletişim Becerileri Envanter' ölçeği kullanıldı. Çalışmanın yapılabilmesi amacıyla Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu'ndan 06/08/2019 tarih ve 14554959 sayılı resmi yazısı ile İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nden izin alındı. Öğrencilerin Akademik Başarılarının değerlendirebilmek amacıyla izin için gerekli yazışmalar yapıldıktan sonra okul idareleri ile iletişime geçildi. E-Okul sistemi üzerinden öğrencilerin sınıf seviyelerine kadar olan yılsonu notlarının aritmetik ortalamaları alındı. Okul yöneticileri ve Beden Eğitimi öğretmenleri ile görüşülerek envanterin ne zaman ve hangi sınıflarda uygulanacağı belirlendi. Bu envanter uygulamasında, öğrencilerin okuduğunu anlama seviyesi dikkate alınarak, envanterde bulunan yargı içeren sorular, araştırmacı ve Beden Eğitimi öğretmenlerince açıklaması yapılarak, öğrencilerin cevaplandırması sağlandı. Veri toplama araçları, öğrencilere ders dışı saatleri içerisinde ve tek oturumda uygulandı. Elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarıldı. Bu verilerin analizinde SPSS 22 paket programında t-test ve anavo testleri kullanıldı. Sonuçta, katılımcıların not ortalamalarının cinsiyete göre p< 0,05 düzeyinde kadınlar lehinde anlamlı fark olduğu saptandı. Katılımcıların akademik not ortalamaları okul türü bağlamında incelendiğinde ise p < 0,05 düzeyinde farklılık gösterdiği belirlendi. Aynı şekilde katılımcıların baba eğitimi durumu değişkeni ile İletişim beceri düzeyi puanlarının arasında istatistiksel olarak anlamlı ( p < 0,05 ) farklılık gösterdiği tespit edildi. Okul dışı zamanlarda spor yapma düzeyleri, okul bünyesindeki müsabakalara katılma düzeyleri ve grup müsabakalarında okul takımlarında görev alma düzeyleri ile İletişim beceri düzeyi puanlarının arasında istatistiksel olarak anlamlı ( p < 0,05 ) farklılık gösterdiği tespit edildi.Master Thesis The Effect of Proprioceptive Exercises Performed With Different Equipments on Dynamic Balance, Ankle and Knee Joint Proprioception(2023) Karaman, Muhammed; Çakır, ErgünBu çalışma; erkek sedanter bireylere 8 haftalık BOSU, wobble board ve denge diski ekipmanları kullanılarak uygulanan proprioseptif egzersizlerin dinamik denge, ayak bileği ve diz eklemi pozisyon duyusu üzerine etkisini karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. 14-16 yaş aralığındaki benzer özelliklere sahip 24 kişiden oluşan bireyler tesadüfi örneklem yöntemiyle 8'er kişilik 3 gruba ayrılmıştır. Bu gruplar BOSU, wobble board ve denge diski grubu olarak tanımlanmıştır. Sonrasında bu gruplardan ön test ölçümlerinde dinamik denge için Y denge testi, propriosepsiyon duyusu için ayak bileği 20° ve 30° plantar fleksiyon, diz eklemi 30°, 45° ve 60° ekstansiyon ölçümleri alınmıştır. Ölçümlerde gonyometre, Y denge test kiti ve dijital eğimölçer kullanılmıştır. Ardından bu 3 grup yalnızca kendi gruplarındaki tek bir ekipman ile haftanın 3 günü toplamda 8 haftalık proprioseptif egzersiz protokolüne tabi tutulmuştur. 8 haftanın sonunda son test ölçümleri alınıp veri analizi yapılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25 paket programı kullanılmıştır. Değişkenlerin normal dağılımdan gelme durumları araştırılırken birim sayıları nedeniyle Shapiro Wilks testinden yararlanılmıştır. Gruplar arasındaki farklılıklar incelenirken değişkenlerin normal dağılımdan gelmemeleri nedeniyle Kruskal Wallis H Testinden yararlanılmıştır. Bağımlı sürekli değişkenler arasında farklılık incelenirken Wilcoxon işaret testinden yararlanılmıştır. Veri analizleri sonunda tüm grupların dinamik denge, ayak bileği ve diz eklemi pozisyon duyusunda anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Gruplar arasında ise anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.Master Thesis The Effect of Sports Education Model on Secondary School Students' Atti̇tudes and Skills Regarding Physical Activity(2023) Erdem, Ali; Aktaş, İsmailBu çalışmanın amacı Spor Eğitim Modeli'ne katılan öğrencilerin basketbol branşına özgü beceri bilgilerini ve fiziksel aktiviteye özgü tutumlarını ölçmek ve değerlendirmektir. Çalışmanın araştırma grubunu 2022-2023 Eğitim-Öğretim yılında Van ili Erciş ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir ortaokulda 7. Sınıfta öğrenim gören, yaşları 12 ile 13 arasında değişen; 24 erkek, 29 kız toplam 53 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada deneysel desenlerden tek gruplu ön test-son test kontrol grupsuz desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktiviteye özgü tutumlarını belirlemeye yarayan Yıldızer ve ark. tarafından geliştirilen 'Fiziksel Aktivite Tutum Ölçeği', Çelik tarafından geliştirilen 'Basketbol Oyununa İlişkin Bilişsel Alan Testi' ve basketbola ilişkin psikomotor becerileri ölçmeye yarayan Çelik tarafından geliştirilen 'Psikomotor Alan Gözlem Formları' kullanılmıştır. Araştırma öncesinde ön testler alınmış ve sonrasında 12 hafta boyunca haftada 2 ders saati süresince Spor Eğitim Modeli uygulanmıştır. Uygulama sonrasında son testler alınıp araştırma bitirilmiştir. Araştırma sonucunda Spor Eğitim Modeli'nin ortaokul öğrencilerinde basketbola özgü göğüs pası, top sürme, serbest atış ve bilişsel beceri değişkenlerini uygulama öncesine göre olumlu anlamda etkilediği görülmüştür. Diğer yandan öğrencilerin fiziksel aktiviteye özgü tutumlarında uygulama öncesine göre anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ayrıca modelin basketbola özgü değişkenler üzerindeki etkisinin cinsiyetler açısından değerlendirilmesi sonucunda duyuşsal alan değişkenlerinden sevgi, isteklilik, sosyalleşme ve özgüven değişkenlerinde; psikomotor alan değişkenlerden göğüs pası ve top sürmede; son olarak bilişsel beceri düzeylerinde cinsiyete göre anlamlı fark bulunamamıştır. Duyuşsal alan değişkenlerinden 'fayda' tutumunda ve psikomotor alan değişkenlerinden 'serbest atış' becerisinde kız öğrencilerde erkek öğrencilere göre olumlu düzeyde anlamlı fark görülmüştür.Master Thesis Examination of Body Mass İndex and Phisical Activity Levels of Secondary School Students Studying in Van Center(2020) Tekce, Diyar; Asma, Mehmet BülentBu araştırmada Van kent merkezinde öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beden kütle indeksi ve fiziksel aktivite yapma durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma Van kent merkezinde bulunan 3 okulda 5, 6, 7 ve 8. sınıfta öğrenim gören toplam 596 öğrenci ile yürütülmüştür. Katılımcıların %52,2'si kadındır yaş ortalaması 12,59±1,12'dir. Elde edilen verilerin analizi SPSS 25,0 for Windows paket programı ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre ciddi zayıf öğrenci oranı %6,4 fazla kilolu öğrenci oranı %6,9 obez öğrenci oranı %3 olarak saptanmıştır. fiziksel aktivite düzeyi ile beden kütle indeksi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir(P>0,05). Katılımcıların cinsiyet değişkeni ile beden kütle indeksi arasındaki fark istatistiksel olarak anlamsız bulunmuştur(P>0,05). Buna karşın kadın öğrencilerin beden kütle indeks ortalamaları erkek öğrencilere oranla nispeten daha yüksek olduğu saptanmıştır. Katılımcıların %0.3'ünün inaktif (sedanter) olduğu %40,3'ünün aktif olduğu ve %12,6'sının oldukça aktif düzeyde olduğu saptanmıştır. Öte yandan elde edilen bulgulara göre cinsiyet değişkeni ile fiziksel aktivite düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur(P<0,05). Yaş değişkeni ile fiziksel aktivite düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Bu bağlamda en yüksek fiziksel aktivite skoruna sahip katılımcıların 13 yaş grubundaki öğrenciler olduğu, en düşük fiziksel aktivite skoruna sahip katılımcıların ise 14 yaş grubundaki öğrenciler olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak Van kent merkezinde öğrenim gören ortaokul öğrencilerin %40,3'ünün fiziksel olarak aktif düzeyde ve ortalama olarak 17,3±3,5 beden kütle indeksi değerine sahip oldukları saptanmıştır.Master Thesis Examination of the Physical Anxiety Levels of Football Players(2021) İnce, Mesut; Eriş, FatihBu çalışma Futbolcuların fiziki görünümlerinden dolayı yaşadığı stres, kaygının sosyal fizik kaygıya etkisinin olup olmadığını incelemek amaçlı hazırlanmıştır. Çalışmanın örneklemini Süper Lig, TFF 1. Lig, TFF 2. Lig, TFF 3. Lig, Bölgesel Amatör Lig, Süper Amatör Lig, 1.Amatör Lig, 2. Amatör Lig düzeylerinde futbol oynamış 18 yaş üstü toplam 1000 erkek futbolcu oluşturmuştur. Çalışma verilerinin toplanmasında, 'Demografik Bilgi Formu' ve 'Sosyal Fizik Kaygı Envanteri' kullanılmıştır. Sonuç, Çalışmaya katılan bireylerin Fiziksel Görünüm Rahatlığı alt boyutu puanlarının ortalaması 10,85 ± 3,481; Olumsuz Değerlendirme Beklentisi alt boyutu puanlarının ortalaması ise 14,75 ± 5,539 olarak bulunmuş. Katılımcıların Sosyal Fiziksel Kaygı Envanteri toplam puanlarının ortalaması 25,60 ± 7,061 bulunmuş. Bu verilere göre katılımcıların sosyal fiziksel kaygı düzeylerinin fiziksel görünüm rahatlığı ve olumsuz değerlendirme beklentisinden daha yüksek olduğu görülmektedir. Bunun temel nedeni genç yaştaki bireylerin sosyal görünümlerine daha fazla önem vermesi ve fiziksel aktivite düzeyinin yüksek olması olarak açıklanabilir. Araştırmada yeralan futbolcuların Fiziksel Görünüm Rahatlığı alt boyutu puanları ile olumsuz değerlendirilme beklentisi alt boyutu arasında pozitif yönlü zayıf bir ilişki olup bu ilişki istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Bu durum çalışmada yer alan futbolcuların fiziksel olarak kendini iyi hissettiği ancak dışarıdan nasıl göründüğünü önemsediğini göstermektedir. Katılımcıların fiziksel görünüm rahatlığı alt boyutu puanları ile sosyal fiziksel kaygı envanteri puanları arasında pozitif yönlü orta düzey ilişki olup bu ilişki istatistiksel olarak anlamlıdır. Çalışmada aktif futbol oynayanlardan seçildiğinden, fiziksel olarak iyi olduklarını, ancak bu fizik kondisyon durumunu korumak ve performans devamlılığı sağlamak adına baskı altında hissettiklerini göstermektedir. Katılımcıların olumsuz değerlendirilme beklentisi alt boyutu puanları ile sosyal fiziksel kaygı envanteri puanları arasında pozitif yönlü güçlü ilişki olup bu ilişki istatistiksel olarak anlamlıdır. Özellikle aktif spor yapan bireyler fiziksel görünüm ve bazı fizyolojik değerler açısından kendilerini korumak ve performansını olumsuz etkileyecek durumlardan kaçınmak isterler, budurum hem sosyal fizik kaygı düzeylerinin artmasına hem de dışarıdan insanların onları nasıl gördüğünü önemsemelerine sebep olmaktadır.Master Thesis Farklı Ortam Sıcaklıklarının Motorik Özellikler Üzerine Etkisi(2014) Çakır, Ergün; Asma, Bülent; Yüksek, SelamiBu çalışma; farklı ortam sıcaklıklarının motorik özellikler üzerine etkisini ve farklı ortam sıcaklıklarında sporcuların performanslarında meydana gelebilecek değişiklikleri tespit edebilmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini; Kafkas Üniversitesi, Sarıkamış Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencileri, örneklemini ise; 2012-2013 eğitim öğretim yılında Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunun farklı bölümlerinde okuyan ve amatör düzeyde farklı branşlarla uğraşan 15 sporcunun gönüllü katılımıyla oluşturulmuştur. Çalışmada; esneklik, dikey sıçrama, pençe kuvveti, bacak kuvveti, sprint sürati, 20 metre mekik koşusu ve koordinasyon - çabukluk testlerinin performans değerleri, beş farklı ortam sıcaklığında (22°C Nem %34, 10,5°C Nem %34, 0°C Nem %32, -5,5°C Nem %32, -11°C Nem %32,) ölçülmüştür. Verilerin analizinde; 'SPSS 17.00 for Windows' paket programı kullanılmıştır. Çalışmaya katılan deneklerin; yaş, boy, İkas, Efor nabız, vücut ağırlığı ve BMI değerlerinin ortalama, standart sapma, maksimum ve minimum değerleri hesaplanmıştır. 5 farklı ortam sıcaklıklarında elde edilecek verilerin karşılaştırılmasında, Tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Gruplar arasındaki farklılığı belirlemek için çoklu karşılaştırma yöntemlerinden TUKEY testi kullanılarak 0,05 ve 0,01 anlamlılık düzeyinde incelenmiştir. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediklerini tespit etmek için ise Kolmogorov-Smirnov testi uygulanmıştır. Normal dağlım göstermeyen veriler için nonparametrik testlerden Wilcoxon testi kullanılmıştır. Anaerobik kapasite dışındaki tüm motorik değerlerde anlamlı fark bulundu (p<0.05). Sonuç olarak ise; sıcaklık değerleri arttıkça, ölçülen tüm parametrelerde, soğuk ortamdaki ölçümlere göre belirgin şekilde farklar bulunmuştur. Sıcak ortamda yapılan tüm sportif faaliyetlerde, soğuk ortamda yapılanlara göre daha yüksek verim elde edildiği ve bunun sonucunda sporcuların performanslarının ortam sıcaklığına göre yükseldiği söylenebilir. Anahtar sözcükler: Farklı ortam, performans, sıcaklıkMaster Thesis The Investigation of Attention Deficit and Hyperactivity Disorder With Stress Perceptions of University Students Studying in Special Talent Departments According To Different Variables(2021) Yakamoz, Hamdi; Özkan, ZekiyeBu çalışmada Özel Yetenek Bölümlerinde Eğitimlerini Sürdüren Üniversite Öğrencilerinin Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu İle Stres Algılarının Farklı Değişkenlere Göre Araştırılması hedeflenmiştir. Tarama modeli ile yapılan araştırma 2020-2021 eğitim-öğretim döneminde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 223 kadın ve 229 erkek olmak üzere toplam 452 birey katılmıştır. Toplanan verilerin analizi SPSS istatistiksel paket programı kullanılarak yapılmıştır. İstatistiksel analizde ölçümler, hem Kolmogorov-Simirnov testi hem de Shapiro Wilk testleriyle değerlendirilmiş, değişkenlerin dağılımının normal olmadığı görülmüştür. İki düzeyli değişken karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi, ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında Kruskall-Wallis H testi kullanılmıştır. Bu çalışmada anlamlılık düzeyi p˂0,05 olarak alınmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, Anne eğitim durumu DEHB toplam ve alt boyutlarında anlamlı fark bulunmazken p>0,05, stres algısı toplam puan ve alt boyutlarında ise anlamlı fark bulunmuştur p˂0,05. Baba eğitim durumlarında DEHB toplam ve alt boyutlarında anlamlı fark bulunmaktadır p˂0,05. Babası liseden mezunu olan öğrencilerin DEHB toplam ve alt boyutlarında DEHB belirti düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Baba eğitimi durumu stres stres toplam ve rahatsızlık boyutunda anlamlı farklılık bulunurken p˂0,05, stres yetersiz özyeterlik algısı boyutunda ise anlamlı fark bulunamamıştır p˂0,05. Stres toplamda babası okuryazar olmayan bireylerin, stres rahatsızlık boyutunda ise babası lise mezunu olan bireylerin stres algı düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Cinsiyet değişkeni değerlendirildiğinde; kadın ve erkek öğrencilerin DEHB toplam ve alt boyutlarında fark bulunmazken p>0,05, stres toplam ve stres rahatsızlık boyutunda ise anlamlı farklılık bulunmuştur p˂0,05. Kadın bireylerin stres algıları daha yüksek bulunmuştur. Stres yetersiz özyeterlik boyutunda ise anlamlı fark bulunamamıştır. Okudukları bölüm değişkeninde DEHB toplam ve alt boyutlarında ve stres rahatsızlık boyutunda anlamlı fark bulunmuştur p˂0,05. Antrenörlük bölümlerinde eğitimlerini sürdüren bireylerin diğer bölümlerde eğitimlerini sürdüren bireylere göre DEHB belirti düzeyleri ve stres rahatsızlık algı düzeyleri daha yüksek olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak özel yetenek bölümlerinde eğitimlerini sürdüren öğrencilerin stres algıları ve DEHB durumları birçok sosyodemografik özellikten etkilenmektedir. Öğrencilerin DEHB ve stres algılarının azaltılmasına yönelik yapılacak eğitim programlarının hem özel hem de eğitim hayatlarına olumlu katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Master Thesis Investi̇gati̇on of Mi̇ddle School Students' Atti̇tudes Towards Physi̇cal Educati̇on and Sports Classes, Wi̇th and Wi̇th Out Heari̇ng İmpai̇rment(2021) Aktaş, Emrullah; Arslan, ErsinBu araştırma, işitme engelli olan ve olmayan ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumlarını belirlemek amacıyla yapıldı. Araştırmaya Van ili Edremit, Tuşba ve İpekyolu ilçelerinde öğrenim gören51 işitme engelli ve 50 işitme engelli olmayan olmak üzere toplam 101 ortaokul öğrencisi gönüllü olarak katıldı. Araştırmada veri toplama aracı olarak iki bölümden oluşan anket formu uygulandı. Anket formunun birinci bölümünde araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, ikinci bölümünde ise Güllü ve Güçlü (2009) tarafından geliştirilen 'Beden Eğitimi ve Spor Dersi Tutum Ölçeği' kullanıldı.Verilerin istatistiksel analizinde SPSS 22.0 paket programı kullanıldı. Verilerin normallik düzeyi Shapiro-Wilk Testi ile belirlendi. Normal dağılım gösteren verilerin analizinde iki farklı gurubun karşılaşmasında Mann Whitney U Testi, üç ve üzeri grupların karşılaştırılmasında ise Kruskall Wallis H Testi kullanıldı. Araştırma bulgularına göre işitme engeli öğrenciler ile işitme engelli olmayan öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumlarında işitme engelliler lehine anlamlı bir fark tespit edildi(p<0,05).Lisanslı sporcu değişkeninde lisanslı sporcular ile lisanslı olmayanların beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumların arasında lisanslı sporcu olmayanlar lehine anlamlı bir fark belirlendi(p<0,05). Cinsiyet, anne ve baba eğitim düzeyi ile anne ve baba meslek değişkenlerinde ise gruplar arasında beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumda anlamlı bir farklılık tespit edilmedi (p>0,05).Araştırma sonucunda işitme engelli ortaokul öğrencileri ile lisanslı sporcu olmayan ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir.Master Thesis Investigation of Physical Activity Levels, Body Compositions and Life Forms of Secondary School Students (private-Public)(2020) Uçak, Zeynep; Asma, Mehmet BülentBu araştırma özel okul ve devlet okullarında okuyan ortaokul öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerini, vücut kompozisyonlarını ve yaşam biçimlerini incelemek aynı zamanda karşılaştırılmalı bir çalışma ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Bitlis'in Tatvan ilçesine bağlı Cumhuriyet Devlet Ortaokulundan 60 kadın, 62 erkek, Özel Okyanus Koleji Ortaokulundan 59 kadın, 56 erkek olmak üzere toplam 237 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında Pender ve ark. Tarafından geliştirilen ve güvenirlik, geçerliliği yapılan Adolesan Yaşam Biçimi anketi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin fiziksel aktiviteleri günlük adımsayar (pedometre) ile ölçülmesi yöntemi uygulanmıştır. Vücut kompozisyonlarını belirlemek amacıyla bioelektirik impedans aletiyle yağ oranları ölçülmüştür, boy ve kilo ölçümlerinden yararlanılarak vücut kitle indeksi (kg/boy2) hesaplanmıştır. Öğrencilerden pedometreyi boyunlarına asarak elbiselerinin içinde tutmaları istenmiş olup pedometreleri banyo ve yüzme dışında uyanık oldukları tüm saatlerde takmaları gerektiği belirtilmiştir. Pedometrelerin takılı kalma süresi yedi iş günüdür. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Normallik sınaması için Kolmogorov Smirnov testi yapıldı, normal dağılım gösteren veriler için ikili karşılaştırmalarda bağımsız t-testi ikiden fazla değişkenin karşılaştırıldığı durumlarda tek yönlü ANOVA testi, Parametrik olmayan değişkenleri için ikili karşılaştırmalarda Mann- Whitney U testi, ikiden fazla değişkenin karşılaştırılması için Kruskal – Wallis testi kullanıldı. Bu çalışmada anlamlılık düzeyi (p<0.05) olarak belirlenmiştir. Okullara göre kadın öğrencilerin haftalık adım ve hafta içi adımlarında istatistiksel anlamda farklılık bulunurken hafta sonu adımlarında farklılık bulunamamıştır. Erkek öğrencilerin gittikleri okullara göre haftalık adım, hafta içi adımlarında anlamlı farklılık bulunurken hafta sonu adımlarında anlamlı farklılık bulunamamıştır(p>0,05). Adolesan Yaşam Biçimi alt boyutları incelendiğinde kadın öğrencilerin gittikleri okullara göre alt boyutlar arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır. 8. Sınıf erkek öğrencilerin gittikleri okullara göre fiziksel aktivite alt boyutunda farklılık bulurken diğer boyutlar arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır. Anahtar sözcükler: fiziksel aktivite, pedometre, adolesan, sağlıklı yaşam, vücut kompozisyonu.Master Thesis Investigation of Psychological Endurance and Stressperceptions of Futsal Players(2024) Saadallah, Redeer; Sarikaya, MücahitBu çalışmanın amacı, interaktif video kullanımının Zaho Spor Kulübü‟nün yeni yetişen basketbolcularının atış becerileri üzerindeki etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmada yarı deneysel metod kullanılmıştır. Bu araştırmanın evreni 2018-2019 sezonunda aktif olarak basketbol oynayan yaşları 14-16 aralığında olan 30 oyuncu ve Zaho spor kulübünde yeni yetişen basketbolcularından oluşmaktadır. Çalışmanın örneklemi ise rastgele seçilen 22 oyuncudan ve 11 kişi deney ve 11 kişi kontrol gruplarına dağıtılmak üzere iki homojen gruptan oluşmaktadır. Araştırmada bağımlı değişken olan atış becerisinin daha sonra karşılaştırmak üzere ön ve son testi kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistik için verilerin aritmetik ortalama, standart sapma, gruplar arasındaki fark için Mann Whitney u testi, tek grup için Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerde SPSS 22 paket programı kullanılmış ve anlamlılık düzeyi P> 0.05 olarak alınmıştır. Araştırma sonunda son test sonuçlarında pastan sonra sıçrayarak atış, turnike atışı ve serbest atış becerilerinde deney grubu lehine anlamlı farklılık görülmüştür. Anahtar sözcükler: Basketbol, interaktif video, spor, atış becerisi.Master Thesis Investigation of the Effects of Active Rest and Vibration Platform Methods on Lactic Acid Removal From the Body After Anaerobic Training(2021) Yücedal, Polat; Kaplan, ŞeyhmusBu araştırma, anaerobik yüklenmeler sonrası 2 farklı toparlanma uygulamalarının laktik asit düzeyine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Beden Eğitimi Spor Yüksekokulunda öğrenim gören lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya 18-25 yaş arası 52 erkek gönüllü katılmıştır. Araştırmada 3 dakika 3 set halinde %60-70 şiddetinde anaerobik yüklenme antrenmanı uygulanmıştır. Aktif toparlanma için yüklenmeden hemen sonra 3 set halinde toplam 10 dakikalık jogging koşusu uygulanarak aktif toparlanma sağlandı. Vibrasyon platform ile toparlanma uygulaması, antrenman sonrası vibrasyon aleti ile toplam 10 dakika 3 set halinde titreşim uygulandı. Bu toparlanma uygulamalarında laktik asit ölçümleri her bir katılımcı için yüklenmeden önce, hemen sonra, sıfırıncı dakikada, yüklenmenin 5. 25. ve 60. dakikalarında alınmıştır. Bu araştırmanın analizinde Spss paket Program 22.0 versiyonu kullanıldı. Analiz edilen verilerin varsayımları ve normal dağılımı göstermediği için Non-parametrik testlerden Mann Whitney- U testi ve Friedman analiz testleri ve Wilcoxon sıra sayıları işaret testleri kullanılmıştır. Yapılan bu çalışma sonucunda her iki toparlanma grubu içinde antrenman sonrasında kan laktik asit düzeylerinde artış bulundu, Antrenman sonrası 5. dakikada yapılan ölçümlerde Aktif Toparlanmanın 5. dakikasında kan laktik asit düzeyi birikmeye devam ederken, Vibrasyon Platform toparlanma grubunda kan laktik asit düzeylerinde azalma olduğu sonucuna ulaşıldı. İki toparlanma grubu içinde 25. ve 60. dakikalarda kan laktik asit düzeyleri kademeli olarak azalmaya başladı. İki toparlanma yönteminin de kandaki laktik asit miktarını neredeyse 60 dakikada uzaklaştırdığını, Vibrasyon platformu ile toparlanmanın 25. ve 60. dakikalarda Aktif toparlanma kadar etkili olduğu bulunmuştur. Antrenman sonrasında biriken laktik asitin 10 dakika uygulanan toparlanma yöntemleriyle, 25 dakikada kanda biriken laktik asidin yaklaşık olarak yarısını uzaklaştırdığı bulunmuştur. Bu çalışma sonucunda vibrasyon platform aleti ile toparlanma yönteminin aktif toparlanma yöntemi kadar etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Investigation on the Attention and Confidence Levels of Social Skills of Secondary Students With and Without Sports (van Province Example)(2022) Acar, Esra Sağlam; Özkan, ZekiyeBu çalışmada spor yapan ve yapmayan ortaokul öğrencilerinin sosyal becerileri, dikkat ve özgüven düzeylerine olan etkisinin incelenmesi hedeflenmiştir. Tarama modeli ile yapılan araştırma 2020-2021 eğitim öğretim döneminde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 200 spor yapan ve 200 spor yapmayan olmak üzere toplam 400 birey katılmıştır. Sosyal beceri ölçeği (SBÖ), Bourdon dikkat testi, Piers Harris öz-kavram Ölçeği ve Kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizi SPSS istatistiksel paket programı kullanılarak yapılmıştır. İstatistiksel analizde ölçümler, hem Kolmogorov-Simirnov testi hem de Shapiro Wilk testleriyle değerlendirilmiş, değişkenlerin dağılımında normal ve normal olmayan dağılımlar görülmüştür. İki düzeyli değişken karşılaştırılmasında normal dağılım göstermeyenler için Mann Whitney U testi ve Kruskall-Wallis, normal dağılım gösterenler için T-Testi ve Anova testi kullanılmıştır. Bu çalışmada anlamlılık düzeyi p˂0,05 olarak alınmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, bireyler spor yapıp yapmama değişkenine göre karşılaştırıldığında sosyal beceri, özgüven ve dikkat puanlarında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (p<0,05). Fark spor yapan ortaokul öğrencilerinin lehinedir. Ortaokul öğrencilerinin cinsiyet değişkeni incelendiğinde sosyal beceri ve dikkat puanlarında anlamlı bir ilişki bulunmazken (p>0,05) ,özgüven puanları anlamlı olarak bulunmuştur (p<0,05). Fark erkek öğrencilerin lehinedir. Düzenli kitap okuyanların sosyal becerileri özgüvenleri ve dikkat düzeyleri düzenli kitap okumayanlara göre daha yüksektir (p<0,05). Bireylerin anne ve baba eğitim durumu incelendiğinde bireylerde sosyal beceri, özgüven ve dikkat düzeyleri puanlarında baba eğitiminde yüksektir (p<0,05). Babası lise mezunu olan lehinedir. Anne eğitim durumu incelendiğinde dikkat sosyal beceri ve özgüvende etkilemediği görülmüştür (p>0,05). Bki değişkeninde dikkat sosyal beceri ve özgüven düzeylerinde anlamlı bir farklılık görünmemiştir (p>0,05). Sonuç olarak spor, ortaokul öğrencilerinin özgüven, dikkat ve sosyal becerilerini genel olarak olumlu yönde etkilemiştir.Master Thesis Physical and Physiological Effects of Calistenic Exercises on 14-16 Years Old Male and Female Swimmers(2024) Beyter, Macit; Boz, Hilal KılınçBu araştırmada 14-16 yaş grubu kadın ve erkek yüzücülerde uygulanan Kalistenik Egzersizlerin Fiziksel ve Fizyolojik etkileri araştırıldı. Bu araştırma düzenli olarak haftada 8 saat toplamda 8 haftalık bir zaman dilimini kapsamaktadır. 3 grup oluşturularak bu çalışmaya başlandı. Birinci grupta 12 yüzücü çocuk Kalistenik egzersiz ve yüzme antrenmanı, ikinci grupta 12 yüzücü çocuk yüzme antrenmanı ve üçüncü grupta 12 yüzücü olmayan çocuk yaptı. Birinci grup aynı zamanda lisanslı olarak yüzen ve Kalistenik çalışan, ikinci grup sadece lisanlı olarak yüzen, üçüncü grup ise yüzmeyi bırakan sedanter bireylerden oluşmaktadır. Çalışmanın başlangıç ve sonucunda; boy, vücut ağırlığı, BKİ, İstirahat Kalp Atım Sayısı ve Kan Basıncının, Dikey Sıçrama, Aerobik Gücün, Pençe Kuvvetinin, Esneklik, Mekik ve Şınav ölçümleri alındı. Elde edilen verilerin analizinde, SPSS 20 paket programında gerçekleştirildi. Tanımlayıcı istatistiklerde Wilcoxon ve Kruskal Wallis H testi kullanıldı, çoklu karşılaştırma testi olarak Bonferroni düzeltmeli Mann Whitney U testi kullanıldı. Gruplar arasında ön test boy, kilo, BKİ, kas, sol pençe kuvveti bakımından anlamlı farklılık görülmedi (p>0,05). Gruplar arasında ön test esneklik, Cooper testi, sağ pençe kuvveti, dikey sıçrama, 50 freestyle, mekik ve şınav ortalamaları bakımından anlamlı farklılık görüldü (p<0,05). Gruplar arasında son test boy, kilo, BKİ, kas ve dikey sıçrama bakımından anlamlı farklılık görülmedi (p>0,05). Gruplar arasında son test esneklik, Cooper testi, sol pençe, sağ pençe kuvveti, 50 freestyle, mekik ve şınav ortalamaları bakımından anlamlı farklılık görüldü (p<0,05). Anahtar sözcükler: egzersiz, fizyoloji, yüzücü, kalistenikMaster Thesis A Research of the Ekstreme Sport Conduction Promotions of Extreme Sport Partipants in Turkey(2021) Çalışkan, Erhan; Özkan, ZekiyeBu çalışma ekstrem spor yapan bireylerin karar verme becerilerinin ve ekstrem spor tüketim güdülerinin etkisinin incelenmesi hedeflenmiştir. araştırmaya farklı ekstrem sporlarla ilgilenen 275 kadın 235 erkek olmak üzere toplam 510 ekstrem sporcu katılmıştır. Araştırmada Ekstrem Spor Tüketim Anketi ve Melbourne Karar Verme Ölçeği kullanılmıştır. Toplanan verilerin SPSS istatistiksel paket programı kullanılarak analizleri yapılmıştır. İki düzeyli değişken karşılaştırılmasında Mann Whitney-U testi, ikiden fazla değişkenlerin karşılaştırılmasında Kruskall-Wallis H testi kullanılmıştır. Bu çalışmada anlamlılık düzeyi p˂0,05 olarak alınmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, ekstrem spor tüketim ölçeğinin cinsiyet değişkeni ile fiziksel fitness, stres atma, davranışsal niyetler alt boyutları arasında anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur (p<0.05). Karar verme ile cinsiyet değerlendirildiğinde karar vermede öz saygı, panik, dikkatli kaçıngan ve erteleyici karar verme stili alt boyutları arasında anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur ve ayrıca erkeklerin kadınlara göre bunu daha fazla kullandıkları tespit edilmiştir (p<0.05). Eğitim durumlarına göre karar verme ölçeği ve ekstrem spor tüketim ölçeği alt boyutlarında anlamlı bir şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir (p<0.05). Katılımcıların eğitim durumlarının karar verme ve spor tüketim güdülerini etkilediği tespit edilmiştir. Düzenli spor yapma ile karar vermede öz saygı, panik, dikkatli, kaçıngan ve erteleyici karar verme stili arasında anlamlı bir ilişki bulunurken (p<0.05), düzenli spor yapanların karar vermede öz saygı ve panik karar verme stillerini daha çok kullandıkları tespit edilmiştir. Düzenli spor değişkeni ile fiziksel fitness, stres atma ve davranışsal niyetler alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunurken (p<0.05), farklılık bu alt boyutlarda düzenli spor yapanların lehine çıkmıştır.Master Thesis The Tendency of Young People Between the Ages of 18 and 30 Who Cannot Do Physical Activity in the Eastern and Southeastern Anatolia Region Towards Digital Game Addiction During the Covid-19 Process(2021) Çakı, Seyithan; Sarğın, KemalDünya genelinde yaygın bir pandemi oluşturan COVID-19 salgını yaşamı ciddi anlamda tehdit etmeye devam etmektedir. Bu sebeple hastalığın çıkış sürecinden bugüne ve bundan sonraki süreçte düzenli spor yapan insanların yaşamlarına nasıl etki ettiği ve nasıl edeceğiyle ilgili araştırma yapılmıştır. Araştırmaya Covid-19'dan önce spor salonlarında spor yapan kişiler normal hayatlarında düzenli spor yapan beden eğitimi ve spor öğretmenliğine hazırlanan öğrenciler beden eğitimi ve spor öğretmenliği okuyan öğrenciler ve profesyonel ya da amatör spor branşlarıyla uğraşan kişiler katılmıştır. Araştırmaya 235 erkek, 270 kadın toplam 505 kişi katılmıştır. Yapacağımız bu çalışmada Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesinde yaşayan 18-30 yaş arasındaki bireylerin COVİD-19 sosyal izolasyon döneminde fiziksel aktiviteye katılım düzeyinin tespit edilmesi ve dijital oyun bağımlılığına yönelimlerinin incelenmesi araştırılmaktadır. Bireyler, halk sağlığı kısıtlamaları sırasında demografik bilgiler, sporcuların yeni tip koronavirüse yakalanma kaygısı ölçeği ve dijital oyun oynama tutumu bölümlerinden meydana gelen çevrimiçi anket ve sosyal medya duyurusu aracılığıyla çalışmaya dâhil edilmişlerdir. Bireyler arasında inaktif bireyler, minimal aktif ile aktif bireyler belirlenmiştir. Ölçme aracı olarak, Kişisel bilgi formu, Sporcuların Yeni Tip Koronavirüse (Covid-19) Yakalanma Kaygısı Ölçeği (SYTKYKÖ) ve Dijital Oyun Oynama Tutumu Ölçeği (DOOTÖ) uygulanmıştır. Yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, gelir düzeyi, evinizin bulunduğu bölgede spor yapacak alan var mı, günlük dijital oyun oynama süreniz ne kadardır gibi sorular bağımsız değişken olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 24.0 paket programı aracılığıyla araştırma amaçları doğrultusunda analiz edilmiştir. Verilere ilk olarak normallik testi yapılmıştır. Verilerin normalliği Kolmogrov-Smirnov ve Shapiro-Wilk katsayıları, Histogram dağılımı ile Q-Q plot tablo sonuçlarına göre incelenmiştir. Analiz sonuçlarına göre verilerin normal dağılım göstermediği kanaatine varılmıştır. Sosyo-demografik verilerin değerlendirilmesinde frekans analizi kullanılmıştır. İkili grupların karşılaştırılması için Mann Whityney-U testi, üç ve üzeri grupların değerlendirilmesinde Kruskal Wallis analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre sporcuların dijital oyuna yönelik bağımlılık durumlarının orta düzeyde olduğu, covid-19 kaygı seviyelerinin de orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte sporcuların covid-19 kaygılarının dijital oyun bağımlılıkları üzerinde %2'lik bir oranda etki oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca cinsiyet ile dijital oyun bağımlılığı arasında p<0,05 düzeyinde istatistiki olarak anlamlı ilişki, oyun süresi ile dijital oyun bağımlılığı arasında p<0,05 düzeyinde istatistiki olarak anlamlı ilişki belirlenmiştir. Bununla birlikte cinsiyet ile covid-19'a yakalanma kaygısı arasında p<0,05 düzeyinde istatistiki olarak anlamlı ilişki, gelir ile covid-19'a yakalanma kaygısı arasında p<0,05 düzeyinde istatistiki olarak anlamlı ilişki olduğu elde edilen diğer sonuçlar arasındadır. Anahtar sözcükler: covid-19, fiziksel aktivite, dijital oyun.Master Thesis Van İlinde Görev Yapan Sözleşmeli ve Kadrolu Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi(2020) Cevizci, Harun; Atlı, MustafaMesleki tükenmişlik günümüzde çoğu bireyin yaşayabileceği büyük sorunların başında gelmektedir. Günümüzde, mesleki tükenmişlik tüm özel ve kamu çalışma alanlarında üzerinde önemle durulan konulardandır. Günümüz çalışma ortamları birçok açıdan tükenmişliğin gelişimine sebep olmaktadır. Çalışanlar ve kurumlar için ciddi problemlere sebep olan tükenmişlik; çalışma hayatını, bireyin maddi manevi durumunu, aile hayatını ve sosyal hayatını olumsuz yönde etkilemektedir. Tükenmişliğin en sık yaşandığı meslek guruplarından biride öğretmenliktir, kurumlarda beden eğitimi ve spor derslerini yürüten beden eğitimi öğretmenlerinin çalıştıkları kurumlardaki olumsuz şartların çoğu zaman öğretmenlerin üzerindeki etkileri karşımıza tükenmişlik olarak çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerini belirlemektir. Çalışmanın evrenini Van ili, örneklemi ise Van iline bağlı İpekyolu, Tuşba, Edremit, Gürpınar ve Muradiye ilçelerinde çalışan 37 si bayan ve 84 ü erkek olmak üzere toplamda 121 kadrolu ve sözleşmeli beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada, 22 sorudan oluşan Maslach tükenmişlik anketi ve 7 sorudan oluşan katılımcıların demografik bilgilerin bulunduğu, toplam 29 sorudan oluşan anket yöntemi uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS (Statistical Package Program for Social Science) 21.0 programı yazılımı kullanılmış ve analizleri yapılmıştır. Çalışma sonuçları literatür sonuçlarıyla birlikte değerlendirildiğinde, beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik sorunu yaşamadıkları, duygusal yönden tükenmişliklerinin nispeten yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis Yüzüncü Yıl University the Study on the Relationship Between Attention Deficit Hyperactivity Disorder and the Academic Success and Some Parameters of the Students of the Physical Education Sports Teachers Department(2013) Yaşar, Gökhan; Atlı, MustafaBu araştırmanın amacı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu belirtilerinin, akademik başarı ve bazı parametrelerle, ( cinsiyet, yaş, vücut ağırlığı, sınıf düzeyi ve bazı kişilik bilgileri açısından) ilişkisini inceleyerek öğrenciler üzerindeki etkisinin farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektedir. Araştırmaya YYÜ BESÖ bölümünden rastgele, 200 gönüllü öğrenciye ulaşılmıştır. Bu öğrencilere uygulanan 200 anket değerlendirmeye alınmıştır. BESÖ bölümü öğrencilerinin dikkat eksiliği hiperaktivite bozukluğu belirtisi olasılığını belirlemek için Dünya Sağlık Örgütü tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlamasını, güvenirliliği ve geçerliği Doç. Dr. Sultan DOĞAN?ın yaptığı Erişkin Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Kendi Bildirim Ölçeği (ASRS-v1.1) testi kullanılarak katılımcıların dikkat eksiliği hiperaktivite bozukluluğu belirtisi olasılığı belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için ?SPSS 20.0? paket programı kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ise ?t-testi, tek yönlü varyans analizi (anova), korelasyon ? test tekniklerinden yararlanılmıştır. BESÖ bölümü öğrencilerinin DEHB belirtilerine yönelik görüşlerinin frekans, yüzde ve aritmetik ortalama değerlerine bakıldığında aradaki fark istatistiksel olarak anlamlı değildir. BESÖ bölümü öğrencilerinde yüksek DEHB ve DEHB belirti olasılığı görülmüştür. Bazı demografik değişkenler arasında yapılan incelemede akademik başarının boy, vücut ağırlığı, yaş ile anlamlı bir fark bulunurken, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu belirtilerine yönelik teste ve bazı demografik değişkenler arasında yapılan incelemede cinsiyet, yaş, vücut ağırlığı, sınıf düzeyi ve bazı kişilik bilgileri değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Anahtar Kelimeler: Beden Eğitimi ve Spor, Dikkat, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite, Akademik Başarı